مدیر عامل نیروگاه رامین اهواز خبر داد؛

تولید ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار مگاوات برق در نیروگاه اهواز در نیمه نخست سال ۹۸

محمدی گفت: در نیمه نخست سال ۹۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار مگاوات برق در نیروگاه برق اهواز تولید شده است که نسبت به سال قبل ۳.۶۷ درصد رشد داشته است.

تولید ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار مگاوات برق در نیروگاه اهواز در نیمه نخست سال ۹۸به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ناصر محمدی، مدیر عامل نیروگاه رامین اهواز در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق که در نمایشگاه بین المللی برگزارشد گفت: نیروگاه رامین اهواز بزرگترین نیروگاه بخار کشور است، به طوری که ۴۰ درصد برق استان خوزستان و ۴ درصد برق کشور را تأمین می‌کند.

وی افزود: این نیروگاه نقش مهم و موثری در تأمین ولتاژ شبکه برق و انرژی مورد نیاز استان خوزستان به ویژه در پیک مصرف تابستان دارد.

محمدی با بیان اینکه در جنوب کشور در ایام گرم سال، استفاده از وسایل سرمایشی مثل کولر‌های گازی نیاز به ولتاژ زیادی را برای شبکه ایجاد می‌کند، گفت: نیروگاه رامین با توجه به تکنولوژی و ژنراتور‌های قدرتمندی که دارد می‌تواند ولتاژ مورد نیاز شبکه را تأمین کند و موجب پایداری شبکه برق جنوب و جنوب غرب کشور شود.

او ادامه داد: نیروگاه رامین ۱۸۵۰ مگاوات ظرفیت تولید برق دارد و بویلر‌های این نیروگاه از نوع سوپر کریتیکال هستند که در خاورمیانه در بین تمامی نیروگاه‌های موجود، منحصر به فرد است.

مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز با بیان اینکه این نیروگاه در تابستان سال جاری کمک شایان توجهی به تأمین برق مورد نیاز شبکه برق سراسری کرد، گفت: در تابستانی که گذشت مدت زمانی که واحد‌ها در مدار بودند ۸۵ روز بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ روز بیشتر بوده است.

وی افزود: در تابستان سال ۹۷ میزان ضریب آمادگی نیروگاه رامین ۹۷ درصد بود که در سال جاری با توجه به نامه‌ای که معاونت محترم راهبری تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ارسال کردند، ضریب آمادگی نیروگاه در تابستان امسال به ۹۸ درصد رسید.

محمدی با بیان اینکه در نیمه نخست سال ۹۸ این نیروگاه به میزان ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار مگاوات تولید برق داشته، گفت: میزان تولید برق نیروگاه رامین در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۳.۶۷ درصدی داشته است.
بیشتر بخوانید: استفاده از مشارکت عمومی برای احداث زیر ساخت برقی شهرک‌های صنعتی

او ادامه داد: در نیمه نخست سال جاری شاهد کاهش خروج اضطراری واحد‌ها از مدار بهره برداری بودیم، در مدت مشابه سال قبل برخی واحد‌ها به دلیل مشکلات فنی از مدار خارج شده بودند که در سال جاری نسبت به سال قبل، کاهش ۳۳ درصدی خروج اضطراری واحد‌ها را داشتیم.

مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز با بیان اینکه برای رسیدن به ضریب آمادگی ۹۸ درصدی در تابستان سال جاری برنامه ریزی مدونی تدوین و اجرایی شده بود، گفت: سال قبل پس از گذر از پیک تابستان، در شهریورماه ۹۷، عملیات تعمیرات دوره‌ای و تعمیرات اساسی واحد‌ها را آغاز کردیم.

او افزود: واحد شماره ۴ نیروگاه مورد تعمیرات اساسی قرار گرفت و بعد از آنجام تعمیرات اساسی در اردیبهشت ماه وارد مدار شد و در تابستان به صورت کامل در مدار بهره برداری بود.

محمدی تصریح کرد: ۵ واحد دیگر تحت تعمیرات دوره‌ای قرار گرفتند به طوری که هر واحد حدود ۲۰ روز از مدار خارج شده و اقدامات اساسی برای تعمیرات دوره‌ای آن انجام شد.

محمدی ادامه داد: انجام تعمیرات پیشگیرانه و رفع محدودیت، به منظور آمادگی بیشتر واحد‌ها در تابستان و پایداری تولید انجام شد که در قالب این اقدامات، کار‌های اساسی برای بهینه سازی تولید واحد‌ها انجام شد، به طور مثال برج‌های خنک کن کاملا رسوب زدایی شدند، کندانسور‌های نیروگاه که در تابستان عاملی برای محدودیت تولید هستند رسوب زدایی شده و اقلام معیوب آن‌ها تعویض شدند و در مجموع اقدامات ریز و درشت بسیاری در این زمینه انجام شد.

مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز با بیان اینکه تعمیرات دوره‌ای و انجام اقدامات لازم به منظور آمادگی برای تولید برق در تابستان ۹۹ آغاز شده، گفت: تا امروز تعمیرات دوره‌ای واحد ۴ انجام شده و تعمیرات دوره‌ای واحد ۳ در حال انجام است؛ در واحد شماره ۴ چند اقدام اساسی انجام شد، یکی آنکه آب در روغن واحد شماره ۴ سالیان سال دچار مشکل بود تا جاییکه رفع آن توسط سوپروایزر‌های کشور سازنده نیز مرتفع نشده بود که امروز این چالش فنی با کمک توان فنی متخصصین نیروگاه رامین به صورت کامل رفع شده و این واحد بدون این چالش فنی چند ساله درحال تولید است وی همچنین به انجام عملیات بالانس ژنراتور ۳۰۵ مگاواتی واحد شمار ۴ توسط کارشناسان متخصص این نیروگاه اشاره کرد وگفت توفیق بالانس ژنراتور پس از عمر ۴۰ ساله نیروگاه از محل توانمندی داخلی انجام می‌گردد و امروز دیگر نیروگاه رامین از این بعد فنی به خودکفایی وبالندگی رسیده که در فعالیت مشابه پیش روی تولید دیگر نیازی به کارشناسان خارجی وداخلی نبوده وتمام این عملیات دقیق وبسیار حساس بالانس یاتاقان‌ها ویبره توربوژنراتور توسط تیم فنی ومهندسی کارکنان نیروگاه انجام می‌پذیرد.

او افزود: برای بقیه واحد‌ها تعمیرات نیمه سنگین و دوره‌ای در نظر گرفته شده تا بتوانیم با آمادگی کامل وارد پیک تابستان سال ۹۹ شویم.

محمدی با بیان اینکه راندمان در واحد‌های مختلف نیروگاه از ۳۶.۵ درصد تا ۳۷.۵ درصد متفاوت است، گفت: راندمان طراحی اولین واحد‌های نیروگاه رامین ۳۸ درصد بوده و اینکه بعد از گذشت سال‌ها از عمر نیروگاه، واحد‌ها با راندمانی نزدیک به راندمان طراحی در مدار هستند، نشان از مدیریت بهره برداری دقیق و مطلوب از نیروگاه دارد.

مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز، این نیروگاه را نیروگاهی شاخص در ساخت داخلی قطعات نیروگاهی دانست و گفت: در زمینه داخلی سازی قطعات مورد نیاز، حدود ۳۵ شرکت دانش بنیان را شناسایی کردیم و به صورت مستمر با آن‌ها در ارتباط هستیم، همچنین قطعاتی را در کارگاه‌هایی که در نیروگاه ایجاد شده ساخته‌ایم، به طور یکه در ۶ ماهه نخست امسال ۲۹۲ قطعه نیروگاهی فقط در بخش توربین و ژنراتور ساخته شده است که ۵۲ نوع تنوع قطعه داشته اند.

محمدی ادامه داد: در پمپ ها، کمپرسور‌ها و تجهیزات دوار در مجموع ۶۵۲ قطعه با تنوع قطعات ۱۱۰ مورد ساخته شده و در تجهیزات ثابت نیز مثل کندانسور‌ها و مبدل‌های حرارتی ۴۲۶ قطعه با تنوع ۴۸ مورد و در بخش الکتریک و ابزار دقیق ۱۱۲ قطعه با تنوع ۳۱ مورد و جمعا چیزی در حدود ۱۴۸۲ قطعه با ۲۴۱ نوع قطعه در ۶ ماه نخست در نیروگاه رامین اهواز ساخته شده است.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار