جولان دلالان این بار در بازار خرید سیب زیر درختی/ درآمد میلیاردی دلالان از بازار سیب صنعتی

۳۰ درصد از کل تولید سیب آذربایجان غربی به صورت زیر درختی و صنعتی به فروش می‌رسد چیزی که به نام باغداران است و به کام دلالان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،۳۰ درصد از کل تولید سیب آذربایجان غربی به صورت زیر درختی و صنعتی به فروش می‌رسد چیزی که دلالان بیشتر از هرکسی آن را غنیمت شمرده و بازار خرید و فروش آن را به دست گرفته اند.

از سیب سردخانه‌ای و درجه یک بگذریم داستان به گونه‌ای دیگر عوض می‌شود.
 
 آقابالازاده یکی از باغداران نمونه استانی است که می‌گوید حدود دو هفته است سیب زیر درختی خود را در باغ ۶ هکتاریش نتوانسته جمع آوری کند چرا که دلالان با پول بسیار کمی آن را خریداری می‌کنند، به گونه ایی که با فروش آن حتی نمی‌توان پول کارگران را هم پرداخت کرد.

سراغ باغداران دیگر استان هم که رفتیم متوجه شدیم چندین سال است با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند مشکلاتی از قبیل پایین بودن قیمت خرید، نوسانات قیمت و کم ارزش کردن محصول باغداران توسط دلالانی که در کنار و حاشیه جاده‌ها محصول باغداران را نرخ گذاری می‌کنند و بازار خرید و فروش راه اندازی کرده اند به گونه‌ای که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

با خود واسطه‌ها که هم صحبت شدیم، نبود مکان مناسب و کمک به نقدینگی باغداران را دلیل خرید و فروش در حاشیه جاده‌ها می‌دانند و می‌گویند؛ قیمت را کارخانه داران تعیین می‌کنند و بالا و پایین میبرند و در حال حاضر هم با قیمت ۴۰۰ تومان اقدام به خریداری سیب صنعتی در حاشیه جاده‌ها می‌کنند.

جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی  هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، می‌گوید: تلاش‌های ما برای تعطیلی بازار خرید و فروش سیب زیر درختی در کنار جاده‌ها به دلیل داشتن قدرت دلالان و سود زیادی که برای آنان دارد چندین سال است بدون نتیجه مانده است.
 
او افزود: طبق برآورد‌های ما در فصل سیب دلالان از خرید و فروش سیب صنعتی در استان در آمد ۳۵ میلیارد تومانی دارند.

۱۳ مهر امسال استاندار آذربایجان غربی نرخ خرید سیب صنعتی را از سوی کارخانجات ۶۰۰ تومان اعلام میکند، اما به گفته باغداران کارخانه‌ها با قیمت پایین تری این سیب را خریداری میکنند.

۲۳ مهر ماه برای حل این مشکلات تصمیم ملی گرفته می‌شود و دولت از طریق سازمان تعاون روستایی شروع به خرید تضمینی سیب زیر درختی به قیمت ۸۰۰ تومان از باغداران میکند.

به هر حال بازار سیب صنعتی در آذربایجان غربی وضعیت مناسبی ندارد و به نظر میرسد کمی توجه بیشتر مسئولان به این محصول باغی استان بتواند از مشکلات کشاورزان بکاهد.
 
انتهای پیام/م
 

حال ناخوش بازار سیب آذربایجان غربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.