کاشت کلزا در قیروکارزین آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از آغاز کاشت مکانیزه دانه روغنی کلزا در اراضی این شهرستان خبر داد.

کاشت کلزا در قیروکارزین آغاز شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهدی همتی گفت: کاشت محصول کلزا تا اوایل آذز ماه ادامه خواهد داشت و پیش بینی می‌شود ۶۰۰ هکتار از مزارع به کشت این محصول اختصاص یابد.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی سطح تعهد کاشت کلزا در این شهرستان نسبت به سال گذشته، افزود: بذر مورد استفاده درقیروکارزین هایولا ۵۰ بوده که تا کنون قرار داد کاشت بیش از ۳۰۰ هکتار کلزا منعقد و آماده انجام است.

او تصریح کرد: به منظور افزایش سطح زیر کشت و تحقق اهداف کلان، تمهیدات ویژه‌ای برای کشاورزان کلزا کار پیش بینی و اجرایی شده است که می‌توان به پرداخت تسهیلات پنج میلیون تومانی به ازای هر هکتار کاشت کلزا اشاره کرد.

به گفته همتی آموزش‌های لازم حین عملیات کاشت، داشت و برداشت، تخصیص کود‌های پایه، برداشت مکانیزه با کمباین‌های دارای هد مخصوص کلزا، اولویت دریافت هر نوع یارانه و تسهیلات تخصیصی، خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان از دیگر مشوق‌ها برای کلزا کاران خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با تاکید بر اهمیت نقش بیمه محصولات کشاورزی در کاهش خطرات تولید در سال‌های پر خطر، بیان کرد: امکان تهاتر سهم بیمه گذار در بیمه محصول کلزا با دیگر مطالبات کشاورزان از صندوق بیمه محصولات کشاورزی فراهم شده است.

همتی از خشکسالی، زلزله، سرما، یخبندان، سیل، باران‌های سیل آسا، تگرگ، حمله پرندگان و طوفان به عنوان عوامل خطر تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی در زراعت کلزا نام برد.

جلوگیری از خروج ارز کشور و کاهش وابستگی به خارج، پایداری تولید گندم و افزایش حداقل ۲۰ درصدی عملکرد گندم و کاهش بیماری‌های گندم در کشت بعدی از مزایای کاشت کلزا است.

کشاورزان قیروکارزینی در سال زراعی گذشته از ۳۸۸ هکتار مزارع کلزای خود یک هزار تن دانه روغنی کلزا تولید و تحویل مراکز خرید داده اند.

قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع شده است.
انتهای پیام/م

کاشت کلزا در مزارع قیروکارزین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار