بازرس خانه مطبوعات ایران از برگزاری نخستین دوره آموزش خبرنگاری به صورت آنلاین خبر داد.

برگزاری نخستین وبینار «خبرنگار شو» در ایران/ آموزش جنگ محتوا به فعالان رسانهمیلاد زارعی دبیر جشنواره مطبوعات تهران، درباره وبینار «خبرنگار شو» به خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: چند وقت پیش سمینار خبرنگار موبایلی به صورت حضوری در تهران برگزار شد، اما با توجه به موقعیت اهالی رسانه در شهرستان‌ها که از نظر هماهنگی زمان، دوری مسافت و تامین هزینه در مضیقه بودند، در این دوره برای برپایی این سمینار به صورت آنلاین برنامه ریزی کرده ایم.

وی افزود: سیستم آموزش جهانی تمایل زیادی به برگزاری کارگاه‌ها به صورت غیر حضوری دارد. بر همین اساس ما هم این سمینار آموزشی را تحت عنوان وبینار (که برگرفته از واژه وب و سیمنار است) به صورت اینترنتی و رایگان برگزار می‌کنیم. علاقه مندان در هر نقطه کشور با اتصال به اینترنت معمولی می توانند در کلاس و کارگاه ما حاضر باشند.

زارعی با بیان اینکه این وبینار به مدت ۳ ساعت برگزار خواهد شد، اظهار کرد: یکی از مباحث آموزشی در این وبینار، اصول و پایه خبرنویسی است که موضوع بسیار مهمی است. مبحث دوم اصول خبرنگاری موبایلی یا «روزنامه نگاری جیبی» است که نسل روزنامه‌های چاپی و خبرنگاری کوله پشتی را به حاشیه رانده و با توسعه فناوری و ظهور موبایل‌های هوشمند، تمامی فرآیند تولید و انعکاس یک خبر اعم از گردآوری مطالب، تهیه عکس، فیلم و... توسط یک گوشی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع سوم این وبینار، آموزش اصول نشر و انعکاس محتوا در بستر شبکه‌های مختلف اجتماعی از جمله اینستاگرام، تلگرام، آپارات، توئیتر و... است.

این کارشناس علوم ارتباطات درباره عبارت «جنگ محتوا» که قرار است در این وبینار مورد بررسی قرار گیرد، توضیح داد: تاکنون تمرکز خاصی روی این عبارت نبوده است. در حال حاضر تمامی رسانه‌ها درگیر این جنگ هستند و رسانه‌ای قهرمان است که محتوای جدید را بهتر و در سریع‌ترین زمان تولید کند. امروزه مردم نام خبرگزاری را خیلی در نظر نمی‌گیرند بلکه خبر جذاب و دسته اول نزد آن‌ها محبوبیت دارد. این جنگ فضای آینده رسانه‌ای کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اهالی رسانه برای ماندگاری در این حوزه باید قاعده و قوانین «جنگ محتوا» را بلد باشند.

وی در خصوص تحلیل «اکوسیستم رسانه ای» در این وبینار گفت: واژه‌هایی که قرار است ۲ یا ۳ سال دیگر در فضای رسانه‌ای کشور فراگیر شوند را از الان برای علاقه‌مندان تشریح می‌کنیم. من اکوسیستم را اینگونه تعریف می‌کنم «فرآیندی که تمامی اجزا و ماهیت‌های آن باهم در ارتباط هستند و برای پویایی و بقای این فرآیند تعامل دارند». روزی روزنامه‌های ایران با تیراژ‌های بالا چاپ می‌شدند، اما به مرور زمان جای خود را به فضای اینترنتی و خبرگزاری‌ها دادند.

زارعی افزود: روزی آگهی نامه‌ها بیش از ۱۲۰ هزار نسخه چاپ می‌شدند، اما امروزه اپلیکیشن‌ها جای آن‌ها را گرفته اند. به نظرم در حال حاضر مطبوعات دچار مرگ تدریجی شده و فضای مجازی از آن‌ها پیشی گرفته است.

عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات تهران در پاسخ به اینکه برای احیای رسانه‌های کاغذی چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید، گفت: این موضوع از دو منظر قابل بررسی است. نگاه اول این است که بالارفتن سرانه مطالعه فقط با خواندن کتاب اتفاق نمی‌افتد. برخلاف نظر بسیاری از مسئولین و چهره‌های فرهنگی کشور سرانه مطالعه و دریافت محتوا در کشور ما اصلا پایین نیست؛ همین که یک فیلم ویدئویی می‌بینیم، متوجه یک موضوع می‌شویم یعنی مطالعه داریم و محتوا دریافت می کنیم. قبول داریم که شیوه دریافت محتوا شاید فاخر و کامل نباشد، اما باید باور کنیم حتی کم سواد‌ترین افراد نیز امروزه بسیاری از اطلاعات و محتوا‌ها را از فضای مجازی می بینند و مطالعه می کنند؛ بنابراین جوسازی منفی علیه مردم شایسته نیست و باید باور کنیم که دنیا تغییر کرده و سرانه مطالعه فقط مصداقش روزنامه و کتاب نیست!

وی افزود: موضوع دوم این است که یا رسانه‌ها حرفی برای گفتن ندارند و یا به واسطه عدم شفافیت قانون در مصادیق جرائم مطبوعاتی و عدم وجود نظام رسانه‌ای مناسب بخشی از حرف هایشان را نمی‌توانند منتشر کنند و دچار خودسانسوری هستند. دیرزمانی مردم اخبار را فقط و فقط از طریق روزنامه دریافت می‌کردند، اما به مرور زمان و با ورود گوشی‌های هوشمند و... روزنامه‌ها نتوانستند خیلی سریع خودشان را به روز کنند و دچار رکود شدند.

زارعی یادآور شد: در حال حاضر برخی روزنامه‌ها تنها کاغذ‌های انتشار اخباری هستند که تاریخ مصرف آن‌ها گذشته است. عدم توانایی در رقابت با رقیبان قدر و عدم دانش کافی و شفافیت لازم، باعث مرگ تدریجی برخی رسانه‌های کاغذی شده است. به طور مثال در حال حاضر دنبال کنندگان صفحه اینستاگرام یک روزنامه از تیراژ آن بسیار بالاتر است.

گفتنی است نخستین وبینار خبرنگار شو روز سه شنبه ۲۱ آبان ماه، از ساعت ۱۷ الی ۲۰ در سایت https://eseminar.tv/wb۱۳۵۱ برای همگان قابل مشاهده است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: رسانه ، روزنامه ، خبرنگار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار