صبحانه مهمترین وعده غذایی برای دانش آموزان

رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت گفت: مصرف نکردن مداوم صبحانه در طولانی مدت، سبب می‌شود بدن با فقدان ریز مغذی‌ها، کالری دریافتی مورد نیاز و کمبود ویتامین‌ها مواجه شود.

رضا محمودی رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، به مناسبت روز جهانی غذا، در بازدید از اولین دبستان مهارت محور استان در جیرفت گفت: با شروع فصل درس و مدرسه، باید توجه بیشتری به تغذیه دانش آموزان داشته باشیم، چه بهتر که انتخاب خوراکی‌ها و مواد غذایی آن‌ها را در خانواده در نظر بگیریم و علاوه بر سه وعده‌ی غذایی برای آن ها، دو میان وعده از خوراکی‌ها و مواد طبیعی مغذی انتخاب کنیم تا مواد لازم و مفید با ارزش غذایی بالا، برای تمرکز و درس خواندن دانش آموزان فراهم شود.

او افزود: در طی ۹ ماه ایام تحصیل، دانش آموزان، انرژی بیشتری را چه از لحاظ جسمانی و چه از لحاظ فکری صرف فعالیت‌های روزمره می‌کنند لذا باید این انرژی توسط میان وعده‌ها و صبحانه‌ی سالم تامین شود.

محمودی با اشاره به اینکه در بین وعده‌های غذایی معمولاً به صبحانه کمتر توجه می‌شود، در رابطه با فواید صبحانه و مضرات کم توجهی به وعده‌ی بسیار مهم صبحانه تصریح کرد: در جوامع امروزی به دلیل اشتغال والدین به صورت همزمان، صبحانه از بین وعده‌های غذایی حذف شده و به فراموشی سپرده شده است.

او بیان داشت: مغز پس از بیدار شدن از خواب، برای مدت کوتاهی می‌تواند سطح گلوکز خون را، در حدی که به عملکرد طبیعی مغز لطمه وارد نشود، نگه دارد، اما اگر مدت ناشتا بودن افزایش یابد فعالیت مغزی دشوارتر شده و درنتیجه تمرکز و حواس مختل می‌شود.

 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت گفت:: مصرف نکردن مداوم صبحانه در طولانی مدت و حذف آن باعث می‌شود که بدن با فقدان ریز مغذی‌ها، کالری دریافتی مورد نیاز و کمبود ویتامین‌ها و املاح مواجه شود که در نهایت باعث کم خونی، دیابت در سنین بزرگسالی، کمبود کلسیم، مشکلات گوارشی و مشکل دررشد کودک می‌شود و همچنین این کودکان به دلیل مصرف تنقلات ناسالم مانند چیپس و پفک، برای سیر کردن خود در طول روز، بیشتر در معرض چاقی و اضافه وزن قرار می‌گیرند.

او افزود: کودکانی که تازه مدرسه را آغاز کرده اند، مانند پیش دبستانی‌ها و کلاس اولی ها، به دلیل اینکه عادت ندارند، صبح زود از خواب بیدار شوند، به راحتی صبحانه نمی‌خورند و این مشکل ساز است.

محمودی تصریح کرد: در این صورت کودک در طول روز، احساس بی حالی و بی حوصلگی کرده که خود باعث عدم تمرکز شده و درصد یادگیری را کاهش می‌دهد.

او بیان داشت: نخوردن صبحانه باعث می‌شود حافظه‌ی کوتاه مدت کودک آسیب دیده و ضعف در تمرکزتشدید شود، بنابراین صبحانه وعده‌ای است که به هیچ وجه و درهیچ شرایطی نباید حذف شود.

رضا محمودی گفت: یک صبحانه خوب باید حاوی قند‌های ساده‌ای که امکان جذب سریع را دارند مانند آبمیوه ها، عسل و مربا باشد و همچنین دارای مواد قندی دیر جذب مانند کیک صبحانه و نان باشد و از نظر ارزش غذایی، پنیر نسبت به خامه و کره از ارزش بیشتری برخوردار بوده و بچه‌هایی که نسبت به شیر حساس هستند، بهتر است پنیر را در دستور غذایی خود برای تغذیه قرار دهند.

او به بهترین صبحانه برای مصرف دانش آموزان و همچنین مواد غذایی که کارایی مغز را در دوران مدرسه افزایش می‌دهند اشاره کرد و افزود: عسل، تخم مرغ، شیر، پنیر تازه، گردو، مربای بالنگ، میوه‌های تازه، نخودچی و کشمش و مویز، توت خشک، انواع برگه‌های میوه و... در کنار میان وعده‌های ذکر شده، انتخاب نوشیدنی مناسب، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محمودی تصریح کرد: بهترین و سالم‌ترین نوشیدنی، یک بطری شیشه‌ای آب است به دلیل اینکه دانش آموزان در سال‌های اول مدرسه، توانایی خوردن آب از آب خوری را ندارند و این کار برایشان مشکل است و همچنین احتمال بروز بیماری‌ها در استفاده از آب‌خوری افزایش می‌یابد، بهتر است کودکان بطری آب را با خود به مدرسه ببرند.

او از والدین خواست: حتما به این نکته توجه کنند که در استفاده از بطری‌های آب، اکیدا از بطری‌های پلاستیکی، مانند بطری‌های آب معدنی استفاده نکنند، چرا که این ظروف، یک بار مصرف بوده و کودک را در معرض بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان قرار می‌دهند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان جیرفت بیان داشت: به صورت ماهیانه اکثر بوفه‌های مدارس توسط کارشناسان مرکز بهداشت مورد بازدید قرار می‌گیرند و در صورت وجود مواد غیر بهداشتی در این بوفه‌ها سریعاً جمع آوری می‌شود.

محمودی گفت: در طول سال تحصیلی جلسات آموزش تغذیه سالم توسط کارشناسان تغذیه به صورت ماهیانه برای والدین و دانش آموزان بر گزار می‌شود.

امروز ۲۴ مهر به مناسبت روز جهانی غذا، جشنواره صبحانه سالم با حضور رئیس مرکز بهداشت جیرفت، رئیس بهداشت محیط، کارشناس مراکز پیش دبستانی آموزش و پرورش و کارشناس آموزش ابتدایی این شهرستان در دبستان مهارت محور نور دانش جیرفت برگزار شد.

انتهای پیام/ب

برگزاری جشنواره صبحانه سالم در جیرفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
0913179
۱۰:۵۰ ۰۶ آبان ۱۳۹۸
صبونه تپل بخورید
آخرین اخبار