رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی؛

قیمت پایین دارو زمینه قاچاق معکوس را فراهم می‌کند

حامدی‌فر گفت: کیفیت بالا و قیمت مناسب دارو‌ در ایران، زمینه قاچاق معکوس فراهم می‌کند.

خطری از جنس قاچاق معکوس دارو / قیمت پایین دارو زمینه قاچاق معکوس را فراهم می‌کند به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هاله حامدی‌فر نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: کیفیت بالا و ارزان بودن قیمت دارو‌های ایرانی، زمینه قاچاق دارو را از ایران به دیگر کشور‌ها فراهم کرده است.

او با بیان اینکه نمی‌توان آمار دقیقی از قاچاق دارو داشت افزود: بر اساس شواهد موجود از میزان خرید دارو توسط برخی داروخانه‌های مرزی، ارقام دارو‌های خریداری شده در مقطعی از سال در مقایسه با سال گذشته با افزایش همراه بوده است. از طرفی اقدام شرکت‌های دارویی در فروش دارو بالاتر رفته است و در برخی اقلام دارویی میزان مصرف، بسیار بیشتر از مصرف سال‌های گذشته است که نشان می‌دهد دارو در جای دیگری جز بازار همیشگی دارو عرضه می‌شود.

حامدی فر افزود: همه این‌ها صرفا شواهدی است که نشان می‌دهد قاچاق معکوس دارو در حال اتفاق افتادن است؛ به این دلیل که قیمت دارو در کشور ما، حتی در مقایسه با دیگر کالا‌های مصرفی که در سوپر مارکت‌ها عرضه می‌شود، بسیار ارزان است.


بیشتر بخوانید: موضع رسمی گمرک درباره تعدد بخشنامه‌ها/ گمرک مجری قوانین و بخشنامه های ابلاغی است

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: دولت دارو را قیمت گذاری می‌کند و به دلایل ناشناخته‌ای، اگر قیمت هر کالایی افزایش پیدا کند، قیمت دارو حداقل افزایش هم نخواهد یافت که این عامل در کنار کیفیت مطلوب آن‌ها، موجب قاچاق دارو از ایران به کشور‌های همسایه می‌شود.

حامدی‌فر، نایب‌رئیس کمیسیون بابیان اینکه هر کالای یارانه‌ای منشا فساد است، افزود: هم اکنون ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو تخصیص داده می‌شود و با همین منطق قیمت دارو پایین نگه داشته شده است، اما منشأ فساد در حوزه دارو همین ارز ۴۲۰۰ تومانی است و می‌بینیم یارانه دولت بابت دارو به جیب بیماران کشور‌های همسایه می‌رود.

او  ادامه داد: یارانه یعنی امتیاز و همیشه در تخصیص این امتیاز، افرادی سوء استفاده می‌کنند. راه حل جلوگیری از قاچاق معکوس دارو، پرداخت یارانه دارو به سازمان‌های بیمه‌گر است.

انتهای پیام/

علل قاچاق دارو از ایران به کشور‌های همسایه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار