شادنیا در گفت و گو باباشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کودکان و سالمندان بیشتر دچار مسمومیت‌های دارویی می‌شوند

رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان گفت: مصرف خودسرانه دارو و در دسترس بودن آن علت اصلی بروز مسمومیت های دارویی در کشور است.

مصرف خودسرانه دارو و در دسترس بودن آن علت اصلی مسمومیت های دارویی/ کودکان و سالمندان بیشتر دچار مسمومیت های دارویی می شوندشاهین شادنیا رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان و فلوشیپ سم شناسی بالینی و مسمومیت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مسمومیت‌های دارویی اظهار کرد: به طور کلی مسمومیت در  بخش دارویی و مواد شیمیایی طبقه بندی می‌شود که مسمومیت‌های دارویی به دلیل اینکه یکسری از دارو‌ها همیشه در دسترس مردم قرار دارند و بیماران بدون نسخه می‌توانند آن اقلام دارویی را تهیه کنند؛ بر اثر مصرف بیش از حد و خودسرانه باعث بروز مسمومیت در افراد می‌شود.
 
رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان ادامه داد: امروزه به دلیل مصرف زیاد انواع مسکن و دارو‌های آرامبخش مسمومیت دارویی در افراد ایجاد می‌شود که بستگی به نوع دارو و میزان مصرف آن عوارض مختلفی در افراد مصرف کننده بروز پیدا می‌کند.
 
او تاکید کرد: مسمومیت در کودکان بدین صورت است که وقتی آن‌ها اقدام به حرکت می‌کنند ممکن است دارو‌های رنگی را به اشتباه به جای شکلات و دیگر مواد خوراکی خورده و همین موضوع باعث ایجاد مسمومیت در بین کودکان می‌شود.
 
شادنیا بیان کرد: افراد سالمند به دلیل آنکه به بیماری‌های مختلفی مبتلا هستند باید دارو‌های مختلفی را مصرف کنند و این مسئله باعث شده تا داروی خاصی را به دلیل فراموشی  بیشتر از حد مجاز مصرف کرده و همین مسئله باعث بروز مسمومیت در همین افراد می‌شود .
 
رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان گفت: مسمومیت دارویی در افراد میان سال در گروه سنی ۲۰ تا ۵۰ سال بیشتر جنبه عمدی دارد و به دلیل برخی مشکلات دارو‌ها را بیشتر از حد مجاز مصرف می‌کنند.
 
او یادآوری کرد: برخی از دارو‌ها خطرات کمتری نسبت به بقیه دارد، اما به طور کلی عوارض ناشی از مصرف زیاد دارو و مسمومیت آن بستگی به مقدار دوز اقلام دارویی دارد.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف خودسرانه دارو‌های گوارشی چیست؟
شادنیا افزود: مصرف زیاد خودسرانه دارو ارتباط مستقیمی با مسمومیت‌های دارویی ندارد، اما به طور کلی باید در زمینه مصرف اندازه و جلوگیری از  مورد تجویز پزشک در کشور فرهنگ سازی بهتری انجام شود.
انتهای پیام/

آخرین جزئیات از علت بروز مسمومیت های دارویی در افراد 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار