۶۰۰ هزار حاشیه‌نشین در حاشیه شهرهای اصفهان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت:۶۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در حاشیه چند شهر اصفهان زندگی می‌کنند که اگر تسهیلات و طرح‌های توسعه‌ای را به روستا‌ها اختصاص دهیم، حاشیه‌نشینان به روستا‌ها بازمی‌گردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،حجت‌الله غلامی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان امروز در نشست خبری خود به مناسبت روز ملی روستا و عشایر اظهار داشت: در سال جاری تا کنون یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات به پروژه‌های عمرانی روستا‌ها و ۳۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به پروژه‌های گردشگری و همین مقدار کمک نیز به پروژه‌های آتش‌نشانی روستا‌های استان اصفهان داده شده است.

او با اشاره به تقسیم‌بندی استان به ۷ منطقه اجرای طرح توسعه بر اساس مطالعات سازمان برنامه و بودجه افزود: به موازات اجرای این طرح، ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های هر شهرستان را استخراج می‌کنیم تا منابع مالی بر اساس همین پتانسیل‌ها به هر شهرستان تخصیص یابد. همچنین با همکاری دانشگاه اصفهان، سازمان برنامه و بودجه و استانداری اصفهان تا کنون اطلاعات ۲۰۰ روستا در سامانه توسعه روستایی ثبت شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بر اجرای سیاست‌های سازگاری با تغییر اقلیم تأکید کرد و ادامه داد: آب و زمین مهم‌ترین عامل توسعه روستا‌ها است. استان اصفهان یکی از مستعدترین زمین‌ها برای کشت را دارد، اما در بخش آب باید تمام تلاش خود را برای سازگاری روستا‌ها با تغییر اقلیم انجام دهیم.

او با بیان اینکه کاهش میزان بارش‌ها، برداشت غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی و توقف طرح‌های انتقال آب به فلات مرکزی از مشکلات مربوط به این بخش دانست و گفت: خوشبختانه برخی از این طرح‌ها دوباره فعال شده است. از طرف دیگر، برنامه سازگاری با کم‌آبی در ۳۲ عنوان در حال تدوین است که به محض تصویب در ستاد ملی سازگاری با کم آبی، رونمایی خواهد شد.

غلامی با تأکید بر تغییر نوع و گونه‌های کشت در روستا‌ها تصریح کرد: در بسیاری از مناطق استان کشت‌های پرآب‌بر را حذف کرده و محصولات کم‌آب‌بر جایگزین شده است. همچنین تغییر شیوه آبیاری اقدام دیگری است که باید در دستور کار قرار گیرد که باید با تجمیع اراضی و توزیع منطقه‌ای بین مزارع در حال انجام است.

او با بیان اینکه به‌دنبال ایجاد شغل مکمل برای روستاییان هستیم، اضافه کرد: این مشغل مکمل از صنایع‌دستی گرفته تا تبدیل فرآورده‌های کشاورزی، کشت گلخانه‌ای و برپایی نمایشگاه را در بر می‌گیرد. همچنین ایجاد مجتمع صنایع کارگاهی برای هر چند روستا، به تمام روستا‌ها ابلاغ شده است.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در سال ۵۷ استان اصفهان حدود ۵۰ شهر داشته که هم‌اکنون به ۱۰۸ شهر رسیده است. بخشی از این افزایش به دلیل تبدیل روستا‌ها به شهر بوده، اما بخش قابل توجهی از آن به مهاجرت مربوط است که موجب عدم توسعه جمعیتی روستا‌ها و یا تخریب روستا‌ها شده است.

او با بیان اینکه ۷۵ روستای متروکه در استان اصفهان وجود دارد، اظهار داشت: ۶۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در حاشیه چند شهر اصفهان زندگی می‌کنند که اگر تسهیلات و طرح‌های توسعه‌ای را به روستا‌ها اختصاص دهیم، حاشیه‌نشینان به روستا‌ها بازمی‌گردند و شغل و مسکن واقعی پیدا می‌کنند.

غلامی در پاسخ به این سئوال که آیا ایجاد شغل‌های جایگزین برای روستاییان، آن‌ها را از کشاورزی و تولید بازنمی‌دارد، افزود: مشاغل مکمل در کنار شغل کشاورزی و دامپروری ایجاد شده و شغل دوم روستاییان محسوب می‌شود تا اختلاف درآمد آن‌ها با شهرنشینان کاهش یابد.

او در پاسخ به اینکه چرا برای خرید تضمینی محصولاتی مانند پیاز و سیب‌زمینی از کشاورزان استان سازوکاری اندیشیده نشده است و شاهد حیف و میل این محصولات هستیم، گفت: وزارت جهاد کشاورزی درباره گندم خرید تضمینی انجام می‌دهد، اما پیاز، سیب‌زمینی و هندوانه جزو محصولات آب‌بر و قابل مقایسه با محصولی مانند برنج است، پس لازم است درباره کشت آن‌ها متناسب با منابع آبی، نیاز داخلی و میزان صادرات در سطح کشور برنامه‌ریزی صورت گیرد که تا کنون انجام نشده است. این برنامه‌ریزی درباره برنج انجام شد، اما متأسفانه برخی کشاورزان استان به آن توجهی نکردند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان درباره مشکلات محور نایین-خور-طبس و اینکه چرا دوبانده کردن آن هنوز انجام نشده است، ادامه داد: از میان ۲۸ شهرستان استان اصفهان هنوز محور ارتباطی ۳ شهرستان با مرکز استان به صورت یک‌بانده است. درباره این محور‌ها چند مرحله باقی مانده که تا سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود. همچنین محور فرخی-خور قرار است تا پایان امسال دوبانده شود.

او با بیان اینکه طبق دستورالعمل وزارت کشور، یک شهرستان از هر استان به‌عنوان پایلوت محرومیت‌زدایی انتخاب شده است، تصریح کرد: در استان اصفهان شهرستان خور و بیابانک برای اجرای این طرح انتخاب شده و یکی از پروژه‌های تعریف‌شده برای آن بهسازی و توسعه راه‌های روستایی است. تمام استان‌ها باید گزارش پیشرفت خود را به وزارت کشور ارائه دهند و هم‌اکنون بین ۳۱ استان کشور در زمینه محرومیت‌زدایی رقابت ایجاد شده است.

انتهای پیام/م

 

نشست خبری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان

برچسب ها: تسهیلات ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار