موسسه شرخر‌ها ویژه بانک‌ها/ مظنه مشت، هل دادن و تهدید با چاقو چقدر است؟

آگاهی‌نداشتن مردم از قوانین و پیچیدگی فرآیند‌های حقوقی مشاغل کاذبی درست کرده است.

موسسه شرخر‌ها ویژه بانک‌ها؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، «مشت ۱۰‌هزار تومان، هل‌دادن ۲۰‌هزار تومان، تهدید با چاقو ۳۰‌هزار تومان و…! این جزییات آگهی‌های عجیبی است که این روز‌ها در فضای مجازی به‌وفور منتشر می‌شوند؛ آگهی‌هایی با عنوان «استخدام کارمند وصول مطالبات» که البته منظورشان همان قلدر‌ها و شرخر‌هایی است که بدهکاران را تهدید و ارعاب می‌کنند تا قبل از این که کار به دادگاه بکشد، بدهی‌شان را بپردازند. کارشناسان حقوقی می‌گویند زمان‌بر و پیچیده‌بودن فرآیند‌های حقوقی و همین‌طور قرارداد‌های پر از ایراد و اشکال معاملات باعث شده است که بازار شرخر‌ها در ایران داغ شود.

کارمند وصول مطالبات نیازمندیم!

طولانی بودن مراحل دادرسی و بالابودن هزینه آن یکی از مهم‌ترین دلایلی است که افراد برای وصول طلب‌های خود به‌دنبال استخدام شرخر می‌روند و از آنجایی که برای ارایه هر نوع کالا و خدمات لازم است که عرضه و تقاضا وجود داشته باشد، در آگهی‌هایی که در روزنامه‌ها و حتی فضای مجازی منتشر می‌شود، هم شرخر‌ها آگهی می‌دهند، هم آن‌هایی که به دنبال استخدام شرخر‌ها هستند.

جالب است بدانید شرخر‌ها در آگهی‌های خود در فضای مجازی قیمت مشت و لگد و داد و بیدادشان را هم منتشر می‌کنند تا کسی که می‌خواهد آن‌ها را استخدام کند، در جریان جزییات هزینه‌ها هم قرار بگیرد! البته در این آگهی‌ها معمولا از لفظ شرخر استفاده نمی‌شود بلکه متقاضیان آگهی می‌دهند که به یک کارمند آقا برای وصول مطالبات خود نیازمند هستند.

در مقابل هم شرخر‌هایی که می‌خواهند برای خود مشتری پیدا کنند، شغل خود را انجام امور مالی قید می‌کنند، ولی خب هر دو طرف می‌دانند دقیقا منظور از کارمند برای وصول مطالبات و انجام امور مالی چیست؟

قیمت شرخر‌ها چند است؟

شرخری هم برای خودش قوانین و قیمت‌هایی دارد. شما وقتی می‌خواهید شرخر استخدام کنید، حتما باید به او تأکید کنید که تا چه اندازه می‌خواهید پیش بروید. برای این که از تعرفه خدمات شرخر‌ها سردربیاورم، با یکی از آن‌ها که در اینستاگرام فعالیت می‌کند و اتفاقا دنبال‌کنندگان چند‌هزار نفری هم دارد، تماس می‌گیرم.

آقای شرخر که در بخش بیوگرافی پیجش خود را مشاور امور مالی معرفی کرده و شماره تلفنش را هم در یک پست گذاشته و قیمت‌هایش را هم اعلام کرده است.

طبق تعرفه، این شرخر یا همان مشاور امور مالی، دستمزد عربده ۵‌هزار تومان، سیلی ۱۰‌هزار تومان، هل‌دادن افراد ۲۰‌هزار تومان و مشت‌زدن ۲۵‌هزار تومان به بالا است.

دستمزد جداگانه برای وصول بدهی

برای دانستن جزییات بیشتر با او تماس می‌گیرم و وقتی دلیل این قیمت‌ها را می‌پرسم، پاسخ می‌دهد: «این قیمت‌ها فقط دستمزد کار‌هایی است که انجام می‌دهم. در واقع دستمزد اصلی را وقتی می‌گیرم که بدهی پرداخت شود و من هم برا ساس مبلغ چک یا سفته دستمزد می‌گیرم. هر چقدر کار سخت‌تر باشد و طرف بدهکار بیشتر بدقلقی کند، دستمزد من هم بیشتر می‌شود. ضمن این که با بالابودن میزان طلب دستمزد من هم افزایش پیدا می‌کند.»

جالب است بدانید گاهی دستمزد وصول بدهی شرخر‌ها به ۲۰ تا ۳۰‌میلیون تومان هم می‌رسد. از آقای شرخر می‌پرسم چه تضمینی وجود دارد که حتما بتواند چک و سفته را نقد کند و او پاسخ می‌دهد: «یک هفته دنبال فرد مورد نظر می‌افتیم و همه جیک و پوک زندگی او را درمی‌آوریم. هر کسی سوتی‌هایی دارد و وقتی پای آبرویش وسط باشد و با سند و مدرک جلو برویم، مجبور می‌شود که پول را بدهد. اگر هم زیر بار نرود، اول تهدید می‌کنیم که آبرویش را می‌بریم و باز هم اگر کوتاه نیاید، از روش تهدید استفاده می‌کنیم. نگران نباشید، چون روش‌های زیادی برای پول‌گرفتن از آدم‌ها داریم و تا به‌حال هیچ بدهکاری نتوانسته از دست من و شاگردانم دربرود و البته دستمزدی که شاگردانم می‌گیرند، کمتر از خودم است.»

شرخرها: با برخی موسسات حقوقی همکاری داریم!

از آقای شرخر که تا به این‌جا اطلاعات جالب و مفصلی بابت شغلش داده، می‌پرسم که می‌تواند برای گرفتن مطالبات از طریق قانونی هم اقدام کند، او در کمال تعجب پاسخ می‌دهد: «اگر پای وکیل و دادگاه وسط بیاید، برایتان گران‌تر تمام می‌شود. من با موسسه‌های حقوقی همکاری می‌کنم و اگر بخواهید می‌توانم شما را به آن‌ها معرفی کنم، البته این روزها، چون تعداد چک‌های برگشتی خیلی بیشتر از گذشته شده، مردم هم ترجیح می‌دهند به سراغ ما بیایند.»

آقای شرخر اطمینان‌خاطر می‌دهد که جوری به فرد بدهکار صدمه می‌زند که کار به شکایت و دیه نکشد.

وقتی از او درباره رونق کاروکاسبی شرخری می‌پرسم، او توضیح می‌دهد: «این روز‌ها حسابی سرم شلوغ است، چون کاروکاسبی کساد است و اوضاع بازار خوب نیست. اغلب افرادی که بازاری هستند و کار آزاد دارند، یا ورشکسته‌اند یا کلی بدهی دارند. آن قدر سرمان شلوغ است که مجبور شدم چندنفر را استخدام کنم، چون در طول یک ماه بین ۱۵ تا ۲۰ مراجعه‌کننده داریم که به دنبال پاس‌شدن چک‌ها و وصول مطالبات‌شان هستند.»

موسسه شرخر‌ها ویژه بانک‌ها؟

جالب است شایعاتی مبنی بر همکاری شرخر‌ها با بانک‌ها هم وجود دارد! فعالان این بازار عجیب می‌گویند در سال‌های اخیر شرکت‌هایی تأسیس شده‌اند که عنوان‌شان شرخری نیست بلکه خودشان را مشاور مالی بانک‌ها معرفی می‌کنند. آن‌ها با برخی بانک‌ها قرارداد می‌بندند و با اقداماتی که همان شرخری محسوب می‌شود، به دنبال وصول مطالبات می‌روند و اغلب هم در کارشان موفق می‌شوند و کمیسیون‌های چندین میلیونی می‌گیرند.

البته شرخر‌هایی که به دنبال وصول مطالبات بانک‌ها می‌روند، ظاهرشان کاملا آراسته و برخلاف شرخر‌های دیگر هستند، چون خودشان را تحصیلکرده و مشاور امور مالی بانک‌ها معرفی می‌کنند. مدیر یکی از شعب بانک‌های خصوصی که نمی‌خواست نامش فاش شود، در این باره به می‌گوید: «متاسفانه این موضوع صحت دارد و بانک‌ها تحت پوشش نام‌هایی مثل شرکت‌های مشاوره با شرخر‌ها همکاری می‌کنند و نه‌تن‌ها علاقه‌ای به غیرقانونی اعلام‌کردن کار این شرکت‌ها ندارند بلکه آن‌ها را حمایت هم می‌کنند. این در حالی است که بانک‌ها برای وام‌های سنگین سند و وثیقه از مشتریان می‌گیرند و در صورتی که نتوانند مطالبات خود را وصول کنند، می‌توانند با به اجراگذاشتن وثیقه‌ها مشتریان را تحت فشار بگذارند و بنابراین نیازی به کمک‌گرفتن از شرخر‌ها و انداختن آن‌ها به جان مردم وجود ندارد.»

منبع:روزنامه شهروند

انتهای پیام/

برچسب ها: شرخر ، بانک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Sweden
جلال
۱۰:۱۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۰
اقا من یه شر خر میخام‌