رای الیوم گزارش داد؛

آمریکا و اسرائیل خواستار به راه انداختن جنگ داخلی در لبنان هستند

رای الیوم در گزارشی به بررسی تحولات و ناآرامی‌های اخیر در لبنان و همچنین واکنش سید حسن نصرالله به این موضوع پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رای الیوم در گزارشی نوشت: لبنان در موقعیت دشواری به سر می‌برد و طرف‌های خارجی، آمریکایی، صهیونیستی و عربی در صدد بحرانی شدن اوضاع این کشور و سوق دادن آن به سمت جنگ داخلی هستند تا از این طریق حزب‌الله و محور مقاومت را که باعث تحقق پیروز‌های بزرگی در سوریه، عراق، فلسطین و جنگ یمن شده است، هدف قرار دهند.

طرف‌های آمریکایی، صهیونیستی و عربی خواستار به راه انداختن جنگ داخلی در لبنان هستند

سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان با ابراز مخالفت شدید با سقوط دولت سعد الحریری، نخست‌وزیر این کشور و برگزاری انتخابات پارلمانی جدید نشان داد مایل به «نجات» نظام سیاسی فعلی لبنان و جلوگیری از فروپاشی دولت است زیرا برکناری کابینه، کشور را وارد بحران حکومتی خواهد کرد که ممکن است یک یا دو سال ادامه یابد، همانطور که برگزاری هر گونه انتخابات پارلمانی جدید ممکن است باعث روی کار آمدن همان چهره‌ها شود، البته وی در سخنرانی دیروز (شنبه) خود به مناسبت اربعین حسینی اذعان کرد که خروج از بحران کنونی با اعمال مالیات‌های جدید بر فقرا و افرادی با درآمد‌های محدود میسر نیست بلکه با روحیه و شیوه جدید و راه‌های جدید می‌توان بحران فعلی را حل و فصل کرد.

بیشتر بخوانید: واکنش دبیرکل حزب‌الله به حوادث اخیر لبنان

به طور حتم، سخنرانی سید حسن نصرالله برای بسیاری از تظاهرکنندگان در خیابان‌ها و میادین شهر‌های مختلف لبنان غافلگیرکننده است؛ مردمی که خواستار سرنگونی نظام این کشور هستند نه فقط دولت لبنان که با همه تشکل‌های پارلمانی و سیاسی آن مسئول حیف و میل کردن اموال عمومی، غرق کردن کشور در فساد و وخامت اوضاع معیشتی و خدمات رسانی به اکثر شهروندان این کشور هستند.

در ادامه این مقاله آمده است: سید حسن نصرالله خاطر نشان کرد لبنان با دو خطر یکی فروپاشی مالی و اقتصادی و دیگری انفجار خشم مردمی مواجه است و ما در روزنامه رای الیوم تصور نمی‌کنیم که دولت فعلی لبنان- با این کادر سیاسی و طایفه‌ای- قادر به مقابله با خطرات مذکور و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی و مهار خشم مردمی باشد زیرا این دولت نیز در مسیر دولت‌های سابق که کشور را به چنین بن بستی رسانده‌اند گام بر می‌دارد و افزون بر آن شایستگی اتخاذ تصمیمات انقلابی برای ریشه کن کردن فساد و طایفه‌گری را ندارد.

طرف‌های آمریکایی، صهیونیستی و عربی خواستار به راه انداختن جنگ داخلی در لبنان هستند

لبنان در موقعیت دشواری به سر می‌برد و طرف‌های خارجی، آمریکایی، اسرائیلی و عربی در لبنان هستند که خواستار بحرانی شدن اوضاع این کشور و غرق کردن این کشور در یک جنگ داخلی هستند تا از این طریق حزب‌الله و محور مقاومتی که باعث تحقق پیروز‌های بزرگی در سوریه، عراق، فلسطین و جنگ یمن شده است، هدف قرار دهند. این قدرت‌ها با محاصره و تحریم نتوانستند این محور را به زانو درآورند.

بله، رهایی از بحران فعلی با اعمال مالیات‌های جدید برای فقرا و افراد بی بضاعت امکان پذیر نیست بلکه باید از حیف و میل اموال عمومی جلوگیری کرد، اما تحقق این هدف با وجود همین چهره‌ها یا اکثر آن‌ها در کابینه و پارلمان امکان پذیر نیست زیرا آزموده را آزمودن خطاست.

رای الیوم نوشت: به خوبی می‌دانیم که ادامه انفجار خشم مردمی می‌تواند باعث ایجاد وضع بی‌ثباتی در کشور شود، همچنین می‌دانیم که سید حسن نصرالله به شدت تلاش می‌کند مانع از فروپاشی دولت لبنان و همچنین خارج شدن حزب‌الله از مسیر ماموریت‌های مهم راهبردی و تضعیف این گروه در داخل لبنان شود، اما باید بدانیم وقتی خون مردم به جوش می‌آید و به خیابان‌ها می‌ریزند، فقط با تحقق اکثر خواسته‌هایشان ممکن است به خانه‌های خود بازگردند و این مسئله بار سنگینی بر دوش سید حسن نصرالله خواهد بود تا بتواند بین خواسته‌های مشروع تظاهرکنندگان خشمگین و آرمان‌های عربی و اسلامی خود که مشروعیت بیشتری دارد توازن ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: تلاش العربیه برای دامن زدن به ناآرامی‌ها در لبنان

به طور خلاصه، در سخنان سید حسن نصرالله توجه ما به این بخش از سخنان وی جلب شد که گفت اگر حزب‌الله و طرفداران زیادش به خیابان‌ها بیایند، تا تحقق همه خواسته‌ها به صورت کامل، در خیابان‌ها خواهند ماند واین تهدیدی مستقیم و آشکار به مسئولان رده بالای کشور و به منزله آخرین هشدار به آنهاست.

مایه تاسف است که بار دیگر بگوییم سیاستمداران حاکم در لبنان که از زمان استقلال این کشور اداره امور را به دست گرفته‌اند، به علت ماهیت فئودالی و طایفه‌ای شایسته اصلاح و تغییر نیستند و هر گونه گامی هم که در این زمینه در واکنش به اعتراضات اتخاذ می‌کند، اساسا جنبه هشدار آمیز با هدف آرام کردن مردم و کاهش خشم آن‌ها خواهد بود و پس از آرام شدن اوضاع، دوباره به وضع سابق شان باز خواهند گشت زیرا آن‌ها به فساد و دوری از مردم عادت کرده‌اند و گویی اینکه در سیاره‌ای دیگر زندگی می‌کنند.

ادامه اعتراضات مردمی که احتمال آن نیز زیاد است، باعث حمایت سید حسن نصرالله از آن‌ها خواهد شد زیرا اکثر معترضان حتی اگر پرچم حزب الله و تصاویر وی را در دست نداشته باشند، اما از طرفداران و دوستداران وی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
حسین فریدون چی شد ؟
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۵:۳۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
سلام رای الیوم ،


آنچه در لبنان و حتی در روزهای اخیر سوریه می بینی ،
اتحاد امت مسلمان است برای از میان بردن تفرقه افکنان و جاسوسان ،

اگر اطلاعاتی داری ، به نیروهای رسمی دولت لبنان و سوریه ارایه کن و
یا حوادث را به **** امید وحدت مسلمین **** گزارش کن .
Iran (Islamic Republic of)
ب .ت
۱۴:۵۲ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
همه اتیشا از گور السعوده همچی عربستانو بزنید که وقت نکنه شب یک ساعت بخوابه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۱۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
وقتیکه رژیم صهیونیستی ازترس نیروهای لبنانی ازمرزهاشون ۵ کزلومترعقب نشینی میکنند پس بایدبفکر فتنه انگیزی وتفرقه اندازی وجنگ داخلی درلبنان باشند دیگه فقط مردم لبنانند که میتونند باهوشیاری کامل ازخونریزی درلبنان جلوگیری کنندوبااینکارتودهن امریکاوصهیونیست بزنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
تا سعدحریری،مزدور امریکا وال سعود،تو لبنان باشه،این کشور،روی ارامش رونخواهد دید.
United States of America
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
تا سعدحریری،مزدور امریکا وال سعود،تو لبنان باشه،این کشور،روی ارامش رونخواهد دید? دعا با تسبیح الکترونیکی بلدی? شروع کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
فقط این وسط اعتراضات منطقه کاتولونیا اسپانیا هم بگین کار کیه ممنون میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
ما باید زور و قدرت خودمون را بزاریم برا امر به معروف و نهی از منکر دشمنان اسلام داخل حکومت اسلامی عموم به مرور وقتی عدالت وبرخدرد با دزدی و فساد و رفتار مدیران و مسیولین را در حکومت میبینند خود به راه راست مستقیم هدایت میشن و برخورد تند داخل نتیجه عکس خواهد داشت وقتی فرهنگ و رفتار و اختلاس ودزدی در جامعه محو شد همه چی اتومات درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
اتفاقا خوبه جنگ داخلی معلوم نباشه کی به کیه میشه موشک پرانی بشه درست بطرف غده سرطانی همه راحت بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
کاهش ارزش پول لبنان بسیار زیاد شده
آخرین اخبار