بیش از ۴۰ هزار نفر بهره بردار گندمکاردر آذربایجان غربی فعالیت می‌کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از ۴۰ هزار نفر بهره بردار گندمکاردر آذربایجان غربی فعالیت می‌کنند.

بیش از ۴۰ هزار نفر بهره بردار گندمکاردر آذربایجان غربی فعالیت می‌کنندبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،اکبر کرامتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی   در جلسه ستاد گندم استان در سال زراعی ۹۹-۹۸ که در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان برگزار شد،اظهار کرد: پیش بینی می‌کنیم در سال زراعی جاری ۳۷۸ هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت گندم برود که تاکنون ۴۵ هزار هکتار از اراضی ابی و ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم زیر کشت گندم رفته است.
 
کرامتی افزود: تاکنون ۱۶۳۸ تن بذر دیم و ۵۷۹ تن بذر آبی بین کشاورزان توزیع شده است که امیدواریم کشاورزان در مهلت زمان باقیمانده برای کشت پاییزه این محصول از بذور گواهی شده و ارقام پر بازده فراوری شده توسط شرکت‌های توزیع و فراوری بذر استان در جهت افزایش راندمان تولید محصول استفاده کنند.
 
او با اشاره به اهمیت ترویج کشاورزی حفاظتی در مزارع استان، بر ضرورت افزایش اگاهی و آموزش کشاورزان برای استفاده از بذور مناسب و پر بازده در مزارع غلات استان با افزایش برگزاری کارگاه‌های اموزشی و ترویجی در این زمینه تاکید کرد و گفت: استفاده از ارقام مناسب پربازده حداقل در حدود ۳۰ درصد در افزایش راندمان تولید محصول تاثیر گذار است.
 
کرامتی اضافه کرد: استفاده از ارقام جدید و رعایت اصول کشاورزی حفاظتی در کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید تاثیر خواهد داشت و امیدواریم کشاورزان با مزیت‌ها و عملکرد ارقام جدید آشنا شوند و آمادگی بیشتری برای تغییر و پذیرش جایگزینی ارقام بومی با ارقام اصلاح شده پیدا کنند.
 
این مسئول با بیان که ساماندهی دیمزار‌ها و افزایش تولیدات دیم و همچنین استفاده از آب سبز از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و دولت می‌باشد، بیان کرد: راهکارافزایش تولید در واحد سطح استفاده از ارقام اصلاح شده و استاندارد است، چرا که علاوه بر افزایش ضریب نفوذ بذر، افزایش تنوع ارقام غلات و حبوبات در اراضی آبی و دیم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
 
کرامتی یاد اور شد: در سفر اخیر معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی به استان بر توسعه استفاده از کشت ۵ گروه محصول شامل حبوبات، گندم، جو، علوفه و دانه‌های روغنی علوفه‌ای و گیاهان دارویی با استفاده از تکنولوژی کشت جدید و تغییر روش‌های موجود در سطح اراضی دیم حوضه ابریز دریاچه ارومیه تاکید شد.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: بهتر است از زدن شخم در اراضی دیم خودداری کنیم که این امر باعث نابودی خاک می‌شود و با اجرای خاکورزی حفاظتی و اصول پایداری خاک، آن را دوباره احیا کنیم.
 
انتهای پیام/م
 

برگزاری جلسه ستاد گندم استان در سال زراعی ۹۹-۹۸ 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.