مشارکت تعداد ۳۰ هزار همیارطبیعت درحفظ وحراست از عرصه‌های منابع طبیعی

هدف از اجرای طرح همیاران طبیعت ترویج فرهنگ منابع طبیعی و جلب مشارکت مردم در امور حفاظت، احیاء، توسعه و بهره برداری صحیح از منابع طبیعی یاری نمایند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علیرضا رهایی رئیس اداره آموزش ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در جمع خبرنگاران گفت: همیارطبیعت به فرد یا افرادی اطلاق می‌شود که بصورت انفرادی و گروهی در پیشبرد اهداف ترویج فرهنگ منابع طبیعی و جلب مشارکت مردم در امور حفاظت، احیاء، توسعه و بهره برداری صحیح از منابع طبیعی یاری نمایند.

او افزود: به همین منظور یکی از مهمترین برنامه‌ها، جلب مشارکت جوامع محلی بعنوان بهره برداران عرفی این عرصه‌ها در طرح همیاران طبیعت می‌باشد. به منظور استفاده از نیرو‌های مردمی در حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی و ترویج و تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی، با ارائه این طرح، افراد علاقمند و دوستداران منابع طبیعی بطور داوطلبانه و به قصد خدمت به منابع طبیعی کشور، سازماندهی شوند تا بوسیله دستورالعمل‌ها و آموزش‌های لازم سطح دانش و بینش آنان افزایش یافته و بعنوان همیار مروج و همیار محافظ طبیعت بطور افتخاری همکاری نمایند.

رئیس اداره آموزش ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار داشت: همیاران طبیعت با آگاه سازی و توجیه افکار عمومی نقش مهم و اثر گذار در ارتقای فرهنگ مردم جامعه در حفاظت از عرصه‌های طبیعی دارند.

علیرضا رهایی عنوان کرد:در سال قبل تعداد ۱۹۱۰۷ نفر همیار دانش آموز وتعداد ۱۹۵۰ نفر همیار مروج ومحافظ جمعا" ۲۱۰۵۷ نفر همیار ان طبیعت جذب شدند.

او ابراز داشت: با عنایت به اینکه در سال ۱۳۹۸ با راه اندازی سامانه جدید همیاران طبیعت کلیه دوستداران همیار می‌توانندبا مراجعه به سایت: hamyartabiat.Frw.ir کلیه اطلاعات شخصی را وارد پس از تائید نهائی بعنوان همیار طبیعت کارت که از طرف اداره کل صادر میشود رادریافت کند که این کارت هم ۵ سال اعتبار دارد. پیش بینی ما در اداره کل این است با فعال شدن سامانه در سال ۹۸ تعدادجذب همیاران طبیعت به ۳۰ هزار نفر برسد.

رئیس اداره آموزش ترویج و مشارکت مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان هدف این طرح ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار جامعه و ترویج فرهنگ منابع طبیعی در بین اقشار جامعه هدف اجرائی این طرح ساماندهی علاقمندان، دوستداران منابع طبیعی، شورا‌های اسلامی، دهیاران، بسیجیان و سایر اقشار جامعه در قالب تشکل همیاران طبیعت، آموزش همیاران طبیعت با هدف ارتقاء سطح دانش و بهره گیری از توانمندی‌های آنان حضور اقشار مختلف جامعه نظیر استانداران، فرمانداران، دهیاران و جامعه طلاب در دور دست‌ترین مناطق روستایی در طرح همیار طبیعت نقش مهمی در ارتقای دانش و آگاهی به منظور حفظ عرصه‌های طبیعی دارد.

رهایی همیاران طبیعت را در سه سطح:۱- همیار طبیعت مروج دانش آموزی ۲- همیارطبیعت مروج ۳- همیار طبیعت محافظ معرفی کرد.
همیار طبیعت مروج دانش آموز شامل: کلیه سطوح دانش آموزی (ابتدائی – راهنمائی و دبیرستان) که علاقمند به طبیعت بوده و در زمینه ترویج فرهنگ منابع طبیعی فعالیت می‌نمایند.

  • همیار طبیعت مروج شامل: کلیه علاقمندان و دوستداران منابع طبیعی اعم از دانشجویان، طلاب، اساتید ومدرسین، شورا‌های اسلامی، دهیاران و سایر اقشار جامعه که در زمینه ارتقاء فرهنگ منابع طبیعی کوشا می‌باشند.
  • همیار طبیعت محافظ شامل: کلیه اقشار جامعه علی الخصوص مجریان و بهره برداران طرح‌های منابع طبیعی که تمایل به همکاری در کنترل عوامل تخریب و احیاء منابع طبیعی دارند.
  • او عنوان کرد: وظائف همیاران طبیعت: ارتقاء سطح دانش و بینش در زمینه منابع طبیعی وتلاش در توسعه فرهنگ – شرکت در دوره‌های آموزشی – ترویجی – حفظ وصیانت از عرصه‌های منابع طبیعی سازماندهی افراد داوطلب در حوادث غیر مترقبه مانند آتش سوزی، اطلاع رسانی هر گونه تخریب منابع طبیعی به مسئولین ذیربط ارتقاء سطح دانش – بینش و مهارت در بین اقشار جامعه از طریق همیاران طبیعت  
  • حضور سازمان‌های مردم نهاد که متشکل از صاحب نظران، جوانان و دانشمندان است ظرفیتی خوب برای افزایش مشارکت مردمی در حفظ عرصه‌های طبیعی است. مثل اجرای طرح جنگلانه با مشارکت سازمان‌های مردم نها د انجام شد. سازمان‌های مردم نهاد در بسیاری از فعالیت‌ها نقش آفرین هستند و با خلاقیتی که دارند کمک کننده در حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی به شمار می‌روند.

انتهای پیام / م

 حفاظت از عرصه‌های طبیعی با اجرای طرح همیاران طبیعت در استان سمنان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.