کشاورزیان گفت: با توجه به رویکرد حفاظت از اراضی ملی با محوریت مشارکت مردمی پروژه توانمندسازی روستا‌های ابر و میغان در حال اجرا است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، محمدرضا کشاورزیان رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود ضمن بیان اینکه رویکرد حفاظت از اراضی ملی با محوریت مشارکت مردمی پیگیری می‌شود، گفت: بهترین راهکار برای حفظ عرصه‌های طبیعی دخیل کردن خود مردم در اجرای طرح‌ها است ازاین‌رو طرح توانمندسازی روستا‌های ابر و میغان که در حوزه آبخیز قرار دارند، اجراشده است.

او ضمن بیان اینکه با تغییر نگرش در خصوص اهمیت پوشش گیاهی و آبخیزداری در این دو روستا و همچنین مشارکت پیگیری دهیاران توانمندسازی جوامع محلی در دستور کار قرار گرفت، افزود: به این منظور کارگاه‌های آموزشی تحلیل و توجیه دست‌اندرکاران دولتی، بهره‌برداران و تشکیل تشکل‌های مردمی ضمن مشارکت در تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی توسط جوامع محلی با استفاده از ظرفیت آئین‌نامه اجرایی بند ب ماده ۲۹ قانون برگزار شد.

رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود بابیان اینکه دو روستای ابر و میغان خواستار مشارکت با منابع طبیعی برای اجرای کپه کاری و احداث بند خاکی برای کنترل سیل و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی شدند، ابراز داشت: در این راستا توانستیم به دستاورد‌های بسیار خوبی نیز دست پیدا کنیم چراکه بدون مشارکت مردم حفاظت از این عرصه‌ها امکان‌پذیر نیست.

کشاورزیان در ادامه تصریح کرد: با توجه به رویکرد‌های مشارکتی مردم در امر حفاظت از این عرصه‌ها به‌منظور مدیریت بهتر در عرصه‌های منابع طبیعی و ارتقای فعالیت‌های حفاظتی در این بخش تلاش شد در قالب‌بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، پروژه‌های منابع طبیعی به تعاونی‌های توسعه روستایی واگذار شود.

او افزود: بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی باید با مشارکت جوامع محلی و متناسب با ظرفیت‌های موجود در عرصه انجام شود چراکه با بهره‌برداری اقتصادی از عرصه‌های ملی قطعاً خود مردم حافظان خوبی برای این عرصه‌ها خواهند بود.

انتهای پیام/ح

رویکرد حفاظت از اراضی ملی با محوریت مشارکت مردمی پیگیری می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.