قطعات کشتی رافائل را چه کسی برد؟

انتشار تصاویر و فیلم‌هایی از خروج قطعات کشتی رافائل از اعماق آبهای خلیج فارس در چند روز گذشته خبرساز شد و شائبه‌هایی را در اذهان به وجود آورد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، فرهاد قلی‌نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با تایید فیلم‌های منتشر شده از خروج قطعات کشتی رافائل از اعماق آبهای خلیج فارس گفت: هیچ مجوز قانونی از محیط زیست برای خروج قطعات کشتی رافائل از اعماق آب‌های خلیج فارس اخذ نشده است.

او افزود:کسانی که این کار را انجام دادند هیچگونه مجوزی از محیط زیست دریافت نکردند و در حال حاضر نیز پیگیر هستیم که چه کسانی یا ارگانی اقدام به انجام این کار کرده است.

 با گذشت ۳۶ سال از غرق شدن کشتی رافائل در آب‌های خلیج فارس در استان بوشهر، این کشتی به زیستگاه مهمی برای هزاران گونه آبزی تبدیل شده است از این رو خروج آن خطرات زیادی برای حیات آبزیان به همراه دارد.

رافائل یک کشتی تفریحی به طول حدود ۱۷۶ متر است که در رژیم طاغوت از کشور ایتالیا خریداری شده بود و تا چند سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان محل اسکان کارکنان نیروی دریایی ارتش در بوشهر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در دوران جنگ تحمیلی بار‌ها مورد حمله هواپیما‌های رژیم بعث صدام قرار گرفت و در سال ۱۳۶۲ براثر اصابت موشک آسیب دید و پس از برخورد یک کشتی دیگر با بدنه آن در دو کیلومتری ساحل بوشهر غرق شد و هم اکنون به زیستگاهی مصنوعی برای آبزیان و مرجان‌ها در خلیج فارس تبدیل شده است.

حتی تعداد زیادی از دوستداران محیط زیست استان بوشهر با تهیه طوماری و ارسال آن به سازمان حفاظت محیط زیست خواستار ماندن این کشتی در زیر آب شدند که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست نیز با توجه به اهمیت وجود کشتی رافائل در زیر آب به عنوان زیستگاه و زادگاه آبزیان که برخی از آن‌ها کمیاب و بی‌نظیر است خواستار جلوگیری از بیرون کشیدن این کشتی از زیر آب شدند.

درچند سال اخیر بار‌ها اعلام شد که افرادی قصد بیرون کشیدن قطعات این کشتی از زیر آب را دارند، اما سازمان حفاظت محیط زیست هیچگاه با این تصمیم موافقت نکرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۸
276 متر طول ان بود