ادبیات در هفته ای که گذشت؛

معادل فارسی استارت آپ چیست؟/ دعوت از ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب لایپزیک

مهمترین رویداد‌های ادبی از ۲۷ مهر تا ۳ آبان را با یک کلیک مشاهده کنید.

اهدای کتاب و تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم در هفته کتاب/ایران به نمایشگاه کتاب لایپزیک دعوت شد

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مهمترین رویدادهای هفته گذشته ادبیات را در این گزارش بخوانید.

برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای قصه‌گویی آبان و آذر در پنج استان کشور

مرحله استانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری در حالی به پایان رسید که نشست هماهنگی داوران مرحله منطقه‌ای این رویداد برگزار شد.

این نشست با حضور مریم سعادت، حمید گلی، عباس جهانگیریان، محسن هجری و علی خانجانی داوران این مرحله از جشنواره قصه‌گویی برگزار شد.بر اساس این گزارش، مرحله استانی بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از دوم تا ۲۳ مهر در ۳۱ استان کشور برگزار شد و پس از برگزاری نشست هماهنگی داوران منطقه‌ای، نخستین مرحله از جشنواره منطقه‌ای از ۱۸ آبان‌ در استان فارس کار خود را آغاز می‌کند و ۴ آذر به کار خود پایان ‌می‌دهد.

اهدای کتاب و تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم در هفته کتاب

امین آصفی با اشاره به برنامه‌ اهدای کتاب به مناطق محروم، سیل‌زده و زلزله‌زده کشور گفت: انجمن ناشران آموزشی در بیست و هفتمین دوره هفته کتاب در نظر دارد، علاوه بر اهدای کتاب به تجهیز کتاب‌خانه‌های مناطق محروم، سیل‌زده و زلزله‌زده بپردازد.

وی همچنین ادامه داد: انجمن ناشران آموزشی با توجه به انتخاب استان یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران، در ایام برگزاری بیست و هفتمین هفته کتاب نگاه ویژه‌ای به شهر یزد و مناطق محروم این استان خواهد داشت.

مراسم اختتامیه آیین ملی «چله عشق» برگزار شد/تجلیل از برگزیدگان

مراسم اختتامیه آیین ملی «چله عشق» در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.در این مراسم،اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه آمده ایم تا به یکدیگر یادآور شویم که عاشورا نه یک حادثه بلکه فرهنگ مبتنی بر معرفت است، گفت: پس آنگاه انسان ها مخاطب قرار می گیرند یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک. در خدمت کسانی هستیم که گام های نخست درک حقیقت را با خلق آثاری از دانسته ها و داشته های خود برای ما به ارمغان آوردند.

اعضای هیئت علمی جایزه جلال معرفی شدند

پس از پیشنهاد هیئت امنای جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد، سیدعباس صالحی در احکام جداگانه، محمد سرور مولایی، منیژه آرمین، حجت‌الاسلام محمدعلی مهدوی‌راد، شهریار عباسی، حمیدرضا شاه‌آبادی، مریم برادران، مجید قیصری و مهدی قزلی را به عنوان هیئت علمی دوره دوازدهم این رویداد ادبی منصوب کرد.

مهلت ارسال اثر به هجدهمین جشنواره کتاب و رسانه تمدید شد

مهلت ارسال آثار برای شرکت در هجدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه تا ۴ آبان ماه تمدید شد.هجدهمین جشنواره کتاب و رسانه با هدف افزایش توجه به کارکردهای رسانه در حوزه نشر و ترویج کتاب‌خوانی همزمان با بیست و هفتمین دوره هفته کتاب برگزار می شود. این جشنواره تلاش می‌کند با بهره‌گیری از دانش و تجربه فعالان خبره دو حوزه رسانه و کتاب، آثار رسانه‌ای انتشار یافته در زمینه کتاب و نشر را بررسی کند.

جشنوارۀ نشان دهخدا به مرحلۀ داوری نهایی رسید

۶۱عنوان کتاب از ۲۹ ناشر به مرحله داوری نهایی پنجمین دورۀ جشنوارۀ نشان دهخدا رسیدند.پنجمین دورۀ جشنوارۀ نشان دهخدا به میزبانی انتشارات علمی و فرهنگی و با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تامین اجتماعی، ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، خانۀ کتاب و پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی و با هدف انتخاب کتاب سال اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های سراسر کشور در حوزۀ علوم انسانی برگزار می‌شود.

ایران به نمایشگاه کتاب لایپزیک دعوت شد

رئیس نمایشگاه کتاب لایپزیک با حضور در غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت و بازدید از این غرفه گفت: همه کسانی که از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید داشته‌اند از این نمایشگاه به خوبی و نیکی یاد می‌کنند. ایران کشوری با قدمت و تمدن بالا است. رسماً از ایران دعوت می‌کنیم تا در نمایشگاه کتاب لایپزیک حضور پیدا کند و ما هم بسیار مشتاق و مایل هستیم که در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: غرفه ملی ایران که در آن از نماد یک شهر استفاده شده بسیار جذاب و ستودنی است.

تبلیغ برنامه‌های ترویج کتابخوانی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

ابراهیم حیدری مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تبلیغ برنامه‌های ترویج کتابخوانی در هفتاد و یکمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت خبر داد و گفت: همزمان با برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در کشور آلمان، گزارشی از برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی در ایران به این نمایشگاه ارسال شده است.

وی ادامه داد: این گزارش‌ها درقالب چند فیلم مستند با زیرنویس انگلیسی، بروشور و کتاب و لوح فشرده هستند که به زبان انگلیسی ترجمه و در راستای دیپلماسی فرهنگی در نمایشگاه عرضه می‌شوند.

توضیح فرهنگستان زبان و ادب فارسی درباره معادل فارسی استارتاپ (Startup)

در روز‌های اخیر در فضای مجازی و برخی برنامه‌ها، خبری منتشر شده است مبنی بر اینکه فرهنگستان زبان و ادب فارسی معادل «کمک‌نوآور» را برای واژۀ بیگانۀ استارتاپ (Startup) برگزیده است.

به اطلاع می‌رساند معادلِ مصوّب فرهنگستان برای این واژۀ بیگانه «نوآفرین» و «شرکت نوآفرین» است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.