اطلاعات ترکیه: عضو کلیدی سازمان گولن دستگیر شد

خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع امنیتی ترکیه گزارش داد عثمان کاراجا، یکی از اعضای کلیدی سازمان گولن با اقدام سازمان اطلاعات ترکیه در خارج دستگیر و به این کشور بازگردانده شد.

سازمان اطلاعات ترکیه: عضو کلیدی سازمان گولن دستگیر و به کشور بازگردانده شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دویچه وله، خبرگزاری آناتولی روز شنبه ۲۷ مهر (۱۹ اکتبر) به نقل از منابع امنیتی ترکیه گزارش داد: «عثمان کاراجا یکی از اعضای فراری گروه فتو (در ترکیه به گروه فتح‌الله گولن گفته می‌شود) طی عملیات سازمان اطلاعات ملی کشور در مکزیک دستگیر و به ترکیه آورده شد».

این خبرگزاری نوشته کاراجا در لیست افراد تحت‌تعقیب قرار داشته و حکم بازداشت او به اتهام "تشکیل و مدیریت گروه تروریستی مسلح" از سوی دادگاه ترکیه صادر شده بود.

بنا به گزارش خبرگزاری آناتولی عثمان کاراجا یکی از اعضای کلیدی سازمان فتح‌الله گولن بوده و در مکزیک فعالیت داشته است.

فتح‌الله گولن منتقد اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند. رئیس جمهوری ترکیه، گولن و طرفدارانش را بار‌ها به دست داشتن در کودتای نافرجام ژوئن ۲۰۱۶ متهم کرده است. در کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ بیش از ۲۵۰ نفر کشته و حدود دو هزار نفر مجروح شدند. ترکیه بعد از کودتای نافرجام در سال ۲۰۱۶ هزاران نفر از اعضای جنبش گولن را بازداشت کرد.

خبرگزاری رویترز ولی روز شنبه ۲۷ مهر (۱۹ اکتبر) گزارش داد که عثمان کاراجا توسط پلیس کامبوج دستگیر شده است. همسر عثمان کاراجا که با پسرش در مکزیک زندگی می‌کند به رویترز گفته که شوهرش موقعی که در پنوم‌پن، پایتخت کامبوج در یک شعبه بانک بوده دستگیر شده است.

بنا به این گزارش، کاراجا روز دوشنبه ۱۴ اکتبر توسط هشت پلیس کامبوج دستگیر شد و او برای آخرین بار توانست با همسر خود صحبت کند.

عثمان کاراجا در ترکیه به دنیا آمده و گذرنامه مکزیکی هم دارد. همسر او به رویترز گفته که کاراجا بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ مدیر مدرسه زمان فتح‌الله گولن در کامبوج بوده است. رویترز در گزارش خود نوشته که مدرسه یادشده پارسال فروخته شد.

فتح الله گولن در بیش از ۱۶۰ کشور مدرسه دایر کرده است. بعد از کودتای نافرجام در ترکیه، مدارس گولن در داخل و در بسیاری از کشور‌های "دوست و نزدیک" به ترکیه بسته شد، اما در برخی از کشور‌های اروپایی و آمریکایی مدارس گولن هنوز فعالیت می‌کنند.

اخیرا شماری از سازمان‌های حقوق بشری نزدیک به جریان فتح‌الله گولن، دولت اردوغان را به "آدم‌ربایی در خارج از کشور" متهم کرده و شواهد امر را طی گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل فرستاده‌اند.

این گزارش ۳۱ فرد مخالف دولت ترکیه در خارج، از جمله در مالزی، پاکستان، قزاقستان، کوزوو، مولداوی، آذربایجان و اوکراین را ذکر می‌کند که به سفارش دولت ترکیه ربوده شده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار