لزوم هم افزایی دستگاه‌ها برای جلوگیری از گسترش اعتیاد

مدیر کل آموزش و پرورش فارس گفت: طرح‌های همچون نماد، مدارس عاری از خطر و آموزش‌های رشد مدار، جلوه‌هایی از اقدامات آموزش و پرورش در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی عسکر نجفی در هفتمین جلسه کمیته فرهنگی پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی گفت: علی رغم تمام تلاش‌ها در جهت انسداد بحث مواد مخدر و اعتیاد، هنوز راه درازی را برای رسیدن به نقطه مطلوب در پیش داریم و باید همه هم صدا و واحد گام‌های اساسی را برداریم.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس افزود: ساختاری که در قالب کمیته‌های ۵ گانه حقوقی، مقابله، مشارکت‌های مردمی، درمان و پیشگیری به ریاست استاندار پیش بینی شده، حاکی از اهمیت شورا و ضمانت اجرایی است که ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح استان دارد.

او، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را یکی از اولویت‌های ۵ گانه استان برشمرد و گفت: در راستای تحقق این امر مهم، طرح‌ها و اقدامات زیادی در دستور کار دستگاه‌های اجرایی مختلف قرار دارد که مهمترین راهکار و راهبرد قبل از تقبل مخاطرات و انجام هزینه‌های سنگین در بحث اعتیاد مواد مخدر، موضوع پیشگیری است.

نجفی افزود: پیشگیری استراتژی اصولی مدیریتی است که جوامع توسعه یافته به آن متوسل شده اند، در پیشگیری اصل اقدام به موقع و بهنگام برای جلوگیری از رسیدن یک جریان به نقطه آسیب زننده مورد توجه همه ماست.

رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس، بهترین زمان برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را سنین پایه و دوران تحصیل دانش آموزان در مدارس دانست و گفت: بهترین ابزار و شیوه برای پیشگیری، آموزش است و بهترین جا هم برای آموزش، مدرسه است.

او گفت: سپردن مسئولیت کمیته پیشگیری در ستاد مبارزه با مواد مخدر به آموزش و پرورش از منطق و استدلال محکمی برخوردار است که ان شاءاله امیدوارم بتوانیم به وظیفه خود به نحو احسنت عمل کنیم، کما اینکه پیش از سپردن این مسئولیت نیز در همین راستا طرح‌ها و اقدامات اساسی زیادی توسط آموزش و پرورش انجام شده است.

نجفی با اشاره به به برخی از این اقدامات و طرح ها، گفت: طرح‌های همچون نماد، مدارس عاری از خطر، جشنواره نوجوان سالم، آموزش‌های رشد مدار، جلوه‌هایی از اقدامات آموزش و پرورش در بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس همچنین گفت: در کنار بحث دانش آموزان که از اهمیت اساسی و مرکزی بر خوردار است، از آموزش‌های مربوط به کارکنان و اولیا هم غافل نبوده و تعداد زیادی از اولیای دانش آموزان، کارکنان آموزش و پرورش، مدیران، معلمان نیز در طرح‌های مختلف آسیب‌های اجتماعی آموزش‌های لازم را دیده اند.

او با تاکید بر لزوم هم افزایی همه دستگاه‌ها در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و به طور خاص مبارزه با مواد مخدر گفت: مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از گسترش اعتیاد در جامعه، کار یک دستگاه نیست و باید همه در کنار هم قرار گیریم و با خرد جمعی بتوانیم این بحث را پیش ببریم.

رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس گفت: لازم است علاوه بر دستگاه‌های عضو کمیته، از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد نیز استفاده کرد و همچنین از حضور نماینده‌ای از مجلس شورای اسلامی، نماینده، ولی فقیه در استان، نماینده برنامه و بودجه که ضرورت طرح‌ها یی که نیاز به اعتبار دارد را تشخیص دهد و منعکس کننده باشند نیز بهره ببریم.

نجفی، معاونت پرورشی اداره کل آموزش و پرورش را به عنوان دبیر خانه این کمیته معرفی کرد و گفت: حضور موثر دستگاه‌های ذیرربط، ارائه طرح‌ها، پی گیری‌ها و ارائه گزارش از اقدامات اجرایی دستگاه‌ها بسیار مهم است و در واقع شاخص‌هایی برای ارائه گزارش به استاندار است.

او در خصوص طرح یاریگران زندگی و نحوه مواجه با این طرح نیز گفت: انتظار داریم در مواجه با این طرح نقادانه، کارشناسانه ورود کنید و ارزیابی از قابلیت‌های اجرایی طرح داشته باشید.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس با تاکید بر لزوم نگاه سیستمی به طرح یاریگران زندگی گفت: تببین و ترسیم نقش هر دستگاه در اجرای این طرح بسیار مهم است و همه ما حلقه‌های به هم پیوسته یک زنجیریم که اقدامات و حرکات ما روی سایر حلقه‌ها اثرگذار است.
انتهای پیام/م

جلسه کمیته فرهنگی پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار