کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

استعفای سعد حریری آغازبحران جدید در لبنان خواهد بود

کارشناس مسائل منطقه گفت:حریری با تقدیم استعفا به نوعی تلاش می کند تا مسئولیت اقدامات خود را نپذیرد.

استعفاي سعد حريري آغازگر بحران جديد در لبنانحسن لاسجردی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا تغییر چهره‌های سیاسی و مقامات در لبنان به نفع خط مقاومت است، اظهار کرد: مقاماتی که در تحولات سال‌های اخیر این کشور مسئولیت سیاسی و اجرایی داشتند باید پاسخگوی اقدامات خود باشند. همچنین در تحلیل شرایط کنونی لبنان برخی بر این باورند که سعد الحریری با تقدیم استعفای خود اقدامی رو به جلو انجام داده برای اینکه در دو سال اخیر مسئولیت داشته نفر اول اجرایی کشور بوده و باید در جایگاه خود باقی بماند، همچنین  به نوعی نسبت به اقدامات، حوادث، تحولات، تصمیمات  به طور کلی کلیه فراز و نشیب‌های جامعه لبنان پاسخگو باشد.

او ادامه داد:تحلیلگران سیاسی ومقامات لبنان بر این باورند که استعفای سعد الحریری نخست وزیرسابق این کشور اصطلاحا یک حرکت پیش دستانه برای فرار از مسئولیت است.

لاسجردی تصریح کرد:همانطور که می‌دانید بسیاری بر این باورند که سعد الحریری از نظر شخصیتی یک سیاستمدار کم تجربه و فاقد پشتوانه لازم برای چنین مسئولیتی است، اما فشار‌های سیاسی کشور‌های منطقه مانند عربستان سعودی سبب شد که او در جایگاه نخست وزیری قرار گیرد و در حال حاضر نیز شرایط لبنان شرایط نا مناسبی است تمام کشور‌های منطقه باید به بهبود وضعیت در این کشور کمک کنند. حریری با اقدام اخیر خودمبنی بر استعفا و کنار رفتن به نوعی صحنه مسئولیت خواهی و اجرای مسئولیت را ترک و جامعه لبنان را رها کرده است.

کارشناس مسائل منطقه گفت:گروه‌ها و احزاب سیاسی به ویژه جریان ۸ مارس یعنی احزاب حزب الله و مسیحی که جریان‌های مخالف سعد الحریری هستند با دولت مخالف نبوده و این نشان می‌دهد آنها نیز تمایل دارند دولت وقت بر سر جای خود باقی مانده و استمرار داشته باشد. همچنین نسبت به اقدامات و شرایط موجود جامعه لبنان پاسخگو باشد. مجموعه شرایط نشان می‌دهد که استعفای سعدحریری خواست مخالفین همچنین مردم و صاحب نظران نبوده، اما حریری در یک اقدام غیر مسئولانه تلاش می‌کند با تقدیم استعفا به نوعی مسئولیت اقدامات خود را نپذیرد و قطعا این اقدام از سوی او آغاز بحران جدیدی در لبنان خواهد بود.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به نقش عربستان سعودی در بروز تحولات اخیر لبنان و استعفای سعد الحریری یاد آور شد: در اخبار و حوادث اخیر مربوط به شرایط لبنان آمده که بیشترین مشکل این کشور از این جهت است که دولت منابع مالی و اصطلاحا استعداد لازم را در مدیریت امور اقتصادی کشور ندارد به نظر می‌رسد جامعه لبنان به دلیل اینکه از نظر اقتصادی جامعه‌ای نیست که در شرایط مطلوب باشد بخشی از اقتصاد این کشور از طریق کمک‌های خارجی و بحث‌های مربوط به وام‌های بین‌المللی است. می‌توان گفت برخی از تغییر شرایط و موضع‌گیری‌های دولت حریری که همین متحدان و کسانی که پشتوانه و حامی او بودند به ویژه آمریکا، سعودی و امارات کمک‌های خود را کاهش و در برخی موارد قطع کنند.

او در پایان افزود: بسیاری بر این باورند کشور‌ها و اشخاص حامی حریری بودند که با کمک‌های خود شرایط سیاسی لبنان را بحرانی کردند، به نظرمی‌رسد نقش آنها در بروز شرایط کنونی لبنان پر رنگ و محوری بوده است.

انتهای پیام /

برچسب ها: لبنان ، سعد حریری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار