استاندار فارس:

امنیت پایدار فارس نویدبخش توسعه اقتصادی است

استاندار فارس از روند رو به کاهش جرایم در فارس خبر داد و گفت: امروز می‌توانیم به عنوان استانی که امنیت پایدار دارد، توسعه اقتصادی را برای کشور به ارمغان بیاوریم.

امنیت پایدار فارس نویدبخش توسعه اقتصادی استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عنایت‌الله رحیمی در جلسه شورای اداری شهرستان‌های لامرد و مهر که با حضور محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی وزیر اطلاعات برگزار شد، دستاورد‌ها و ظرفیت‌های فارس را در زمینه‌های مختلف برشمرد.

او عنوان کرد: دستیابی به موفقیت‌ها و بهبود وضعیت در همه زمینه‌ها مرهون همدلی و هماهنگی بین اعضای شورای تامین است که با وجود مولفه‌های مختلفی که می‌تواند در استان ناامنی ایجاد کند، موجب شده که امنیتی پایدار در منطقه حاکم باشد.

استاندار فارس ادامه داد: با اینکه فارس حلقه اتصال بیش از هفت استان در کشور است، به علت هوشیاری و تلاش و فعالیت‌های فنی و علمی که در مجموعه شورای تامین به ویژه اداره کل اطلاعات استان انجام شده است، از شرایط پایدار امنیتی برخوردار هستیم.

او بیان کرد: فارس با ۳۶ شهرستان، ۱۱۲ شهر، ۱۰۰ بخش، ۲۲۰ دهستان و حدود ۲هزار و ۳۳۸ روستای بالای ۲۰ خانوار از نظر تقسیمات سیاسی و اداری بزرگترین استان کشور است.

استاندار فارس در ادامه ویژگی‌ها و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فارس را برشمرد و گفت: فارس در زمینه گردشگری پنج اثر میراثی و تاریخی در فهرست آثار جهانی به ثبت رسانده است و از این منظر رتبه نخست کشور را دارد.

رحیمی همچنین فارس را در زمینه کشاورزی حائز رتبه دوم کشور، در بخش باغبانی رتبه اول، در حوزه زارعت رتبه دوم، در دامداری رتبه چهارم و در شیلات رتبه ششم کشور برشمرد.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید حدود پنج هزار واحد صنعتی در فارس به بهره‌برداری رسیده است، گفت: این استان با حدود ۷۱ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب که ۶۱ شهرک آن تکمیل و واگذاری اراضی به صنعتگران در حال انجام است، رتبه پنجم کشور را در این زمینه در کشور به خود اختصاص داده است.

او افزود: در مجموع در این شهرک‌ها حدود یک هزار و ۸۲۱ هکتار اراضی طی ۶هزار و ۳۰۰ قرارداد به بهره‌بردار واگذار شده است.

استاندار فارس در ادامه به برخورداری فارس از رتبه دوم تولید سنگ‌های تزیینی کشور و رتبه اول خاک نسوز و صنعتی در کشور اشاره کرد و این توانمندی‌ها را زمینه بسیار مناسبی برای توسعه ظرفیت‌های اثرگذار استان در آینده مطرح کرد.

رحیمی با اشاره به اینکه در زمینه علم و دانش و فناوری‌های جدید، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دانشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فارس را به یکی از قطب‌های علمی کشور بدل کرده است، بر پیشرو بودن فارس در این زمینه تاکید کرد.

او همچنین به نقش فارس در زمینه نفتی و گازی اشاره کرد و ابراز داشت: فارس دومین استان تولیدکننده گاز کشور است و از میادین مختلف نفتی برخوردار است.

استاندار فارس شهرستان‌های مهر و لامرد را آینده اقتصاد صنعتی استان فارس دانست و بیان داشت: برای تسریع بهره‌برداری از پروژه‌های صنعتی که در این شهرستان‌ها رقم می‌خورد، نیازمند مساعدت دولت هستیم.

نماینده عالی دولت در استان فارس در ادامه به توسعه طرح‌ها و امکاناتی اشاره کرد که بر اثر فعالیت‌های دولت تدبیر و امید حاصل شده است.

کاهش نرخ بیکاری در فارس حاصل تلاش‌های دولت تدبیر و امید

رحیمی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری فارس قبل از دولت تدبیر و امید، یعنی در سال ۹۱ حدود ۹. ۱۶ درصد بوده است، اظهار کرد: این رقم از ابتدای دولت به‌صورت مستمر در حال کاهش بوده است؛ به گونه‌ای که در سال ۹۲ از ۵. ۱۶درصد به ۱۳.۳ درصد رسیده است و به همین شکل ادامه یافته تا در سال ۹۷ به ۹. ۸درصد و در بهار ۱۳۹۸ به ۷درصد کاهش یافته است.

استاندار فارس افزود: در ابتدای دولت، رتبه ۲۵ را در بین استان‌های کشور از لحاظ نرخ بیکاری داشتیم و امروز رتبه ۲ کشور را در بین استان‌های کشور داریم که این مهم بر اثر تدابیر و تلاش‌هایی است که در سطح کلان کشور، منطقه‌ای و نیز استانی انجام شده است.

او با اشاره به بهبود نرخ مشارکت اقتصادی از ۶. ۳۷ درصد در سال ۹۲ به ۲. ۴۰ درصد در پایان ۹۷، عنوان کرد: همچنین در خصوص وضعیت کسب و کار رتبه استان از ۱۹ در سال ۱۳۹۲ به رتبه ۵ در انتهای سال ۹۷ رسیده است که همه بر اثر فعالیت‌های اقتصادی و زیربنایی و سرمایه‌گذاری بوده است.

رحیمی در ادامه با اشاره به نقش بی‌بدیل فارس در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی، اظهار داشت: سهمیه این استان در سال ۹۶ مبلغ ۵۵۵ میلیون دلار و عملکرد استان یک هزار و ۸ میلیون دلار؛ یعنی ۴۵۳ میلیون دلار بیش از سهمیه استان بوده است و از این نظر توانسته رتبه اول در کشور را به خود اختصاص دهد.

تحریم‌ها بر رشد سرمایه‌گذاری خارجی فارس بی‌تاثیر بوده است

استاندار فارس با بیان اینکه این رقم در سال ۹۷ به دلیل مسائل تحریم و پسابرجام به ۱. ۹۵ میلیون دلار رسیده است، عنوان کرد: در چهارماهه نخست سال جاری نیز چهار طرح به مبلغ ۴. ۴۴ میلیون دلار موفق به اخذ مجوز شده است و سه طرح دیگر نیز به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار به این تعداد افزوده شده که در مجموع نشان می‌دهد ۱۴۴ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی جاری در فارس درحال پیگیری است.

او همچنین به اجرای سیاست‌هایی برای تسهیل سرمایه‌گذاری و صنعت در فارس اشاره کرد و بیان داشت: در این زمینه با صدور مجوز‌های بینام، فرایند سرمایه‌گذاری که روند بروکراسی بسیاری داشت، کاهش یافته است؛ همچنین ستاد گلخانه‌ها برای غلبه بر خشکسالی و کم‌آبی مد نظر قرار گرفته است.

رحیمی ادامه داد: افزون بر این، در حوزه اشتغال‌زایی هر فرماندار مکلف شده که فعالیتی حداقل با ۲۰۰ شغل تا پایان سال جاری در دستور کار قرار دهد که این مهم به‌صورت مستمر رصد می‌شود.

استاندار فارس با بیان اینکه در حوزه اقتصاد خرد، مشوق‌هایی برای بنگاه‌های اقتصادی فعال که یک نفر به اشتغال استان اضافه کند، در نظر گرفته شده است، ابراز داشت: این اقدامات منجر به افزایش اشتغال در بنگا‌های تولیدی و همچنین درراستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام شده است.

او در ادامه به تلاش‌های دولت تدبیر و امید در زمینه روستایی اشاره کرد و بیان داشت: در ابتدای این دولت حدود ۶۰۰ روستا از گازرسانی برخوردار بود که این تعداد در سال جاری به بیش از یک‌هزار و ۹۰۰روستا رسیده است.

رحیمی در زمینه ورزش و جوانان نیز به افزایش چهار برابری طرح‌های ایجاد سالن‌های سرپوشیده و سرباز ورزشی اشاره کرد و عنوان داشت: در زمینه بهداشت و درمان، جهش بسیار رو به رشدی را تجربه کردیم که همه این‌ها زمانی انجام شده که کمترین درآمد نفتی را داشته‌ایم و این مهم نشان از تدبیر مناسب دولتمردان است.

او افزود: استان فارس در نرخ تورم دومین استان کشور است و قیمت نان در این استان درمقایسه با دیگر نقاط کشور کمترین میزان را داشته است.

استاندار فارس با اشاره به اجرای بزرگترین پروژه تحت نظارت راه و شهرسازی در قالب آزادراه شیراز اصفهان به طول ۲۲۵ کیلومتر، خواستار تامین اعتبار باقیمانده برای سرمایه‌گذار شد.

نماینده عالی دولت در استان فارس همه این اقدامات را مرهون وجود بستر امنیت مناسبی دانست که در فارس برقرار است.

او در ادامه به عملکرد‌های مطلوب فارس در زمینه صادرات غیر نفتی اشاره کرد و بیان داشت: روند صادرات غیر نفتی فارس از ۶۵۰ میلیون دلار در سال ۹۴ به یک هزار و ۴۳ میلیون دلار در سال ۹۵ با رشد ۶۰ درصدی، یک هزار و ۳۰۳ میلیون دلار در سال ۹۶ با رشد ۲۵ درصدی، یک هزار و ۳۶۴ میلیون دلار در پایان سال ۹۷ با رشد ۵ درصد بوده است.

فقط ۲۲ درصد از صادرات غیرنفتی فارس از گمرکات استان انجام می‌شود

استاندار فارس تاکید کرد: از کل صادرات غیرنفتی استان فقط حدود ۲۲درصد از مبادی گمرکی استان انجام می‌شود و از همین رو پیشنهاد می‌کنیم گمرک جمهوری اسلامی ایران زیرساخت‌هایی را برای صادرات استان از جمله محصولات پتروشیمی، سیمان، فولاد و سایر محصولات ساختمانی را فراهم کند.

رحیمی خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند با آوردن مقصد یا محل تولید کالا در فرم‌های گمرکی صورت گیرد تا مشخص شود هریک از کالا‌ها مربوط به کدام استان است و آن استان از مواهب و مزایای فراوان آن کالا هم بهره ببرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور روز چهارشنبه در نخستین مرحله از سفر استانی خود از عسلویه عازم شهرستان مُهر در استان فارس شد.

واعظی علاوه بر بازدید از روند پیشرفت تعدادی از پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای شهرستان‌های مُهر و لامرد در استان فارس با حضور در جلسه شورای اداری این دو شهرستان با حضور مدیران استانی و محلی، امور این شهرستان‌ها و مشکلات احتمالی را بررسی کرد.

بازدید از پالایشگاه گاز پارسیان مهر، ادای احترام به مقام والای شهدا و بازدید از منطقه ویژه اقتصادی و پروژه مجموعه ورزشی منطقه عملیاتی پارسیان لامرد از دیگر برنامه‌های روز چهارشنبه رئیس دفتر رئیس جمهور در سفر به جنوب فارس بود.
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار