محمدهادی بکایی:

کامپیوترهای کوانتومی قدرت بالایی در پردازش اطلاعات دارند

مجری پروژه مطالعه ابعاد فنی رایانش کوانتومی گفت: با توجه به پیشرفت‏‌های اخیر در حوزه رایانش کوانتومی، رسیدن به زمان برتری کامپیوترهای کوانتومی بسیار نزدیک بوده و کارشناسان آن را کمتر از ۵ سال دیگر پیش‏‌بینی می‏‌کنند.

کامپیوترهای کوانتومی قدرت بالایی در پردازش اطلاعات دارندبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدهادی بکایی مجری پروژه مطالعه ابعاد فنی رایانش کوانتومی با بیان اینکه پروژه «مطالعه ابعاد فنی رایانش کوانتومی و امکان سنجی بومی‌سازی آن» یکی از ۴ پروژه مربوط به تدوین نقشه راه فناوری کوانتومی است، اظهار کرد: اخیرأ موضوع فناوری‏‌های کوانتومی در بسیاری از کشور‌های پیشرو مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و در ایران هم نهاد‌های مختلفی از جمله سازمان انرژی اتمی، دانشگاه عالی دفاع ملی و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به این موضوع ورود کرده‌اند.

او با بیان اینکه هر مجموعه و نهادی از دیدگاه و ابعاد کاربردی خود، فناوری‏‌های کوانتومی را مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌دهد، گفت: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به اهمیت و نیاز کشور در آینده به این فناوری به عنوان یک فناوری توانمندساز در بسیاری از حوزه‏ ها، موضوع مطالعه ابعاد مختلف فناوری کوانتومی و تدوین نقشه راه در این حوزه را در فهرست اولویت‏‌ها قرار داده است.

بکایی با استناد به یکی از گزارش‏‌های موسسه هادسون آمریکا، رقابت بین ابرقدرت‏‌ها برای رسیدن به این فناوری را معادل رقابت کشور‌ها در جنگ جهانی دوم برای دستیابی به بمب اتمی دانست، تا جایی که دارنده این فناوری‏ می ‏تواند مسلط به کشور‌ها شده و از دیگر کشور‌ها در جهت منافع خود بهره ‏برداری کند.

کامپیوتر‌های کوانتومی قدرت بالایی در پردازش اطلاعات دارند

مجری پروژه «مطالعه ابعاد فنی رایانش کوانتومی و امکان سنجی بومی سازی آن» در پژوهشگاه ICT، امتیاز بارز کامپیوتر‌های کوانتومی را نسبت به کامپیوتر‌های کلاسیک، قدرت بالای پردازش آن‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به پیشرفت‏‌های اخیر در حوزه رایانش کوانتومی، رسیدن به زمان برتری کامپیوتر‌های کوانتومی بسیار نزدیک بوده و کارشناسان آن را کمتر از ۵ سال دیگر پیش‏ بینی می‏ کنند.

به گفته او، دوره برتری کامپیوتر‌های کوانتومی زمانی است که این کامپیوتر‌ها قادر خواهند بود مسائلی را حل کنند که کامپیوتر‌های کلاسیک قادر به حل آن‏ها در زمان معقول نیستند.

بکایی با اشاره به یک خبر اخیر ناسا اضافه کرد: این زمان ۵ سال پیش‌بینی شده است. هرچند خبر‌های ضد و نقیضی نیز در خصوص رسیدن به این برتری در زمان حاضر نیز شنیده می‏‌شود که البته جزئیات و صحت و سقم آن هنوز مشخص نیست.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به یکی از حوزه‏‌هایی اشاره کرد که در آینده بسیار وابسته به فناوری رایانش کوانتومی خواهد بود و یادآور شد: مدل‏‌ها و الگوریتم‏‌هایی که در حال حاضر در حوزه یادگیری ماشین استفاده می‏‌شود، به قدری پیچیده شده‌اند که دیگر نمی‌توان از طریق کامپیوتر‌های معمولی، آن‏ها را پوشش داد و نتیجه دلخواه را در زمان مناسب به دست آورد.

بکایی با اشاره به مثالی در همین خصوص اذعان کرد: به عنوان مثال در بسیاری از کاربرد‌ها اگر در گذشته یک جی‏پی‏یو برای محاسبات مدل‏‌سازی مورد نیاز بود، در حال حاضر به آرایه‏‌ای از جی‏پی‏یو‌ها نیاز است. در آینده این نیاز قطعا گسترده‏‌تر شده و مجموعه‏‌ای از جی‏پی‏یو‌ها هم برای محاسبات کارایی ندارد و آنجاست که نیاز به فناوری رایانش کوانتومی برای انجام محاسبات بیش از پیش حس خواهد شد. در آن شرایط در صورت عدم وجود دانش ساخت رایانه‏‌های کوانتومی و همچنین تامین آن توسط کشور‌های دیگر (به دلایل مختلف مانند تحریم) بسیاری از صنایع و همچنین تحقیقات دانشگاهی معطل خواهد ماند.

طراحی، تولید و استفاده از هر تکنولوژی، توجیه و منطق خود را دارد

او، همچنین در پاسخ به یکی از سوالات رایج بین عموم مبنی بر اینکه آیا کامپیوتر کلاسیک در داخل کشور ساخته شده که اقدام به برنامه‏‌ریزی برای ساخت کامپیوتر‌های کوانتومی کرده اید؟ گفت: طراحی، تولید و استفاده از هر تکنولوژی، توجیه و منطق خود را دارد. ما دانش فنی و تئوری ساخت کامپیوتر کلاسیک را داریم، اما در حال حاضر توجیه اقتصادی برای انجام این کار وجود ندارد. چرا که تمام قطعات و تجهیزات مرتبط با هزینه‏‌های معقول قابل خریداری و استفاده است.

این پژوهشگر افزود: در عوض ساخت رایانه‏‌های کوانتومی در جهان در اول راه بوده و با ورود ایران به این حوزه می ‏توان انتظار داشت علاوه بر استفاده از این پتانسیل برای حل مسائل داخلی، به بازار مالی این حوزه ورود کرده و از منافع آن در سطح منطقه و حتی جهان استفاده کرد.

او در ادامه اظهارات خود به بستر فعلی و در دسترس برای ساخت کامپیوتر‌های کوانتومی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در بسیاری از کشور‌ها روی ساخت رایانه ‏های کوانتومی مبتنی بر فناوری ابر رسانه کار شده و نمونه‏‌های اولیه و کاربردی آن از مرحله آزمایشگاهی عبور کرده و بسیاری از چالش‌ها و مسائل آن حل شده است. ما هم بنای اولیه خود را برای رسیدن به دانش ساخت رایانه‏‌های کوانتومی با استفاده از فناوری ابررسانا اختصاص داده‌‏ایم، هر چند باید نیم ‏نگاهی هم به دیگر روش‏‌های ساخت داشته باشیم تا در صورت لزوم در آینده بتوان از آن‌ها نیز استفاده کنیم.

به گفته دکتر بکایی، آزمایشگاه‌های خوبی از ابررسانه‏‌ها در کشور داریم که می‏ توان از پتانسیل آن‌ها در این راه، نهایت استفاده را بکنیم.

او، از وجود آزمایشگاه‌‏های مجهز و پتانسیل مناسب برای ساخت رایانه‏‌های کوانتومی مبتنی بر فناوری ابررسانه خبر داد و گفت: اولویت اول ما در حوزه رایانش کوانتومی ساخت پردازنده کوانتومی در اشل آزمایشگاهی با استفاده از فناوری ابررسانا است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر نسخه اولیه اقدامات لازم برای دستیابی به دانش فنی رایانش کوانتومی تدوین شده که با نهایی‏ سازی آن و تأمین بودجه لازم در آینده ورود عملیاتی به این حوزه را کلید خواهیم زد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۴:۴۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
آخ جون.خدا رو شکر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۸ آبان ۱۳۹۸
با اين وضع چند وقت ديگه رو موبايل فتوشاپ و فري هند ميريزن
آخرین اخبار