توصیه‌های یک کارشناس آشپزی در روز تغذیه

به گفته گلریز، یکی از دلایل افزایش دمای کره زمین، استفاده بیش از حد از گوشت و مرغ است و با جایگزینی غذا‌های گیاهی می‌توان به حفظ زمین و سلامتی انسان‌ها کمک کرد.

توصیه‌های یک کارشناس آشپزی در روز تغذیهبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ‌سامان گلریز کارشناس آشپزی و غذای بین الملل به مناسب روز جهانی غذا گفت: خداوند نعمت‌های بسیاری برای استفاده انسان‌ها را در اختیارشان گذاشته است؛ و حیوانات و گیاهان برای سیر شدن شکم انسان‌ها آفریده شده اند. در حال حاضر در کره زمین مشکلی به نام تغییرات اقلیمی وجود دارد که دلیل اصلی افزایش دما را افزایش بیش از اندازه گوشت و مرغ گزارش کرده اند.

پخت غذای گیاهی برای خانم‌های شاغل

کارشناس آشپزی گفت: ما از گوشت و مرغ و ماهی استفاده می‌کنیم که غذای اصلی ما را تشکیل می‌دهند، اما از گیاهان غافل شده ایم. همچنین به آسیب‌هایی که غذا‌های گوشتی به سلامتی مان وارد می‌کنند بی توجه شده ایم.

وی با اشاره به یکی از عواملی که به آشپزی سرعت می‌دهد، افزود: استفاده از غذا‌های گیاهی علاوه بر کم هزینه بودن، زمان زیادی برای تهیه نیاز ندارند و برای خانم‌های شاغل بسیار قابل استفاده هستند. غذا‌هایی ماند کشک بادمجان، انواع سیب زمینی، نودل و ... از جمله عذای ایرانی و خارجی هستند که با گیاهان پخته می‌شود.

گلریز ادامه داد: در بین زنان ایرانی بیماری‌های قلبی، سرطان و فشار خون بسیار شایع است، اما با افزایش استفاده از گیاهان در غذا‌های روزانه به جای غذا‌های گوشتی، می‌توانیم ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش دهیم.

والدین فرزندان را به خوردن غذا‌های سالم عادت دهند

گلریز درباره عادات غذایی کودکان گفت: در بسیاری از خانواده‌ها می‌بینم که چون والدین یک نوع غذای خاص را دوست ندارند، در خانه نمی‌پزند یا خرید یک نوع خوراکی یا میوه خاص برای اینکه فرزندان دوست ندارند، در خانه ممنوع است که این عادت‌ها باید تغییر کند.


وی ادامه داد: عادت‌های والدین بر روی شکل گیری عادت فرزندان بسیار تاثیر گذار است. اگر والدین استفاده از غذا‌های سالم را در خانه ترویج دهند، کودکان نیز به تدریج به خوردن غذا‌های سالم تشویق شده و عادت می‌کنند.

ایرانی‌ها اسراف می‌کنند

گلریز درباره مصرف نان و برنج در بین ایرانی‌ها افزود: برنج جزء غذا‌های اصلی ما ایرانی‌ها در کشور مصرف بالایی دارد، اما به نظر من باید غلاتی مانند ذرت و حبوبات را جایگیزین برنج کرد. البته استفاده از نان را همیشه توصیه می‌کنم.

کارشناس غذا‌های بین الملل درباره تفاوت عادات غذایی ایرانی‌ها باسایر ملت‌ها گفت: تاریخ آشپزی ایران بسیار غنی است که متاسفانه درباره ترویج و آشنایی ملت با آن کوتاهی انجام شده است. ایرانی‌ها تغذیه مناسبی نسبت به سایر کشور‌ها دارند، اما متاسفانه در کشور اسراف به شدت وجود دارد.

وی اظهار کرد: مصرف گیاهان در غذا‌های ایرانی در گذشته بسیار باب بوده و اکنون نیز نیازمندیم که به استفاده از غذا‌های گیاهی روی بیاوریم که قطعا بسیار کم ضرر‌تر از غذا‌های گوشتی خواهند بود. همچنین ما باید مصرف نمک و روغن‌ها را کاهش دهیم و از گیاهان، بیشتر از گوشت و مرغ استفاده کنیم.

تهیه غذا با شناخت شرایط مردم انجام می‌شود

گلریز گفت: برنامه آشپزی من جزء قدیمی‌ترین برنامه‌های صداوسیما است. مردم برنامه من را دوست دارند، زیرا با توجه به شرایط اقتصادی مردم و در نظر گرفتن نیاز‌ها آنان، دستور پخت غذا آموزش می‌دهم.

کارشناس آشپزی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم با شناخت شرایط مردم ارزان‌ترین غذا‌ها را تهیه کنیم. اما ممکن است بر اساس درخواست مردم یک غذای گران‌تر مخصوص مهمانی‌ها هم آموزش دهیم که این امر طبیعی است.

وی افزود: اگر این برنامه نیاز مردم را رفع نمی‌کرد یا در جهت برآورده کردن خواسته هایشان تلاش نمی‌کرد، مدت زمان طولانی پخش نمی‌شد. این برنامه برای مردم و مردمی است.

گلریز در پایان گفت: مصرف زیاد آب، ترک نمک و روغن، روی آوردن به غذای گیاهی و زود شام خوردن را همیشه به مردم توصیه می‌کنم.

منبع:میزان

انتهای پیام/

برچسب ها: آشپزی ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار