تخریب ۳۰ درصد از محوطه تاریخی"ریوی" به علت فعالیت کوره‌های آجرپزی

سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی گفت: حدود ۳۰ درصد از محوطه تاریخی"ریوی به علت فعالیت کوره‌های آجرپزی تخریب شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمد جواد جعفری در حاشیه بازید از محوطه تاریخی ریوی گفت  با اشاره به اینکه وسعت محوطه تاریخی ریوی در شهرستان مانه و سملقان به ۱۱۰ هکتار می‌رسد، افزود: این منطقه سه هزار و ۷۰۰ سال گذشته مورد توجه و محل استقرار در دشت سملقان بوده است.

اوادامه داد: مهمترین دوره زندگی در این محوطه تاریخی به دوره هخامنشی تا دوره ساسانی بعنی یک هزار و ۷۰۰ تا دو هزار و ۵۰۰ سال گذشته می‌رسد.

جعفری با بیان اینکه محوطه تاریخی ریوی در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال ۱۳۵۶ مقدار مختصری میله گذاری و تعیین عرصه شد، اظهارکرد: قرار بر این بوده تا منطقه مورد محافظت قرار گیرد، اما در دهه شصت دو کوره آجرپزی در دل محوطه تاریخی و یک کوره آجرپزی نیز در قسمت جنوبی محوطه مشغول بکار شده اند.

اوافزود : تاکنون با کمک باستان شناسان آلمانی هفت دوره کاوش در این منطقه انجام شده است و ۷۰۰ تا ۸۰۰ فقره شی تاریخی از این محوطه کشف و ۱۲ اسکلت انسان نیز از دل خاک بیرون آمده است.

سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی گفت: قدیمی‌ترین بخش کشف شده در محوطه تاریخی ریوی، یک گورستان است که به سه هزار و ۷۰۰ سال گذشته و به عصر مفرغ باز می‌گردد.

او تصرح کرد: یکی از سند‌هایی که در ارتباط با این محوطه تاریخی می‌توان ارائه داد، نوشته است و زمانیکه بتوانیم نوشته‌هایی را از این محوطه کشف کنیم، آن وقت می‌توان گفت که نام این شهرچه بوده و حاکمان آن چه کسانی بوده است.

جعفری گفت: البته در هفتمین دوره کاوش گل مهره‌هایی کشف شده است.

او در ارتباط با عوامل از بین برنده زندگی در این محوطه تاریخی نیز بیان کرد: تصور بر این است که عامل اصلی این امر انسانی یعنی حمله و تاخت و تاز‌ها بوده است.

سرپرست هیات ایرانی باستان‌شناسی در محوطه تاریخی ریوی در ادامه افزود: به دنبال آن هستیم تا محوطه تاریخی ریوی تبدیل به سایت موزه گردشگری شود و طرح سایت پلن آن نیز در حال تهیه است.

او با بیان اینکه باید کاربری این منطقه نیز به کاربری گردشگری تغییر یابد، گفت: در حال حاضر کاربری این منطقه کشاورزی و صنعتی است.

جعفری افزود: در حال حاضر کوره‌ها خاک برداری نمی‌کند و با خاک دپوی شده خود فعالیت می‌کنند و از سوی دیگر این محوطه دارای ۳۰ تا ۴۰ مالک کشاورزی است.

او با تاکید بر اینکه مسئولان برای ایجاد سایت موزه در این منطقه حمایت‌های لازم را انجام و زیرساخت‌های مورد نیاز را نیز فراهم کنند، ادامه داد: کوره‌های آجرپزی شاید بتواند فقط برای ۱۲۰ نفر شغل ایجاد کند که شغل ایجاد شده نیز پایدار نخواهند بود این درحالیست که ایجاد سایت موزه ایجاد شغل پایدار را به دنبال خواهد داشت.

جعفری تاکیدکرد: علاوه بر ایجاد شغل پایدار، این محوطه تاریخی بحث هویت بخشی را نیز به دنبال خواهد داشت.

 محوطه تاریخی ریوی در شهرستان مانه و سملقان در سال ۱۳۴۶ با شماره ۷۲۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و یکی از مهم‌ترین استقرار‌های تاریخی در شمال شرق کشور است که بقایای باستان‌شناسی از دوره‌های مفرغ، آهن، هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی را در خود جای داده است. کاوش‌های این محوطه تاریخی با همکاری باستان‌شناسان آلمانی در حال انجام است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ه

تخریب ۳۰ درصد از محوطه تاریخی"ریوی" به علت فعالیت کوره‌های آجرپزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.