در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت: زضایت نزدیک به ۶۰ درصدی مردم از بیمه سلامت/ عضو کمیسیون بهداشت مجلس: باید مجموعه دولت و مردم در اجرای بیمه سلامت همکاری کنند

دیرعامل سازمان بیمه سلامت: سته بیمه پایه در کشور توسط شورای عالی بیمه تهیه می‌شودبیمه سلامت و نحوه ارائه خدمات آن در گفت‌وگوی ویژه خبری ۹ آبان ماه بررسی شد.


به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت و سید مرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس امشب ۹ آبان ماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی بیمه سلامت پرداختند.

طاهر موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در ابتدا با اشاره به اینکه بسته بیمه پایه در کشور توسط شورای عالی بیمه تهیه می‌شود گفت: ۲ هزار و ۴۵۰ قلم در کشور دارو و ۴ هزار و ۸۰۰ مورد نیز خدمات ارائه می‌دهیم.

او با اشاره به اینکه پرداخت‌ها نسبت به گذشته بهتر شده است عنوان کرد: البته نسبت به شرایط اقتصادی کشور وضعیت مطلوبی نداریم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: طی ارزیابی به عمل آمده ۳۶۸ هزار پیامک از سوی مردم ارسال شده است که رضایت ۷۸ درصدی خود را نسبت به خدمات اعلام کردند لذا تلاش دوستانمان در حوزه بیمه خوب است، اما اطلاع رسانی‌ها کم است.

موهبتی با اشاره به اینکه اگر مردم از خدمات ارائه شده رضایت نداشته باشند قراردادمان را با مراکز ارائه خدمت قطع می‌کنیم افزود: تا پایان آبان‌ماه زیرساخت فنی در داروخانه‌ها در راستای پرونده الکترونیک سلامت و نیز تا پایان سال زیر ساخت‌ها در بخش نسخه نویسی فراهم خواهد شد.

او با اشاره به اینکه نظام ارجاع برای ۲۶ میلیون روستایی در کشور اجرا شده است گفت: راهنمای بالینی نسبت به گذشته ۴۳۰ مورد بیشتر شده است و این موضوع اتفاقی بزرگ محسوب می‌شود لذا نظام ارجاع در روستا‌ها اجرایی شده است در راستای راهنمای بالینی وزارت بهداشت اعلام کرده است که هر ۱۸۰ روز باید یک بار ام آر آی باید انجام شود و یا اینکه سونوگرافی در دوران حاملگی باید سه بار باشد.

سید مرتضی خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه سازمان بیمه باید از منظر قانون دو ویژگی مهم داشته باشد گفت: این دو ویژگی شامل استقلال و پشتوانه‌ی قوی مالی است که متاسفانه هر دوی این موارد امروزه مخدوش است لذا خرید راهبردی باید دارای استقلال باشد.

او با اشاره به اینکه منابع مالی بسیار ضعیف است، افزود: پرونده الکترونیک سلامت در قانون پنجم و ششم توسعه مطرح شده است به طوریکه این مسئله اخیرا توسط رئیس جمهور استارت خورده است البته این موضوع کار نیمه تمام است و باید با تمام مراکز طرف قرارداد لینک برقرار شود تا بازخورد داشته باشد.

خاتمی با اشاره به اینکه باید مجموعه دولت و حاکمیت به پای کار بیایند و در این رابطه مردم را باید همراه کرد ادامه داد: پشتوانه فنی بسیار مهم است و همه باید همراهی داشته باشند البته مقاومت‌هایی که بروز پیدا می‌کند ممکن است سبب ناراحتی و اعتراض مردم شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه در خصوص پرونده الکترونیک سلامت نسبت به برنامه ششم اندکی عقب هستیم افزود: باید بیمه مستقل باشد و این مسئله در قانون برنامه ششم آمده است لذا آگر بیمه. استقلال نسبی داشته باشد می‌توانیم راهنمای بالینی داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه بیمه با وضعیت موجود استقلال نسبی ندارد و طبعا نمی تواند کاری انجام دهد گفت: گایدلاین بخشی از کار است و اینگونه نیست که معجزه کند و همه کار را انجام دهد.

مهدی اسفندیاری پژوهشگر حوزه سلامت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه وزارت بهداشت تعدادی گایدلاین نوشته است و بخشی از آنها را ابلاغ کرده گفت : گایدلاین بیمه‌ای با گایدلاین درمانی متفاوت است متاسفانه تعارض منافع در ساختار تصمیم گیری نظام بیمه وجود دارد.

او با اشاره به اینکه گایدلاین تنها ابزار کار بیمه است گفت : بر اساس منابع کشور و پول بیمه ها سیاست گذاری انجام می‌شود متاسفانه استقلال بیمه‌ها مخدوش است به گونه‌ای که این استقلال باید تضمین شود، متاسفانه مجلس و دولت هر دو ارگان با طرح های پوپولیستی به مخدوش کردن بیمه پرداختند ، در نظام سلامت منابع به اندازه کافی وجود دارد و پول کم نداریم.

این پژوهشگر حوزه سلامت اظهار کرد: تازمانی که سازمانهای بیمه‌گر تحت مداخلات دولت و مجلس باشند،استقلال نخواهند داشت و تا روزی که دفترچه بیمه مورد نگارش قرار بگیرد استقلال بیمه منطقی نخواهد بود.

حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز طی ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: تا زمانی که سیستم ارجاع و پرونده الکترونیک نداشته باشیم مردم از خدمات ناراضی خواهند بود جبران این چند سال بی تفاوتی به این زودی میسر نمی‌شود لذا تضاد منافع مانع از برداشتن قدم‌های اساسی شده است مشکل اساسی ما از سطح دو بسته ۳ است.

عابدی گفت: بر اساس برنامه ششم تا پایان سال دوم این برنامه باید طرح پرونده سلامت اجرا شود و برای اتصال خدمات بیمه‌ای نیز شش ماه فرصت داده شده است، پرونده سلامت زمانی اجرا شده است که دفترچه بیمه کاغذی در دست افراد نباشد.

او با بیان اینکه کار اصلی باید در وزارت بهداشت و درمان انجام شود گفت: اگر پرونده الکترونیک سلامت ایجاد شود، اما سیستم ارجاع وجود نداشته باشد همه مشکلات باقی خواهد ماند، کل بیمه‌ها ازجمله بیمه سلامت ایرانیان و بیمه تأمین اجتماعی بدهکاران بدون اختیار هستند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه گام اساسی؛ پیاده کردن نظام ارجاع است اضافه کرد: مشکل اساسی نظام ارجاع از سطح دو به سطح سه یعنی از کلینیک به بیمارستان است.

اسفندیاری با اشاره به اینکه در نظام سلامت منابع مالی کامل وجود دارد، اما ابزاری مانند راهنمای بالینی برای کنترل این منابع را نداریم عنوان کرد: اگر راهنمای بالینی در کشور وجود داشت میزان سزارین ۵۵ درصد و تجویز آنتی بیوتیک‌ها چند برابر میانگین جهانی نبود لذا تا زمانی که سازمان‌های بیمه گر زیر مداخلات دولت و مجلس هستند و دفترچه بیمه را هر فردی با یک شماره نظام پزشکی می‌نویسد، استقلال بیمه‌ها منطقی نیست.

او افزود: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار نداریم در اواخر دوره خود به عنوان منتقد نظام اجرایی وارد شوند، اما چه کسی باید برای استقلال بیمه‌ها قانون تصویب و آن را تضمین کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار