مدیران توجه بیشتری به موضوع ساماندهی جوانان داشته باشند

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان گفت: با وجود تاکیدات فراوان استاندار و مدیرکل ورزش و جوانان، مدیران به موضوع ساماندهی امور جوانان استان کم توجه هستند.

مدیران توجه بیشتری به موضوع ساماندهی جوانان داشته باشندبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، گلاویژ فتاحی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان با اشاره به اینکه برخی مدیران گمان می‌کنند تنها متولی حوزه جوانان اداره ورزش و جوانان است، اظهار داشت: مدیران کل شرکت کننده در جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان هم بر این باورند که باید تنها نظاره‌گر گزارش‌های اداره ورزش و جوانان در زمینه ازدواج، مسکن، اشتغال و هویت جوانان باشند.

او افزود: اداره کل ورزش و جوانان به عنوان دبیرخانه ستاد ساماندهی امور جوانان مسئولیت هماهنگی، نظارت و ساماندهی این ستاد را دارد و تنها متولی این حوزه نیست.

فتاحی اضافه کرد: انتظار می‌رود ستاد ساماندهی امور جوانان کردستان با وجود جامعه آماری و جمعیت بالای جوانی که این استان دارد و داشتن مدیران جوان و جوان‌باور با قدرت بیشتری فعالیت کند.

او یادآور شد: البته بسیاری از مدیران و حاضرین در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان افرادی دغدغه‌مند هستند حتی برخی که عضو اصلی ستاد نیستند، اما همسان با اعضای اصلی برنامه‌ها را اجرا می‌کنند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان گفت: در ۶ ماهه اول در شهرستان‌ها ۲۴ جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان و در مرکز استان هم یک جلسه ستاد استانی تشکیل شده است.

او اظهار داشت: در ۱۵ کمیته تخصصی شهرستان‌ها و ۲ کمیته تخصصی در مرکز استان از کارشناسان دستگاه‌های اجرایی دعوت می‌کنیم تا پیش از تشکیل جلسات ستاد نظرات خود را مطرح کنند و خروجی آن در جلسات ستاد ارائه شود.

فتاحی افزود: انجام پژوهش ضروری است تا نیاز جوانان در شهرستان‌ها، اولویت‌ها و آسیب‌های اجتماعی در این قشر را بررسی کنیم و از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آسیب‌ها بهره ببریم.

تعداد سمن‌های مردم نهاد به عدد ۴۵ رسید

او گفت: در حوزه مشارکت‌های اجتماعی و مبحث سازمان‌های مردم نهاد تا آخر سال ۹۷ حدود ۳۷ سازمان مردم نهاد در کردستان فعالیت می‌کرد که در سال جاری با هشت مجوز جدید تعداد سازمان‌های مردم نهاد به ۴۵ سمن رسیده است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان تاکید کرد: علاوه بر دغدغه ارتقای کمی سمن‌ها، در راستای کیفی‌سازی هم فعالیت می‌کنیم.

او با بیان اینکه سمن‌ها رتبه‌بندی می‌شوند و تلاش ما هم بر تخصصی کردن این سمن‌ها است، افزود: تاکید ما بر این است که سازمان مردم‌نهاد تشریفاتی و سفارشی تشکیل نشود و دغدغه‌مندی و مشارکت اجتماعی در جوان ایجاد شده و خود مشتاق فعالیت باشد.

فتاحی با اشاره به اینکه یادگیری کار و مدیریت اجرایی توسط جوانان یکی از اهداف فعالیت جوانان در سمن‌ها است، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم فعالیت سمن‌ها وابسته و محدود به وجود اعتبارات نباشد و در صورت نبود حمایت‌های دولتی منفعل نشوند.

او گفت: در ۶ ماهه ابتدایی امسال در زمینه توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد ۳۰ کارگاه برگزار شده و این کارگاه در مواردی همچون مهارت تصمیم‌گیری، رهبری و تشکیل تیم و مواردی که الفبای سازمان‌های مردم نهاد محسوب می‌شود، بوده است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان یادآور شد: در راستای حمایت از طرح‌های سمن‌ها برای توانمندسازی و اجرا مجموعا از ۱۸ طرح حمایت شده است.

او افزود: امسال فستیوال منطقه‌ای با اعتماد ورزش و جوانان به سازمان‌های مردم نهاد جوانان استان کردستان برگزار شده و در این فستیوال میزبان پنج استان غرب کشور بودیم.

فتاحی اضافه کرد: در بهمن امسال هم جشنواره ملی داستان‌های ورزشی در کردستان برگزار می‌شود که برای اولین بار تلفیق حوزه ورزش و جوانان با ادبیات و علم ورزش است.

تلاش برای تحکیم خانواده و افزایش ازدواج

او با اشاره به اینکه در حوزه ازدواج به صورت ویژه فعالیت می‌کنیم، گفت: در سال‌های ۹۶ و ۹۷ تنها سه مرکز مشاوره داشتیم که در ۶ ماهه اول امسال با سه مجوز جدید این تعداد به ۶ مرکز افزایش یافته است.

فتاحی با بیان اینکه رویکرد اداره تحکیم خانواده و ازدواج است، افزود: به صورت مستمر و مداوم در تمام شهرستان‌ها کارگاه‌های پیش از ازدواج برای جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله برگزار می‌شود.

او اظهار داشت: در حال شناسایی گروه‌های مرجع، افراد موفق و کسانی که بر قشر‌های مختلف کودکان، نوجوانان و جوانان تاثیرگذارند هستیم و قرار است برای آن‌ها هم کارگاه‌های آموزشی برگزار کنیم.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان اضافه کرد: تلاش می‌کنیم آموزش‌ها را گسترده کرده و مخاطبان را در قشر‌های مختلف پیدا کنیم که در این راستا آموزش پیش از ازدواج سربازان را آغاز کرده‌ایم.

او گفت: اولین فراخوان حمایت از تولیدات و محصولات رسانه‌ای حوزه ازدواج، تحکیم بنیان خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی ارائه شده است و از طرح‌های برگزیده برای تولید حمایت می‌کنیم.

خانه جوان به رسالت خود نزدیک شده است

فتاحی یادآور شد: از ابتدای امسال خانه جوان را به مرکز شهر انتقال دادیم که محلی برای تبلور فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد جوانان بوده است.

او افزود: مقداری رویکرد را تغییر داده‌ایم و اکنون سه باشگاه سمن‌های جوانان، مدیران جوان و پیشگامان جوان در این خانه ایجاد شده تا از ظرفیت همه جوانان بهره ببریم.

فتاحی با بیان اینکه خانه جوان به رسالت خود نزدیک شده است، اضافه کرد: در خانه جوان از جمله گروهی به تولید کتاب‌های صوتی می‌پردازند، گروهی کار‌های تصویری می‌کنند و گروهی مشاوره جمعی در زمینه مهارت‌های زندگی برگزار می‌کنند.

او با بیان اینکه مرکز نوآوری و شکوفایی طی ۹ ماه دوره‌های کارآفرینی و استارت آپ‌های کسب و کار را برگزار می‌کند، افزود: هدف این است افراد مستعد شناسایی و بستری برای رشد و فعالیت آن‌ها فراهم شود و بتوانیم در عین حال به تلفیقی از بازار و دانشگاه برسیم.

فتاحی اظهار داشت: این مرکز در راستای تفاهم نامه اجرایی وزارتخانه با جهاد دانشگاهی ایجاد شده به طوری که بستر فیزیکی را جهاد دانشگاهی فراهم کرده و حمایت مالی و تامین مخاطب هم بر عهده ورزش و جوانان است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.