سفیر کشورمان در «دوشنبه» اعلام کرد؛

آمادگی ایران برای همکاری با تاجیکستان در مقابله با تهدیدات تروریستی

سفیر ایران آمادگی کشورمان را برای انتقال تجربه و همکاری با تاجیکستان در مقابله با تهدیدات تروریستی به ویژه داعش اعلام کرد.

آمادگی ایران برای همکاری با تاجیکستان در مقابله با تهدیدات تروریستیبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ محمد تقی صابری سفیر فوق‌العاده و نماینده تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان بنا به دعوت مرکز تحقیقات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان در کنفرانسی که تحت عنوان «اجرای نظریه سیاست خارجی جمهوری تاجیکستان در شرایط جهانی: چشم انداز و راهکار‌های سازگاری آن با نظام بین الملل» برگزار شد، شرکت و سخنرانی نمود.

در این کنفرانس دکتر دلاور قادر زاده رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تاجیکستان، نمایندگان وزارت امور خارجه، رسانه‌ها و جمعی از محققان، استادان و پژوهشگران حوزه سیاست خارجی تاجیکستان حضور داشتند.

سفیر کشورمان با تشریح اشتراکات زبانی، فرهنگی، دینی، تمدنی و تاریخی ایران و تاجیکستان و اولویت کشورمان برای گسترش روابط با همسایگان به ویژه کشور‌های دوست و همزبان گفت: جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشور‌هایی بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و اولین کشوری بود که سفارتخانه خود را در این کشور تاسیس نمود.

محمد تقی صابری با اشاره به اینکه در سند سیاست خاجی تاجیکستان نیز روابط با جمهوری اسلامی ایران در اولویت قرار دارد، افزود: در استراتژی سیاست خارجی تاجیکستان؛ سه هدف اصلی شامل: دستیابی به استقلال انرژی، امنیت غذائی و خارج کردن این کشور از بن بست مواصلاتی ذکر شده است.

سفیر کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرف ۲۷ سال پس از استقلال تاجیکستان با اقدامات مهم از جمله احداث تونل استقلال، سد و نیروگاه سنگتوده ۲، مشارکت فعال شرکت‌های خدمات مهندسی و فنی ایرانی در احداث سد و نیروگاه بزرگ راغون، تاسیس کارخانه مشترک تراکتورسازی و شرکت‌های تولید مواد غذائی و لبنی در تاجیکستان، نقش عمده‌ای در تحقق این اهداف داشته است.

سفیر کشورمان تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران حفظ ثبات و امنیت در تاجیکستان است و آمادگی کشورمان را برای انتقال تجربه و همکاری با تاجیکستان در مقابله با تهدیدات تروریستی به ویژه داعش اعلام کرد.

در این کنفرانس نماینده وزارت امور خارجه و برخی از استادان و پژوهشگران تاجیکستان، دیدگاه خود راجع به برخی ابعاد سیاست خارجی این کشور و روابط آن با دیگر کشور‌ها را بیان کردند.


بیشتر بخوانید:در «دوشنبه» انجام شد؛ملاقات سفیر ایران با رئیس مجلس ملی تاجیکستان


در جلسه پرسش و پاسخ، سفیر کشورمان با تشریح تحولات مثبت چند ماهه اخیر در ارتقای روابط دو جانبه دو کشور از جمله سفر وزیر امور خارجه تاجیکستان به تهران، سفر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به تاجیکستان، از سرگیری پرواز‌های مستقیم میان دو کشور، بر ضرورت تداوم برگزاری این قبیل نشست‌های پژوهشی میان محققان و مراکز مطالعاتی دو کشور تاکید کرد.

در این کنفرانس از سفیر کشورمان به عنوان میهمان ویژه دعوت شده بود.

انتهای پیام/

روابط تهران و دوشنبه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار