اجرای سامانه‌های نوین آبیاری تنها در ۱۷ درصد از اراضی آبی خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: فقط ۱۷ درصد اراضی آبی خراسان جنوبی به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: مجموع اراضی کشاورزی آبی در استان ۱۴۰ هزار هکتار است که تا کنون ۱۷ درصد مجهز به سامانه آبیاری نوین شده است.


او افزود: درحال حاضر سامانه آبیاری نوین در سطح ۹ هزار و ۸۲۱ هکتار از اراضی استان در دست اجرا است که طرح مطالعاتی ۲۰ هزار هکتار دیگر انجام شده و به زودی وارد فاز عملیاتی می‌شود.


قوسی با بیان اینکه پراکندگی منابع آبی در خراسان جنوبی تامین و هزینه برق برای سامانه‌های آبیاری نوین زیاد است، گفت: مجموع اراضی کشاورزی آبی استان ۱۴۰ هزار هکتار است که تا کنون ۱۷ درصد آن مجهز به سامانه نوین آبیاری شده است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: با اجرای سامانه نوین آبیاری در بخش کشاورزی سالانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری از سال ۷۲ در خراسان جنوبی آغاز شده، اما تا سال ۹۵ کشاورزان استقبال چندانی نداشتند و منابع استان محدود بود.


قوسی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد طرح‌های آبیاری نوی در سال‌های اخیرا اجرا شده است، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان به سامانه آبیاری نوین مجهز شده و سال گذشته ۳۸ میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین به متقاضیان پرداخت شد که با پیگری‌های انجام شده امسال دو برابر افزایش یافت.


او با بیان اینکه ۱۴۶ میلیارد تومان تسهیلات بانکی یارانه دار امسال برای اجرای برنامه تولید و اشتغال در بخش کشاورزی به استان ابلاغ که ۹۲ میلیارد تومان آن به حساب سه بانک واریز شد افزود: اولویت‌های اول پرداخت تسهیلات شامل محصولات گلخانه‌ای، زعفران، گیاهان دارویی، آبزیان، صنایع تبدیلی و تکمیلی، تولیدات دام و طیور، دامپزشکی و خدمات مشاوره‌ای در بخش کشاورزی و کسب و کار است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: از اعتبارات تخصیص یافته ۶۵ میلیارد تومان در بانک کشاورزی، ۲۰ میلیارد تومان در بانک توسعه تعاون و هفت میلیارد تومان در پست بانک است. اولویت بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات رسته گلخانه‌ای، زعفران و آبزیان با نرخ سود ۷ درصد و بازپرداخت پنج ساله است و در دیگر بخش‌ها نرخ سود تسهیلات ۱۲ درصد است.


قوسی ادامه داد: تاکنون ۴۰۰ طرح به این بانک معرفی شده و در مجموع ۶۳۶ طرح به مبلغ بیش از ۷۰ میلیارد تومان برای دریافت تسهیلات یارانه دار به بانک‌های عامل معرفی شده که ۱۹۷ فقره مربوط به رسته گلخانه‌ها، ۳۵۶ طرح در حوزه گیاهان دارویی و زعفران و ۸۳ طرح در زمینه دام و طیور است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی پیش بینی کرد: تسهیلات باقیمانده تا دو ماه دیگر ابلاغ شود.

انتهای پیام/ب


۱۴۶ میلیارد تومان تسهیلات بانکی یارانه دار به بخش کشاورزی خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار