مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد خبر داد؛

تولید روزانه ۱۲۰۰۰ کیلو وات برق از گاز متان در مجتمع صنعتی بازیافت زباله

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: روزانه ۱۲۰۰۰ کیلو وات برق از گاز متان در مجتمع صنعتی بازیافت زباله مشهد تولید می شود.

تولید انرژی از زباله/تولید روزانه ۱۲۰۰۰ کیلو وات برق از گاز متان در مجتمع صنعتی بازیافت زبالهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  ابوالفضل کریمیان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با بیان این‎که در ۶ ماهه نخست امسال بیش از یک میلیون و ۲۴۴ هزار متر مکعب گاز از محل دفن زباله‎ها در مجتمع صنعتی بازیافت زباله شماره ۱ واقع در کیلومتر ۵ جاده‌ی مشهد- نیشابور، استحصال شده است، گفت: از این میزان بیش از ۷۴۰ هزار متر مکعب آن، گاز متان بوده و با آن روزانه ۱۲۰۶۷ کیلو وات برق تولید شده است.

او با اشاره به چگونگی تولید گاز در محل دفن زباله‎ها، گفت: در پسماند‌های آلی به دلیل گذشت زمان و وجود شرایط بی‎هوازی، فرآیند تخمیر رخ می‏دهد و حاصل آن، انتشار گازی است که ۵۵ تا ۶۰ درصد آن گاز متان و ۴۰ تا ۴۵ درصد دی اکسید کربن است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در خصوص اهمیت احداث این نوع نیروگاه‎ها، گفت: انتشار بیوگاز که به‎عنوان گاز گلخانه‎ای شناخته می‏شود به دلیل آسیب‏ رسانی به اتمسفر زمین، یک تهدید به شمار می‏رود بنابراین استفاده از این نوع گازها، که در محل‏های دفن زباله منتشر می‏شوند، از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است و به همین منظور در مشهد اولین نیروگاه بیوگاز سوز تولید برق در خاورمیانه با ظرفیت تولید ۶۶۰ کیلو وات برق در ساعت احداث شده است.

کریمیان  با اشاره به دیگر فواید استحصال بیوگاز ، ادامه داد: کاهش اثرات مخرب زیست‎محیطی ناشی از انتشار گاز‌های گلخانه ای، توسعه استفاده از انرژی‎های نو و جایگزین آن با سوخت‎های فسیلی، کاهش بوی بد منتشر شده در محل‎های دفن زباله از طریق جمع‏ آوری و سوزاندن گاز‌های حاصله، بهره ‏گیری از منافع اقتصادی در قالب فروش برق تولیدی و مزایای مرتبط در قالب مکانیزم توسعه پاک (CDM) از جمله مزایای احداث این نوع نیروگاه‏ها به شمار می‏رود.

او تصریح کرد: پروژه احداث دومین نیروگاه بیوگاز سوز تولید برق از گاز محل دفن زباله‎ها به ظرفیت ۳ مگاوات برق در ساعت در محل دفن زباله‏ در جاده مشهد- میامی در حال پی گیری است که امیدواریم به‏ زودی با انجام این مهم از مزایای آن در مشهد بهره‌مند شویم.
 

انتهای پیام // ز.م

 

احداث اولین نیروگاه بیوگاز سوز تولید برق در خاورمیانه در مشهد

برچسب ها: شهرداری ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.