در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

یارانه ۵۰ درصدی دولت برای بیمه رانندگان تاکسی، به نام راننده به کام از ما بهتران!

افرادی از یارانه ۵۰ درصدی دولت برای پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی رانندگان تاکسی بهره می‌برند که راننده تاکسی نیستند!

یارانه ۵۰ درصدی دولت برای بیمه رانندگان تاکسی، به نام راننده به کام از ما بهتران!به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، به قول راننده‌های قدیمی کلاچ و ترمز کردن در ترافیک امروز تهران اعصاب فولادی می‌خواهد.

پایتختی که شاهراهی به ظرفیت خیابان‌ها و بزرگراه‌های آن در چند سال اخیر اضافه نشده، همواره زیر بار ترافیک پر حجم خودرو‌های عبوری است که به واسطه اجرای انواع و اقسام طرح‌های ترافیکی دیگر کمتر خانواده‌ای را در آن مشاهده می‌کنیم که برای فرار از جریمه و تردد راحت در معابر پایتخت دست کم دو خودرو با پلاک‌های متفاوت نداشته باشد.

هنگامی که میزان آلاینده‌ها در سطح پایتخت افزایش پیدا می‌کند و تردد در معابر به دلیل حجم زیاد خودرو‌های عبوری با کندی مواجه می‌شود مدیریت شهری به دنبال این است که با ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی قدری از حجم ترافیک و تردد خودرو‌های شخصی در معابر پایتخت بکاهد.

یکی از انتخاب‌های شهروندان برای جابه‌جایی و تردد در پایتخت به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده از تاکسی است، ناوگانی که تا دیروز شهروندان هنگام استفاده از آن نگاهی به خودرو می‌کردند و بعد سوار می‌شدند، زیرا کمتر مسافری پیدا می‌شد که پیکان تاکسی را برای سوار شدن انتخاب کند.

سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران پیکان را از ناوگان حمل و نقل خود کرد و به جای آن  خودرو‌هایی را وارد ناوگان خود کرد که مسافران در استفاده از آنها دچار تردید نشوند و سفری راحت داشته باشند، اما نکته قابل تأمل این است که دغدغه شهروندان برای استفاده از خودرویی راحت برطرف شد، اما نگرانی دیگری برای آن‌ها هنوز وجود دارد و آن هم فعالیت رانندگان سالخورده‌ای است که هنوز با توجه به گذشت سن بازنشستگی هنوز پشت فرمان تاکسی می‌نشینند و به جابه‌جایی مسافران اقدام می‌کنند.

رانندگان سالخورده‌ای که امروز دیگر اعصاب فولادین برای رانندگی در ترافیک پایتخت را ندارند و در کنار آن کاهش تسلط آن‌ها به اصول رانندگی و ترافیک همواره برای مسافران در طول سفر استرس ایجاد می‌کند.

اما چرا در ناوگان تاکسیرانی شهرداری تهران رانندگان سالخورده و در سن بازنشستگی هنوز مشغول به فعالیت هستند؟

علیرضا قنادان مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح علل فعالیت رانندگان بازنشسته در ناوگان تاکسیرانی گفت: مرجع تأیید کننده صلاحیت فرد برای رانندگی پلیس است که از طریق آزمون و بررسی صلاحیت، برای او گواهینامه صادر و یا گواهینامه او را تمدید می‌کند.

مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در توضیح دلایل فعالیت رانندگان بازنشسته در ناوگان تاکسیرانی شهری کشور گفت: ما در بحث بازنشستگی رانندگان تاکسی چند موضوع را پیش رو داریم و بحث اول این است که در آیین نامه تاکسیرانی بندی وجود دارد که بر اساس آن افرادی که ابتدا به ساکن برای دریافت پروانه فعالیت مراجعه می‌کنند باید سن آن‌ها کمتر از ۵۰ سال باشد و اگر سن آن‌ها بیش از این عدد باشد برای آن‌ها پروانه فعالیت تاکسیرانی صادر نمی‌شود.

او با اشاره به افرادی که از ابتدا شغل آن‌ها راننده تاکسی بوده است، گفت: موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت افرادی هستند که شغل آن‌ها از ابتدا رانندگی تاکسی بوده است و در همان سال‌های آغاز فعالیت نیز تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور ادامه داد: این دسته از افراد پس از رسیدن به سن بازنشستگی و پر شدن سنوات بازنشسته می‌شوند، اما در این بین افرادی هستند که از گذشته شغل آن‌ها رانندگی تاکسی بوده، اما تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار نداشته اند، برای این دست از افراد قانون‌گذار قانونی از باب بازنشستگی را پیش بینی نکرده و تا زمانی که سلامت و تأییدیه فنی را اخذ کنند می‌توانند فعالیت کنند.


بیشتر بخوانید: ممنوعیت افزایش کرایه تاکسی به بهانه بارش باران 


او در پاسخ به این سوال که رانندگان تاکسی با توجه به شرایط و سن تا چه زمانی می‌توانند فعالیت کنند، گفت: رانندگی در ناوگان حمل و نقل عمومی امری حساس است و رانندگان باید از ظرفیت و حوصله بالایی برخوردار باشند و قاعده فعالیت رانندگان این است که ابتدا باید مشکل بیمه تأمین اجتماعی آن‌ها حل شود.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور با تاکید بر این نکته که باید در لیست افرادی که از یارانه دولتی در پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی استفاده می کنند پایش انجام شود، افزود: کار‌های زیادی تا به امروز انجام دادیم تا مشکل بیمه تأمین اجتماعی رانندگان تاکسی حل شود و تنها رانندگان فعال در این حوزه از سهم یارانه ۵۰ درصدی دولت در پرداخت حق بیمه بهره مند شوند.

ضامنی گفت: از سال ۸۶ پس از قانون هدفمندسازی یارانه‌ها ۵۰ درصد سهم بیمه تأمین اجتماعی رانندگان تاکسی از سوی دولت پرداخت شد و لیست اسامی افرادی که این سهم ( ۵۰ درصد یارانه دولتی در پرداخت حق بیمه) را دریافت می‌کنند تا سال ۹۲ نیز ارسال می‌شد، اما از سال ۹۲ لیست‌ها از سوی سازمان تأمین اجتماعی پایش نشد.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور با اشاره به این نکته که نام افرادی در لیست ارسالی به سازمان تامین اجتماعی وجود دارد که راننده نیستند، گفت: لازم است فهرست راننده‌های تاکسی که از یارانه دولتی برای پرداخت سهم بیمه تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند، پایش شود و برای رسیدن به این هدف باید رابطه ما با بیمه رابطه‌ای برخط (آنلاین) باشد.

او با تأکید بر این نکته که سقف اختصاصی دولت برای پرداخت یارانه بیمه تأمین اجتماعی به رانندگان پر شده است، گفت: اگر لیست دریافت کنندگان از این سهم پایش شود آنگاه نام بسیاری از افرادی که راننده نیستند و از سهم یارانه دولتی برای حق بیمه استفاده می‌کنند از لیست خارج می‌شود و آنگاه در لیست فضا برای اضافه کردن افراد واجد شرایط باز می‌شود.

ضامنی تصریح کرد: سازمان بیمه تأمین اجتماعی نیز این پیشنهاد را از سوی سازمان تاکسیرانی پذیرفته است که پایشی در لیست افرادی که از یارانه دولتی برای پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند انجام شود.

حال باید منظر ماند و دید آیا با تعامل بین دستگاه ها و  خارج کردن نام افرادی که راننده تاکسی نیستند از لیست افرادی که از یارانه ۵۰ درصدی دولتی در پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی خود استفاده می کنند بستر برای بازنشته شدن رانندگان سالخورده و خارج شدن آن‌ها از ناوگان تاکسیرانی فراهم می شود یا خیر.

انتهای پیام/

لیست افراد دریافت کننده حق بیمه تامین اجتماعی نیاز به پایش دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن مالمیر
۰۱:۴۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
من حدود ۱۰نفر رو میشناسم که بیمه رانندگان هستند
ولی هیچکدام راننده نیستن
یکی میوه فروشی داره
دیگری لبنیاتی
دیگری تابلوساز
دیگری کبابی
و.....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۵۴ ۲۵ آبان ۱۳۹۸
من کارمند تامین اجتماعی هستم ما هرروز شاهدیم این بندگان خدا میان بررسی تعلق یارانه سازمان هدفمندی ولی ما شرمندشون میشیم که اسمشون تو سایت نیست
ولی در عوض بنگاه ماشین - بازاری که وانت داره - مشاور املاک - رستوران دار - باغدار و ... اسمشون برای همیشه تو سایت جا خوش کرده و هیچ بازرسی و کنترلی هم نییست
Iran (Islamic Republic of)
اکبرانصاری
۱۱:۲۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۸
رانندگانی که تازه اقدام به خریدتاکسی کرده اند بیمه تامین اجتماعی به انهاتعلق میگیردیانه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مجید طالمی
۱۱:۰۵ ۲۵ آبان ۱۳۹۸
من تاکسی را میبینم که همیشه در پارکینگ خانه روبرویمان پارک است شاید در طول هفته دو یا سه بار میرود بیرون ان هم با خانواده خودش ایا این تاکسی لاکچری مال چه کسی است ایا این تاکسی در امار تاکسیرانی نیست اگر هست پارتیش کیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۸
من دو برادر خانمم هر دو تاکسی دارند ولی تا حالا یک مسافر هم سوار نکرده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۸
چراامروز صبح تمامشبکه های سیما قطع بود؟؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۵ آبان ۱۳۹۸
علی برکت ا...
آخرین اخبار