«چشم انتظار» با الهام از قصه سه ساله دشت نینوا به صحنه می‌رود

نمایشی تأثیرگذار در خصوص حضور بانوان در صحنه‌های جنگ با الهام از قصه سه ساله دشت نینوا روی صحنه می‌رود.

«چشم انتظار» با الهام از قصه سه ساله دشت نینوا به صحنه می‌رودبه گزارش خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در کتب تاریخی آمده است: «در میان کودکان امام حسین (ع) دختر کوچکی به نام فاطمه بود و، چون امام حسین (ع) مادر بزرگوارشان را بسیار دوست می‏داشتند، هر فرزند دختری که خدا به ایشان می‏داد، نامش را فاطمه می‏گذاشت. همان گونه که هرچه پسر داشتند، به احترام پدرشان امام علی (ع) وی را علی می ‏نامید». رقیه به معنای بالا رفتن و نام دختر ۴ ساله امام حسین (ع) است که کمتر چنین اسمی از فرزندان امام به گوش رسیده است.

طی چند سال گذشته نمایش‌های مختلفی در خصوص واقعه عاشورا به صورت میدانی و تعزیه به اجرا درآمده که یکی از آنان نمایش «چشم انتظار» به نویسندگی و کارگردانی شقایق عوض زاده است. گفت و گوی ما با این کارگردان جوان را بخوانید:

خانم عوض زاده؛ در خصوص متن نمایش «چشم انتظار» صحبت کنید.

این نمایش در خصوص استقامت زیبای زنان واقعه عاشورا حضرت زینب (س)، حضرت رباب (س)، حضرت سکینه (س) و حضرت رقیه (س) است که به صورت تصویری اجرا می‌شود.

هدف شما از استفاده متن نمایش «چشم انتظار» چه بوده است؟

این نمایش بر اساس یک داستان مناسبتی نوشته شده و به اجرا می‌رود. هدف از به کار گیری این نمایش بیشتر نشان دادن حضور زنان در صحنه جنگ و واقعه کربلا مثل مقابله، ایستادگی و مقاومت حضرت زینب (س) با دشمنان بوده است؛ یعنی به همان میزانی که مردان برای جنگ در صحنه حاضر می‌شون، زنان هم تا جایی که بتوانند امداد خود را برای جلوگیری از نفوذ دشمنان به کار می‌برند.

چرا نام «چشم انتظار» را برای نمایش انتخاب کردید؟

واقعه روز عاشورا و به شهادت رسیدن افراد در این روز باعث چشم انتظاری بسیاری از بانوان نگران مثل حضرت رقیه (س) شد. ایشان کودک بودند و خبری از به شهادت رسیدن پدر خود نداشتند؛ در طول داستان هم بر اساس خواب و رویا با پدر خود صحبت می‌کنند.

بر چه اساس بازیگران نمایش «چشم انتظار» را انتخاب کردید؟

برای بازی در این نمایش از بازیگران گروه خودمان و کسانی که قبلا با بنده همکاری کرده بودند، استفاده کردم و بر اساس توانایی دیالوگ گفتن افراد سعی در انتخاب آنان برای نمایش داشتم.

چرا نمایش «چشم انتظار» به صورت میدانی اجرا می‌شود؟

از آنجا که این نمایش در خصوص جنگ است، خواستیم فرصت نشان دادن حضور پر رنگ، مهم و ارزشمند زنان در جنگ را برای مخاطبان فراهم کنیم. بازخورد و درخواست زیادی هم برای اجرای محیطی میدانی داشتیم.

اجرای نمایش‌های میدانی چگونه می‌تواند بر ذهن مخاطب تاثیر بگذارد؟

زمانی که نمایش‌های میدانی اجرا می‌شوند، مخاطب ذهنش دچار سوالات و چالش‌های فراوانی می‌شود. این نمایش‌ها به راحتی احساسات افراد را تهییج می‌کند و آن‌ها به شدت منتظر اجرا‌های بعدی هستند.

موسیقی نمایش «چشم انتظار» به چه صورتی اجرا می‌شود؟

موسیقی این نمایش یکی از آهنگ‌های آقای پور رمضان به نام ماه کبود است. در بخش‌هایی هم موسیقی بی کلام هنگام اجرای نمایش پخش می‌شود.

گفتنی است نمایش «چشم انتظار» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی شقایق عوض زاده ۲۳ و ۲۴ مهر ماه در ایوان انتظار میدان، ولی عصر (عج) و ۲۵ و ۲۶ مهرماه در مترو امام خمینی (ره) از ساعت ۱۷:۰۰ اجرا می‌شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار