ساخت درب حفاظتی غار کلدر خرم ‎آباد در مراحل پایانی است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری لرستان گفت: عملیات ساخت درب حفاظتی غار تاریخی "کلدر" خرم‎آباد در مراحل پایانی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان،سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری لرستان گفت: عملیات ساخت درب حفاظتی غار تاریخی "کلدر" خرم‎آباد در مراحل پایانی است.

 قاسمی روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود: این درب حفاظتی در نوع خود برای حافظت از میراث نهشته شده در یک غار باستانی محسوب می‌شود و می‌تواند آغازگر فصل نوینی در حفاظت بیشتر غار‌ها و میراث عصر سنگ در کشور باشد.

او با بیان اینکه رعایت کردن مسائل زیست محیطی از دیگر ویژگی‌های این درب حفاظتی است افزود: نصب این درب، هیچ گونه تغییری در شرایط دمای غار و همچنین عبور و مرور حیوانات ایجاد نخواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری لرستان یادآور شد: بزودی عملیات ساخت درب حافظتی غار کلدر خرم آباد در راستای حافظت از این غار باستانی پایان خواهد یافت.

قاسمی عنوان کرد: غار کلدر که در اسفندماه سال ۸۵ به شماره ۱۸۷۹۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، با قدمتی بیش از ۵۴ هزار سال، قدیمی‌ترین محوطه پارینه سنگی جدید ایران به شمار می‌رود و در فصل سوم کاوش این غار تاریخی، که بهار سال جاری انجام شد بخشی از جمجمه انسان هوشمند نیز کشف شد.

سرپرست تیم کاوش غار کلدر نیز در مورد درب نصب شده در ورودی غار گفت: این درب با رعایت اصول فنی احداث شده و بزودی تاریخچه غار کلدر به زبان‌های فارسی و انگلیسی در ورودی آن نصب و درب نیز به شکل زیبایی رنگ آمیزی خواهد شد.

بهروز بازگیر افزود: اقدامی که برای نصب درب این غار صورت می‌گیرد در واقع حفاظت از نهشته‌های باستانی است که پس از چند ده هزار سال به دست ما رسیده و در حقیقت ما اگر از آن حفاظت نکنیم وظیفه خود را انجام نداده‌ایم.

او اظهار داشت: متاسفانه سوداگران عتیقه در سالیان اخیر در حال تخریب غار‌ها هستند چنانکه تصاویری از آسیب رساندن به غار کلدر نیز وجود دارد.

سرپرست تیم کاوش غار کلدر خرم آباد گفت: در نتیجه پژوهش غار کلدر، پیشینه سکونت در غار به ۵۴ هزار سال قبل بر می‌گردد بنابراین درج اخباری در انتقاد غیر فنی از افرادی که سال‌ها روی این غار پژوهش کرده‌اند تا تاریخ لرستان و ایرانیان به جهانیان معرفی شود به نوعی غیر اخلاقی و غیر کارشناسی است.

بازگیر یادآور شد: حفاظت از غار کلدر در حقیقت از بسیاری از آثار باستانی با اهمیت‌تر است و باید در راستای حافظت از این غار تاریخی تلاش شود.

انتهای پیام/ر

مراحل پایانی ساخت درب حفاظتی غار "کلدر" خرم‎آباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار