سرپرست پژوهشگاه استاندارد ایران:

استاندارد مشخص‌کننده کیفیت است

فرزانه انصاری گفت: با شنیدن کلمه استاندارد همه واژه کیفیت را به ذهن می‌آورند چرا که استاندارد مشخص‌کننده کیفیت است.

استاندارد مشخص‌کننده کیفیت استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، فرزانه انصاری سرپرست پژوهشگاه استاندارد امروز در مراسم روز جهانی استاندارد که در سنندج برگزار شد، گفت: با شنیدن کلمه استاندارد همه واژه کیفیت را به ذهن می‌آورند چرا که استاندارد مشخص‌کننده کیفیت است.

او افزود: تحریم‌های نا عادلانه خودش می‌تواند مشوقی برای حرکت کالا‌های داخلی به سمت جهانی‌شدن باشد و باعث تولید محصول رقابت‌پذیر شود.

انصاری گفت: استاندارد به معنی وضع قوانین و مقرراتی است که کیفیت یک کالا را مشخص می‌کند.

سرپرست پژوهشگاه استاندارد تصریح کرد: استاندارد باید محصول را به جایی برساند که رقابت‌پذیر باشد و هم برای مصرف‌کننده و هم برای تولید کننده نفع داشته باشد.

او افزود: سازمان ملی استاندارد همواره سعی کرده تا خودش را به سطح جهانی نزدیک کند.

انصاری گفت: سازمان ملی استاندارد در حوزه‌های ارزیابی و انطباق، تایید صلاحیت، استانداردسازی، فعالیت‌های پژوهشی و ... فعالیت دارد.

سرپرست پژوهشگاه استاندارد در ادامه اذعان کرد: فقدان تولید محصول باکیفیت و استاندارد علاوه بر آسیب به مصرف‌کننده در جامعه نیز باعث تخریب می‌شود.

او اظهار داشت: اگر تولیدکنندگان استاندارد‌ها را رعایت کنند حتما شرایط کشور بسیار بهتر خواهد شد که در غیر این صورت باعث هرج و مرج در کشور خواهد شد.

انصاری افزود: دغدغه اصلی اداره استاندارد بیشتر از مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان است و در این راستا بیش از ۲۵ هزار واحد تولیدی زیرپوشش سازمان ملی استاندار هستند و بیش از ۲۸ هزار پروانه اجباری استاندارد در کشور صادر شده است.

او تصریح کرد: سه اصل رقابت‌پذیری، مدیریت کیفیت و استانداردسازی موتور محرک رونق تولید در کشور هستند.

انصاری در پایان خاطرنشان کرد: ۳۳ هزار و پانصد استاندارد ملی تا به حال تدوین شده است، اما باید تلاش کنیم این آمار بیشتر شود.

سطح استاندارد ایران در حال پیشرفت است

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: سطح کیفی استاندارد محصولات تولیدشده در کشور در حال نزدیک شدن به حد مقبول جهانی است.

سید احسن علوی اظهار کرد: اگر استاندارد‌ها در همه حوزه‌های کشور رعایت شود کمتر دچار بروز مشکلات مختلف در بخش‌های مختلف می‌شویم.

او افزود: امر مهم در استاندارد نظارت بر آزمایشگاه‌های تایید استاندارد است.

در ادامه سیدکمال حسینی رئیس اتاق بازرگانی سنندج نیز اظهار داشت: استانداردبودن کالا‌های تولیدی فضای پیشرفت را در کشور فراهم می‌کند.

او افزود: باید فرهنگ استفاده از استاندارد را ترویج کنیم تا خود تولیدکنندگان به دنبال تولید کالای با کیفیت و استاندارد باشند.

حسینی تصریح کرد: از اداره‌کل استاندارد کردستان انتظار داریم تا هزینه‌های جاری را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کمتر کنند.

۳۵۹ واحد تولیدی در کردستان زیرپوشش استاندارد هستند

مدیرکل استاندارد کردستان هم گفت: در بخش تولید و خدمات ۳۵۹ واحد تولیدی با تولید ۷۳۴ کالای تولیدی زیرپوشش اداره استاندارد استان هستند.

ژیلا یزدانی اظهار کرد: امروز می‌توانیم با افتخار بگوییم که در بین ۱۶۳ سازمان جهانی استاندارد رتبه ۲۱ داریم، ایران در منطقه آسیا بعد از کشور‌های ژاپن و چین رتبه سوم دارد و رتبه اول بین کشور‌های اسلامی را دارد.

او خاطرنشان کرد: با عضویت ایران در موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشور‌های اسلامی توانسته‌ایم قدم بزرگی را برای تدوین استاندارد‌های حلال برداریم به گونه‌ای که اگر بتوانیم تنها پنج درصد بازار حلال در دنیا را در دست بگیریم می‌توانیم دو برابر فروش تفت برای کشور درآمدزایی داشته باشیم.

یزدانی افزود: حوزه حلال فقط مختص به خوراک نیست چرا که در بحث‌های گردشگری، پوشاک و... هم می‌توان حضور این حوزه را دید.

مدیرکل استاندارد کردستان تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد مطابق قانون تقویت و توسعه تنها مرجع برای اعطای نشان حلال است که در کردستان تا کنون برای دو کشتارگاه طیور توانسته‌ایم پروانه استاندارد حلال را صادر کنیم.

او افزود: با توجه به مرزی‌بودن استان، اداره استاندارد کار کنترل کیفیت کالا‌های صادراتی و وارداتی را انجام می‌دهد که با توجه به کمبود پرسنل اداره استاندارد در این موضوع از بخش خصوصی در حوزه بازرسی و آزمایشگاه‌ها کمک گرفته‌ایم.

یزدانی گفت: در کردستان ۳۸ آزمایشگاه همکار و ۲ شرکت بازرسی کالای استانی و ۴شرکت بازرسی فنی و ۷ شرکت آموزشی و یک شرکت تبیین استاندارد فعالیت دارند.

او ادامه داد: در بخش تولید و خدمات ۳۵۹ واحد تولیدی باتولید ۷۳۴ کالای تولیدی زیرپوشش اداره استاندارد هستند که برای ۵۴۴ فرآورده تولیدی پروانه استاندارد صادر شده است و صدور پروانه برای ۱۵۴ فرآورده دیگر در دست اقدام است.

یزدانی افزود: کنترل‌های سازمان استاندارد، بازار را نیز در برمی‌گیرد تا از حقوق مصرف‌کنندگان حمایت شود.

مدیرکل استاندارد اظهار کرد: در شش ماهه اول سال جاری ۳ هزار و ۱۰۰ بازرسی اصناف را داشته‌ایم و با توجه به سامانه پیامکی که چند سالی است راه‌اندازی شده است توانسته‌ایم ۵۴ مورد جعل علامت استاندارد را شناسایی کنیم.

او گفت: یکی دیگر از اقدامات شاخص اداره کل استاندارد که با همکاری اداره جهادکشاورزی صورت گرفته است بحث صدور پروانه استاندارد برای حد مجاز آلاینده‌های محصولات کشاورزی است که جزو اولین استان‌های کشور هستیم که برای ۵ مزرعه پروانه استاندارد حد مجاز آلاینده‌ها را صادر کنیم.

یزدانی اذعان کرد: مطابق سامانه نظارت بر استاندارد امسال بررسی واحد‌های نمونه با سخت گیری‌های بیشتری انجام شد.

او افزود: برای دست‌یابی به اهداف استاندارد لازم است که نظام استاندارد در کشور نهادینه شود و این امر جز با اینکه استاندارد به یک مطالبه ملی تبدیل شود امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل استاندارد کردستان در پایان تصریح کرد: شعار امسال سازمان جهانی استاندارد‌های ویدیوئی خالق صحنه‌های جهانی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.