تحویل جنگنده‌های اف-۳۵؛ یکی از محور‌های گفت‌وگوی اردوغان با ترامپ

علی‌رغم تهدیدات اخیر ترامپ، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد قصد دارد در سفر آتی خود به واشنگتن درباره تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ از آمریکا با رئیس‌جمهور این کشور گفت‌وگو کند.

اردوغان: با ترامپ درباره تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ از آمریکا صحبت می‌کنمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، به خبرنگاران گفت قصد دارد در سفر آتی خود به واشنگتن که قرار است ماه نوامبر انجام شود با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در خصوص تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ از این کشور گفت‌وگو کند.

سی‌ان‌ان ترک نوشت: اردوغان در پایان سفر خود به صربستان به خبرنگاران حاضر در هواپیما گفت: «من و آقای ترامپ داریم تلاش می‌کنیم روابط ترکیه و آمریکا را مستحکم‌تر کنیم. ترکیه بخشی از توافق اف-۳۵ را عملی کرده است ... اگر خدا بخواهد، در ۱۳ نوامبر به واشنگتن خواهیم رفت و گفت‌وگو‌هایی خواهیم داشت».

اردوغان در واکنش به تهدیدات جدید ترامپ علیه ترکیه افزود: «چنین اظهاراتی به منظور مقابله با فشار‌هایی که از سوی برخی محافل خاص اعمال می‌شود، بیان می‌گردد».

این در حالی است که دوشنبه گذشته، اردوغان اعلام کرد قصد دارد در سفر خود به آمریکا در اوایل نوامبر به موضوع تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ بپردازد. اما در همان روز ترامپ تهدید کرد چنانچه آنکارا در عملیات نظامی خود در شمال سوریه از هرگونه محدودیتی که اعمال شده پا را فراتر بگذارد اقتصاد ترکیه را نابود خواهد کرد.

روز گذشته، عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و شرق رود فرات آغاز شد و در واکنش به آن سناتور‌های آمریکایی لایحه تحریم مقامات آنکارا و دارایی‌های آن‌ها را ارائه دادند. ترامپ نیز از این لایحه حمایت کرد و گفت: «اقداماتی بسیار بیشتر از تحریم» در نظر دارد.

به دنبال خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه، آمریکا در ماه ژوئیه اعلام کرد مشارکت ترکیه را در برنامه بین المللی اف-۳۵ به تعلیق درآورده است و این کشور تا اواخر مارس ۲۰۲۰ به طور کامل از این پروژه خارج خواهد شد. واشنگتن بار‌ها و بار‌ها به خرید سامانه اس-۴۰۰ ساخت روسیه از سوی متحد خود در ناتو اعتراض کرده و می‌گوید این سیستم با استاندارد‌های امنیتی ناتو ناسازگار است و ممکن است عملکرد جت‌های جنگنده اف-۳۵ را به خطر بیاندازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار