جایزه نوبل ادبیات به لهستان و اتریش رسید

جایزه نوبل ادبیات در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب به «اولگا توکارچوک» و «پیتر هاندکه» رسید.

به گزارش خبرنگار  حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، «پیتر هانکه» نویسنده اتریشی جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۹ را دریافت کرد. همانطور که پیش بینی می‌شد یکی از جایزه‌ها به یک نویسنده زن برسد، «اولگا توکارشوک» از کشور لهستان جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۸ را از آن خود کرد.

آکادمی یا فرهنگستان سوئد که یکی از شش آکادمی سلطنتی این کشور است وظیفه انتخاب برنده جایزه نوبل در رشته ادبیات را بر عهده دارد.

سال گذشته میلادی شش تن از اعضای این آکادمی در اعتراض به نحوه برخورد این موسسه غیردولتی با موضوع اتهام سوء‌رفتار جنسی همسر یکی از اعضای کمیته نوبل ادبیات، از مقام خود استعفا دادند و به همین دلیل برای اولین بار طی ۷۵ سال گذشته، جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ اعلام نشد و به همین خاطر امسال دو جایزه نوبل اهدا شد. این رسوایی باعث استعفای چهار نفر از اعضای آکادمی و به تعلیق درآمدن فعالیت‌ها برای انتخاب برنده جایزه ادبیات شده بود.

آندرش اولسون، نویسنده سوئدی و دبیر آکادمی نوبل پیش از اهدای این جایزه در مورد بخش ادبیات جوایز نوبل گفت: هرساله در حدود ۲۰۰ نامزد از سراسر دنیا به آکادمی ارسال می‌شود و این تازه شروع کار ماست که در فوریه هر سال رخ می‌دهد. این عدد بزرگ را به ۸ اثر رسانده و در نهایت از بین آن‌ها دو برنده را انتخاب می‌کنیم؛ دو جایزه در یک سال یک اتفاق نادر و استثنایی است.

او همچنین در مورد اهداف جدید این آکادمی معتقد است که لازم است آن‌ها نگاه خود را گسترده‌تر کنند. اولسون می‌گوید آن‌ها در گذشته دیدگاهی با مرکزیت اروپا و مرد محور داشته اند و حالا به کل دنیا و نویسندگان زن نیز اهمیت خواهند داد.

انتهای پیام/

برندگان نوبل ادبیات معرفی شدند

برچسب ها: ادبیات ، نویسنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
با اين وضع هزار سال ديگه هم نميتونيم يه جايزه نوبل بدرد بخور بگيريم و آرزو به دل نوبل ميمونيم و اونا گر و گر ميگيرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۹ مهر ۱۳۹۸
أرزو به دل يه نوبل بدرد بخور مونديم هزار سال ديگه هم نميبريم
آخرین اخبار