تجهیزات فوق‌العاده «استارشیپ» برای حفظ سلامت فضانوردان درسفر به مریخ

موشک فضایی استارشیپ برای حمل تعداد زیادی فضانورد به سیاره سرخ مجهز به امکانات ویژه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کارشناسان شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده‌اند در موشک فضایی استارشیپ که قرار است در سال‌های آینده حدود ۱۰۰ فضانورد را به سیاره مریخ انتقال دهند تجهیزاتی فوق العاده برای حفظ سلامت فضانوردان قرار داده شده است.


به گفته محققان، درسفینه‌های فضایی باید امکاناتی در نظر گرفته شود تا فضانوردان در طول سفرفضایی سلامت جسمانی و روانی مطلوبی داشته باشند.


موشک فضایی استارشیپ دارای قابلیت‌های منحصربه فردی است که سبب شده با نمونه‌های مشابهش متفاوت باشد. این موشک فضایی دارای ارتفاعی برابر با ۵۰ و قطر ۹ متر است.

در جدیدترین رونمایی از این موشک فضایی که در سایت پرتابی بوکاچیکا در جنوب تگزاس انجام شد، ایلون ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس اعلام کرد نسخه نهایی موشک استار شیپ می‌تواند محموله‌هایی با وزن بیش از ۱۵۰ تن را به فضا ارسال کند.


به گفته محققان اسپیس ایکس، افزون بر فناوری‌های به کار رفته در ساختاراستار شیپ برای حرکت فوق العاده سریع آن در فضا، دارا بودن امکانات برای حفظ سلامت فضانوردان هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

از جمله این امکانات، وجود سیستم‌های پشتیبانی از زندگی فضانوردان است. کارشناسان اسپیس ایکس برای ایجاد راحتی و بهبود وضعیت سلامت فضانوردان درطول سفرطولانی سفر به سیاره سرخ درنظر دارند تجهیزاتی، چون سالن‌های ورزشی، دستگاه‌های تصفیه کننده هوا، میزان آب کافی و استراحتگاه‌هایی راحت برای فضانوردان درون موشک فضایی تعبیه کنند.


در جریان سفر طولانی به سیاره مریخ انسان‌ها در معرض میزان گسترده اشعه‌های کیهانی قرار می‌گیرند. زندگی در فضای دربسته موشک فضایی، مواجهه با انواع خطر‌ها می‌تواند سبب دگرگونی درخلق و خوی فضانوردان شود.

به گفته محققان اسپیس ایکس، اصلی‌ترین سیستم پشتیبان از حیات انسان‌ها در موشک فضایی، هوای سالم برای تنفس آنهاست. درون موشک دربخشی که انسان‌ها تردد خواهند داشت باید میزان مناسبی از ترکیب گاز‌های مورد نیاز برای تنفس انسان‌ها وجود داشته باشد تا خدمه زنده بمانند.


بیشتر بخوانید: سوتی ترامپ در گفتگو با فضانوردان زن


دستگاه‌های هوشمند باید میزان دی اکسید کربن موجود درفضای درونی موشک را به طور دائم پایش کنند، زیرا افزایش بیش از اندازه این گاز می‌تواند سبب مسمومیت و مرگ فضانوردان بیش از رسیدن به مقصد سفرفضایی خود شود.

حمل ۱۰۰ نفر و رهسپار کردن آن‌ها به سفری حداقل سه ساله برای رسیدن به سیاره مریخ، هدفی بزرگ است و فضانوردان به مقدار کافی مواد خوراکی، آشامیدنی، سیستم دفع پسماند و مقابله با ابتلای فضانوردان به بیماری‌های واگیر دار نیاز دارند.


امروزه فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی برای بازه زمانی طولانی ازجمله یک ساله زندگی می‌کنند. درون ایستگاه فضایی نوعی سیستم گردشی برای استفاده از ضایعات بدن انسان، چون تعریق و ادرار وجود دارد و به این ترتیب منابع آب درون ایستگاه فضایی به وجود می‌آید.


همچنین آب در فرآیندی موسوم به الکترولیز به اکسیژن و هیدروژن تجزیه می‌شود که دو عنصر بسیار مهم برای تنفس انسان‌ها هستند.

کوچکترین خرابی یا تخریب درون بدنه موشک فضایی می‌تواند سبب آسیب شدید فضانوردان و حتی کشته شدن آنها شود. در جریان سفرفضایی امکانات پزشکی به مانند زمین وجود ندارد.

ایلون ماسک در جدیدترین اظهارت خود اعلام کرده است گردشگران فضایی می‌توانند از سال آینده میلادی با موشک فضایی استارشیپ به فضا سفر کنند.

کارشناسان اعلام کرده اند هرچه انسان‌ها از زمین دورتر شوند، بیشتر درمعرض تابش اشعه‌های کیهانی درعمق فضا قرارمی گیرند. ذره‌های کیهانی بسیار پرانرژی هستند که از خورشید یا منابع دور درخارج از کهکشان راه شیری سرچشمه می‌گیرند. آنها می‌توانند از راه پوست جذب بدن انسان و سبب آسیب شدید به بافت بیولوژیک بدن انسان شوند.


در زمین جو زمین و میدان مغناطیسی اطراف آن به انسان‌ها کمک می‌کند تا کمتر درمعرض آسیب‌های این پرتو‌های کیهانی قرار بگیرند، اما در فضای عمیق حتی در سفربه کره ماه دیگر این لایه‌های محافظتی وجود ندارند.

کارشناسان ناسا اعلام کرده اند قرارگرفتن در معرض تابش‌های اشعه‌های کیهانی به میزان فراوان می‌تواند سبب آسیب به سیستم عصبی بدن انسان و اختلال در عملکرد مغز انسان شود، اما به گفته محققان هنوز اطلاعات بسیارمحدودی درباره چگونگی اثر گذاری این پرتو‌ها بر بدن انسان وجود دارد، زیرا تاکنون هیچ انسانی به فضای عمیق سفر نکرده است.


محققان اسپیس ایکس برای محافظت فضانوردان دربرابر پرتو‌های اشعه‌های کیهانی اعلام کرده اند پوشش خارجی بدنه موشک را از جنس فولاد ضد زنگ تهیه کرده اند.

دانشمندان همچنین برای محافظت از فضانوردان پس از رسیدن به سیاره مریخ و استقرار در پایگاه‌های زیستی آن در نظر دارند پوشش‌هایی ویژه بر روی بدنه خارجی پایگاه‌ها نصب کنند تا فضانوردان دچار آسیب نشوند.


ایلون ماسک و تیم اسپس ایکس، در نظر دارند ۱۰۰ انسان را به سیاره مریخ انتقال دهند. آنها صندلی‌هایی مناسب برای فضانوردان درنظر گرفته اند. به گفته کارشناسان هر شخص به حدود ۱۰ مترمکعب فضا نیاز دارد و آنها مجبور به تعبیه چنین فضایی درون موشک فضایی هستند.

از جمله دیگر طرح‌های اسپیس ایکس، انجام حفاری در کره ماه و استخراج مواد معدنی فوق العاده ارزشمند و گران قیمت آن در آینده است.

استخراج و فروش این منابع معدنی ارزشمند می‌تواند بودجه لازم برای توسعه موشک فضایی استارشیپ را در اختیار دانشمندان قرار دهد. اسپیس ایکس در نظر دارد برای استخراج معدن‌های زیر زمینی کره ماه از ربات‌ها استفاده کند.

منبع: theverge

انتهای پیام/

تجهیزات فوق العاده نسل جدید موشک‌های فضایی راهی سفربه مریخ برای حفظ سلامت فضانوردان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار