لزوم پرورش خلاقیت در همه ابعاد زندگی

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توسعه با بیان اینکه دنیای جدید ما با خلاقیت رشد می‌کند، گفت: قدرت خلاقیت و ایده‌پردازی در افراد جامعه، افزایش تاب آوری اجتماعی، آرامش و نشاط را به دنبال دارد.

داریوش ذوالفقاری راد، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توسعه از دانشگاه علامه و دانشجوی مقطع دکتری در رشته DBA در دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان  در حاشیه  کارگاه خلاقیت و ایده‌پردازی مادران هشت بهشت گفت: هدف از برگزاری این کارگاه افزایش خلاقیت در نهاد خانواده و جامعه با محوریت خانم‌های خانه دار است؛ اگر زنان بتوانند در محیط خانواده و اطرافیان، زاویه دید خود را در مواجهه با وقایع تغییر دهند و بتوانند بهترین واکنش را در هر رابطه‌ای تشخیص دهند به طور قطع خانواده‌ای پویا و با نشاط‌تر خواهند داشت.

او افزود: قدرت خلاقیت و ایده‌پردازی در افراد جامعه، تاب آوری اجتماعی و آرامش آن‌ها را افزایش می‌دهد و در جامعه نشاط ایجاد می‌کند.
ذوالفقاری راد با بیان اینکه خلاقیت می‌تواند در همه ابعاد زندگی همچون صرفه‌جویی اقتصادی و افزایش نشاط پرورش یابد، تصریح کرد: حقیقت این است که برای داشتن یک جامعه شاد باید از بالا به پایین یعنی از نهاد‌ها به سمت خانواده‌ها حرکت کنیم، ولی اکنون برعکس عمل می‌کنیم چراکه اگر بخواهیم منتظر بمانیم تا از بالا این اقدامات صورت گیرد، شاید هرگز این اتفاق نیفتد، پس ما باید از خودمان شروع کنیم.

او با اشاره به اینکه سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه باید در این راستا بیشتر گام بردارند و از کارشناسان نخبه استفاده کنند، تصریح کرد: در نهاد‌های حاکمیتی باید شرایطی فراهم شود تا کارشناسانی باشند که حتی اگر امکان اشتغال آن‌ها در سازمان وجود ندارد، حداقل بتوانند به آن‌ها مشاوره بدهند و راهکار‌های خلاقیت در آن نهاد را در اختیارشان قرار دهند.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توسعه با بیان اینکه خلاقیت یکی از مباحثی است که در بحث آینده‌پژوهی دنیای امروز بسیار پراهمیت است، گفت: اگر صدا و سیما و آموزش و پرورش چارچوب کار خود را بر اساس مبانی خلاقیت پیش ببرند می‌توانند نشاط را به جامعه تزریق کنند؛ البته این خلاقیت را نباید از کشور‌های دیگر کپی کرد بلکه باید برای بوم و سرزمین خودمان خلاقیت داشته باشیم.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه دنیای جدید ما با خلاقیت رشد می‌کند، افزود: خیلی از افرادی که در ابعاد مختلف زندگی از جمله کسب و کار خود خلاقیت نداشتند، محکوم به شکست شدند.

او  اظهار کرد: شاید در اروپا نسخه‌ای برای پیشرفت و توسعه نوشته شود و در آنجا جواب دهد، اما همان نسخه برای ایران با فرهنگ، شرایط اقلیمی و مذهب متفاوت نمی‌تواند نتیجه دلخواه را به دنبال داشته باشد؛ لذا برنامه‌ریزی‌ها باید با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی، ژن و آمایش سرزمینی انجام شود و برنامه‌ریزِ با خلاقیت، راهکار‌هایی را خلق کند و بسته پیشنهادی ارائه دهد.

ذوالفقاری راد تصریح کرد: برای هر برنامه خلاقانه‌ای ابتدا باید مردم شناسی، جامعه شناسی و روانشناسی کرد و در کنار این تیم، یک اتاق فکر و هیات اندیشه‌ورزی داشته باشیم تا با تخصص‌های مختلف خود، مواد اولیه و خوراک سازمان‌ها را تامین کنند.

او یادآور شد: یکی از مهمترین رسالت‌های سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز اجرای برنامه‌های خلاقانه بوده که خوشبختانه در این زمینه موفق عمل کرده است؛ اما حلقه مفقوده‌ای در این مسیر وجود دارد که برنامه‌های اجرایی در سطح شهر با دید آمایش سرزمینی شهری انجام نشده است.

او با بیان اینکه ما باید در کنار برگزاری اینگونه کارگاه‌ها و ارائه راهبرد شخصی، راهبرد شهری هم داشته باشیم، افزود: این سازمان باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که خطوط شادی، نشاط، آرامش و امید شهروندان را با چشم‌اندازی چندساله به سمت بهتر شدن ارتقا دهد.

ذوالفقاری تصریح کرد: این روز‌ها حرف‌های قشنگ زیاد زده می‌شود؛ روش و شیوه‌نامه و آیین نامه هم زیاد است، اما باید عمل کرد؛ برنامه‌ها باید بدون نگاه سیاسی صرفا با هدف ایجاد نشاط در جامعه و پیشرفت شهر و کشور اجرا شوند.

این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توسعه در پایان تاکید کرد: امروزه بسیاری از مشکلات خانواده‌های ما مسائل اقتصادی است؛ درحالی‌که می‌توان با کار‌های خلاقانه، سایه بسیاری از این مشکلات را در خانواده‌ها کمرنگ و نشاط را در زندگی پررنگ کرد تا از فشار دغدغه‌ها بر روی مردم کاسته شود.

کارگاه خلاقیت و ایده‌پردازی طرح "مادران هشت بهشت"، با حضور جمعی از مادران و زنان خانه‌دار در بانوسرای آفتاب وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، چهارشنبه‌های هر ماه در حال برگزاری است.
 
 
انتهای پیام/ی
 
 

کارگاه خلاقیت و ایده‌پردازی طرح "مادران هشت بهشت"

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.