رافائل تهدیدی برای ایمنی دریانوردی نیست/ حقیقت نزد کیست؟

چند وقتی است بحث خارج سازی کشتی غرق شده رافائل دوباره مطرح شده در حالی که اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر منکر صدور هر گونه مجوزی است.

رافائل تهدیدی برای ایمنی دریانوردی نیست/ مجوزی برای خارج سازی آن صادر نشده استمعاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بوشهر،گفت: از دو ماه پیش که تصاویری موسوم به خارج کردن قطعات کشتی رافائل در فضای مجازی منتشر شد ما نه برحسب وظیفه بلکه به احترام افکار عمومی مردم استان و کشور پایش‌هایی را در محدوده کشتی غرق شده رافائل شروع کردیم که تاکنون تیم خاصی در حال برشکاری و خارج سازی قطعات رافائل دیده نشده است.

او افزود: از نظر سازمان بنادر و دریانوردی یک شناور مغروق اگر برای تردد‌های دریایی مشکلی ایجاد کند به استناد ماده ۳۷ قانون دریایی ایران سه بار به مالک اخطار می‌دهیم و اگر مالک توجه نکند بر اساس سازوکارهای مشخص دست به خارج سازی شناور می‌زنیم.

بیشتر بخوانید:

سرقت زیرآبی از رافائل واقعیت یا ساختگی

قطعات کشتی رافائل را چه کسی برد؟

او ادامه داد: شناور مغروق رافائل که بیش از سه دهه از غرق شدن آن می‌گذرد برای شناور‌هایی که در آن محدوده رفت و آمد دارند خطر به شمار نمی‌رود، اما با این وجود، یک علامت تعریف شده بر روی این شناور مستقر کردیم که دریانوردان از وجود آن آگاه شوند.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر عنوان کرد: از نظر ما ضرورتی برای خارج سازی این شناور مغروق وجود ندارد که بخواهیم خودمان در این زمینه اقدام کنیم یا مالک را به خارج سازی شناور وادار کنیم.

قاسمی با بیان اینکه کشتی مغروق رافائل در محدوده رو به روی نیروگاه اتمی قرار دارد، گفت: تا کنون نه نیروی دریایی ارتش به عنوان مالک و نه هیچ شخص حقیقی یا حقوقی تقاضای مجوز برای خارج سازی شناور رافائل از اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر نداشته است.

او ادامه داد: در همین حال، کشتی‌هایی وجود دارند که به صورت مجاز در حال خارج سازی هستند مانند کشتی ایران صیام که در ورودی کانال دسترسی بندر بوشهر است یا کشتی آب سوسا که مقابل بندر محمدعامری در شهرستان تنگستان است.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر بیان کرد: شناور‌هایی نیز وجود دارند که در زمان جنگ تحمیلی غرق شده اند، اما اقدامی برای خارج سازی آن‌ها صورت نگرفته است و آنهایی که ایمنی رفت و آمد دریانوردی را به خطر می‌اندازند، با علامتی مشخص شده‌اند تا دریانوردان از آنها خبر داشته باشند.

قاسمی همچنین ادامه داد: این که بشود با دیدن فیلمی در فضای مجازی مشخص کنیم، لاشه خارج شده از دریا مربوط به چه شناوری است کار راحتی نیست ضمن این که وظیفه سازمان بنادر و دریانوردی هم نیست.

او گفت: مالک کشتی رافائل بنا بر اسناد، نیروی دریایی ارتش است و اگر لاشه کشتی به سرقت رفته باشد نیروی دریایی باید به عنوان مالک مدعی شود، یا اگر اینجا از نظر نهاد‌های مرتبط زیستگاه آبزیان به شمار می‌رود و اکنون محیط زیست زیستگاه دریایی به خطر افتاده است باید اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل شیلات پیگیر باشند که تا کنون شکایتی نکرده‌اند.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر بیان کرد: کسی تا کنون مجوزی برای خارج سازی شناور رافائل تقاضا نکرده و اگر خارج سازی هم صورت گرفته تخلف روی داده است  که ما در این خصوص وظیفه تعریف شده‌ای برای شناسایی متخلف در این زمینه نداریم.

قاسمی وظیفه سازمان بنادر و دریانوردی را بر اساس قانون، مدیریت امور بندری و دریایی بازرگانی کشور عنوان کرد و گفت: دریا بهره برداران متفاوتی دارد مانند شرکت‌های نفت و گاز، نیروی دریایی ارتش و سپاه، هر کدام وظیفه‌ای برایشان مشخص شده، وظیفه ما تامین ایمنی دریانوردی و پیشگیری از آلودگی محیط زیست دریایی است.

در سال ۱۹۷۶ میلادی محمدرضا پهلوی شاه مخلوع ایران دو کشتی توریستی به نام‌های «رافائل» و «میکل آنژ» از ایتالیا به عنوان تسویه بدهی تسهیلاتی که سال‌ها قبل دولت ایران به این کشور پرداخت کرده بود و ایتالیایی‌ها توانایی بازپرداخت آن را نداشتند، خریداری کرد. رافائل با ۶۰ متر پهنا و گنجایش ۱۸۰۰ مسافر، یک شهرک تفریحی تجملاتی با ۶ استخر ویژه کودکان و بزرگسالان و ۷۵۰ کابین داشت.

این کشتی در سال ۱۹۶۵ میلادی در ایتالیا ساخته شده بود که سال ۱۹۷۶ میلادی به مقصد ایران ایتالیا را ترک کرد و در بوشهر جای گرفت اما در جنگ تحمیلی، هدف موشک‌های عراق قرار گرفت و زیر آب رفت.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.