آلودگی هزار هکتار از باغ‌های شمال کرمان به مگس مدیترانه‌ای

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کرمان با بیان اینکه ۳۵ هزار هکتار از باغ‌های این استان به منظور ردیابی مگس مدیترانه‌ای پایش شده است گفت: هزار هکتار از باغ‌ها به آفت مگس میوه آلوده است.

آلودگی هزار هکتار از باغ‌های شمال کرمان به مگس مدیترانه‌ایبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ناصر طاهری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به برگزاری نشست و کارگاه‌های آموزشی متعدد برای کشاورزان در استان کرمان در راستای مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای افزود: این آفت بیشتر به محصول هلو خسارت وارد کرده که قابل جبران است.

او تصریح کرد: حدود ۱۰ درصد محصول هلو در کرمان به آفت مگس مدیترانه‌ای آلوده شده است.

او  با بیان اینکه شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی جهاد کشاورزی کرمان در حال رصد شرایط باغ‌های کشاورزی شمال این استان از نظر وجود مگس مدیترانه‌ای است اظهار داشت: استفاده از مواد غیرشیمایی و تله‌های فرمونی جذب کننده راه‌های مبارزه با آفت مگس میوه است که به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: کارشناسان جهاد کشاورزی به منازل کشاورزان مراجعه و با نصب برگه‌های اطلاع رسانی بر مکان‌های پرتردد و منازل افراد در راستای مقابله با مگس مدیترانه‌ای تلاش می‌کنند.

او از کشاورزان خواست به شبکه‌های مراقبت کشاورزی مراجعه و اطلاعات فنی لازم را در مورد مگس مدیترانه‌ای از کارشناسان دریافت کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: ردیابی این آفت از طریق نصب تله‌های جلب کننده فرمونی (تری مدلور)، تغذیه‌ای (سراتراپ) و تله‌های زرد چسبنده و مشاهده خسارت آفت روی میوه با ثبت مشخصات کامل باغ و تعداد درختان موجود در شهرستان این استان انجام شده است.

او با اشاره اطلاع رسانی و آموزش بهره برداران در زمینه شناسایی و کنترل آفت به صورت آموزش‌های گروهی و انفرادی، ارسال پیام کوتاه، بروشور، نصب بنر، فضای مجازی گفت: آفت مگس مدیترانه‌ای خطرناک و قادر است به میوه ۳۰۰ گونه گیاه گرمسیری و سردسیری خسارت وارد کند.

او اظهار داشت: مگس مدیترانه‌ای به محض تغییر رنگ میوه‌ها به سمت رسیدگی، جذب میوه می‌شود و بعد از تخم گذاری روی سطح میوه بعد از یک هفته لارو حشره وارد میوه و موجب له شدگی، گندیدگی و ریزش میوه خواهد شد.

او تاکید کرد: امکان مبارزه شیمیایی با آفت مگس مدیترانه‌ای وجود ندارد لذا در راستای کاهش خسارت ناشی از این آفت باید مبارزه تلفیقی انجام شود.

طاهری افزود: این آفات از سال ۹۷ از طریق منطقه جنوب کرمان وارد استان و امسال در شهریور ماه در مناطقی از گلباف، ماهان، چترود و راور مشاهد شد و در سایر مناطق استان نیز در حال ردیابی است.

مگس میوه سال قبل نیمه مرداد در ماهان و گلباف کرمان مشاهده شد و این آفت توانایی از بین بردن ۱۰۰ درصد محصول را دارد و زمانی که میوه تغییبر رنگ می‌دهد و به سمت رسیده شدن می‌رود به میوه حمله می‌کند.

انتهای پیام/س

پایش ۳۵ هزار هکتار در کرمان به منظور ردیابی مگس مدیترانه‌ای

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار