عطوان: قدرت ایران، اسرائیل را می‌ترساند

سردبیر روزنامه رای الیوم در مصاحبه با المیادین ضمن اشاره به توان روزافزون محور مقاومت در منطقه اعلام کرد، قدرت ایران عامل وحشت صهیونیست‌هاست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد وحشت صهیونیست‌ها درباره آینده آنان امری جدی است.

او درباره تغییر توازن قدرت به نفع محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی گفت: اجازه بدهید به سخنان مایکل اورون، سفیر سابق اسرائیل در واشنگتن، اشاره کنم. او اطلاعاتی از نشست کابینه امنیتی اسرائیل به دست آورده است که می‌گوید کابینه امنیتی این رژیم در هفته گذشته دو بار تشکیل جلسه داده است تا سناریوی هولناکی را که ایران در برابر رژیم اشغالگر ایجاد کرده است، بررسی کند. اورون می‌گوید کابینه امنیتی اسرائیل معتقد است اگر این رژیم در شرایط نگرانی و سردرگمی موشک‌هایی را به سوی یک هدف حساس در ایران شلیک کند، این کشور با حمله به زیرساخت‌های اسرائیل، پاسخ خواهد داد. حزب‌الله و سوریه هم با ایران همراهی خواهند کرد و بیش از ۴ هزار فروند موشک شلیک خواهد شد که سامانه گنبد آهنین را به طور کامل از کار خواهد انداخت. حمله سایبری هم باعث از بین رفتن کامل اقتصاد اسرائیل خواهد شد. اورون می‌گوید تأسیسات آب و گاز و مخازن آمونیاک در حیفا و فرودگاه تل‌آویو به اهدافی برای هر نوع پاسخ ایران تبدیل خواهد شد.

هیچ کسی به ادعاهای ضدایرانی نتانیاهو گوش نمی‌دهد

سردبیر روزنامه رای الیوم در ادامه گفت: نتانیاهو در تبلیغات منفی خود می‌گوید ایران نیروگاه‌های نظامی و سری هسته‌ای دارد که برای تولید بمب هسته‌ای آماده می‌شود. نتانیاهو از قدرت‌های بزرگ و جامعه جهانی می‌خواهد تا به ایران حمله کنند، اما هیچ کسی به او گوش نمی‌کند. درباره تغییر توازن قدرت همچنین باید به این موضوع اشاره کنم که آمریکا که در گذشته می‌توانست ائتلاف‌هایی با عضویت ۳۰ تا ۶۰ کشور تشکیل دهد، در تشکیل ائتلاف برای حمایت از کشتیرانی در خلیج (فارس) ناکام ماند و هیچ یک از اعضای ناتو به جز انگلیس و استرالیا به آن نپیوستند.

عطوان افزود: نگرانی و وحشت اسرائیل به علت افزایش جبهه‌هایی است که علیه این رژیم شکل گرفته است. جنبش انصارالله توانست موشک‌هایی شلیک کند که برد آن به بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر می‌رسد. این موضوع به معنای آن است که موشک‌های یمنی می‌تواند اسرائیل را هم هدف قرار دهد. بسیج مردمی عراق هم موشک‌هایی در اختیار دارد که می‌تواند به اسرائیل حمله کند.

او اضافه کرد: اسرائیلی‌ها خودشان می‌گویند حزب‌الله لبنان موشک‌های نقطه زن در اختیار دارد که شعاع خطای آن کمتر از ۵ متر است و می‌تواند زیرساخت‌های اسرائیل را هدف قرار دهد. علاوه بر این‌ها ایران و سوریه هم موشک‌های خود را دارند. بنابراین اسرائیل با یک محور قوی روبروست که ابزار‌های نظامی، موشک‌ها و پهپاد‌هایی در اختیار دارد. رسانه‌های آمریکا حتی امروز می‌گویند پهپاد‌های ایرانی یکی از پیشرفته‌ترین نوع پهپاد‌ها در جهان است.

سردبیر روزنامه رای الیوم در ادامه این مصاحبه اعلام کرد: رسانه‌های پدافند زمینی و هوایی ایران هم بهبود یافته است. هیچ پهپادی حتی پیشرفته‌ترین پهپاد‌های نیروی هوایی آمریکا، حریم هوایی ایران را نقض نکرد، مگر آنکه سرنگون شد. این موضوع باعث ایجاد وحشت در بین اسرائیلی‌ها می‌شود. علاوه بر این‌ها نباید فراموش کنیم که در نوار غزه هم جهاد اسلامی و جنبش حماس حضور دارند. در گذشته می‌گفتند موشک‌های حماس کارآیی ندارد، اما امروز موشک‌های این جنبش می‌تواند فرودگاه تل‌آویو را فلج کند. شاهد آن بودیم که بنیامین نتانیاهو در جنگ‌های اخیر در نوار غزه، به سرعت از مصر برای آتش‌بس درخواست کمک می‌کرد تا فرودگاه تل آویو آسیب نبیند و میلیون‌ها اسرائیلی مجبور نشوند به پناهگاه بروند.

تحریم‌ها نتوانست ملت ایران را به زانو درآورد

عطوان در پاسخ به این سؤال که آمریکا، اسرائیل و متحدان منطقه ایشان چه راه‌های جایگزینی در برابر ایران دارند؟ گفت: دونالد ترامپ خودش اعتراف کرد ۹ میلیارد دلار در سوریه برای ایجاد هرج و مرج، هزینه کردند. همه طرح‌های آن درهم شکسته شد و سوریه ایستادگی کرد. آن‌ها در لیبی هم دخالت و به این منظور از ناتو استفاده کردند. آن‌ها فقط باعث ایجاد هرج و مرج و ناامنی در لیبی شدند. زمانی که اعمال تحریم‌ها علیه ایران را آغاز کردند، تبلیغات گسترده‌ای شروع کردند که این تحریم ها، باعث شکست ایران و اعتراض ملت این کشور خواهد شد و نظام ایران سرنگون خواهد شد. اما همه تحریم‌ها نتوانست ملت ایران را به زانو درآورد. ایران شاید امروز قویتر از شرایط پیش از اعمال تحریم هاست. طرح‌ها برای تحریک مردم به منظور سرنگون کردن نظام‌ها در محور مقاومت هم شکست خورد.

سردبیر رای الیوم افزود: به اعتقاد من، آمریکا در این طرح‌ها موفق نخواهد شد و شاید حتی پیامد منفی برای آن و متحدانش داشته باشد. شاهد آن بودیم که امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفت ناتو در شرایط مرگ مغزی قرار گرفته است. همه این‌ها نشان می‌دهد اوضاع به سود محور مقاومت تغییر کرده است. ملت‌ها خواهان مقابله با برنامه‌های آمریکا و ناکام گذاشتن کامل آن هستند. زمانی که اسرائیل ابراز افتخار می‌کرد که ابرقدرت منطقه است و قویترین نیروی هوایی را دارد و می‌تواند همه جنگ‌ها را به سود خود به پایان برساند، سپری شده است. اسرائیل در طول سال‌های اخیر در هیچ جنگی پیروز نشده است. متأسفانه بعضی کشور‌های عربی، دروغ‌های اسرائیل را باور می‌کنند. 

عبدالباری عطوان افزود: اسرائیل همواره می‌خواست تنها ابرقدرت منطقه باشد و بتواند با هر کشوری مقابله کند. اسرائیل کشور‌های عربی را وادار کرد تا با آن قرارداد صلح امضا کنند. اما این رژیم امروز حتی از بحران داخلی رنج می‌برد. با وجود برگزاری دو انتخابات در یکسال گذشته، این انتخابات برای تشکیل دولت، به نتیجه نرسید. اوضاع داخلی اسرائیل، نگرانی و وحشت آن‌ها را نشان می‌دهد. قدرت ایران، اسرائیل را می‌ترساند. خروج سوریه از بحران و تجربیات رزمی آن، برای اسرائیل نگران‌کننده است. تبدیل شدن عراق به یک عضو محور مقاومت، اسرائیل را می‌ترساند. چه کسی تصور می‌کرد موشک‌های یمن ۱۲۰۰ کیلومتر برد داشته باشد؟ چه کسی تصور می‌کرد تأسیسات نفتی عربستان در ابقیق هدف قرار گیرد و نابود شود؟ اسطوره موشک‌های پاتریوت که اسرائیل به آن متکی بود، در هم شکسته شد. این روز‌ها سامانه پاتریوت، دیگر مشتری ندارد.

ممکن است آمریکا حمایت از اسرائیل را هم متوقف کند

او درباره نگرانی اسرائیلی‌ها از موضع دولت ترامپ در برابر ایران، افزود: پس از آنکه آمریکا، کرد‌ها را در شمال سوریه رها کرد، اسرائیلی‌ها وحشت‌زده شدند زیرا شاهد آن بودند که ترامپ به سادگی متحدان خود را در شمال سوریه رها کرد و ممکن است زمانی فرا برسد که آمریکا، حمایت از اسرائیل را هم متوقف کند. به ویژه آنکه ترامپ، کشور‌های خلیج (فارس) را هم تنها گذاشت و از آن‌ها خواست از خودشان دفاع کنند. پس از حمله به عربستان هم آمریکا، اقدامی برای حمایت از عربستان صورت نداد. روشن است که دولت ترامپ آمادگی دارد حمایت از متحدان واشنگتن را کنار بگذارد. ترامپ می‌گوید حاضر نیست جان یک سرباز آمریکایی را هم برای دیگر کشور‌ها به خطر بیاندازد.

این روزنامه‌نگار مشهور عرب اضافه کرد: درباره اینکه چرا نتانیاهو پس از آنکه خواستار فروپاشی توافقنامه هسته‌ای بود، امروز از جهانیان می‌خواهد مانع کاهش تعهدات ایران به این توافقنامه شود؟ گفت: اسرائیل مخالف باقی ماندن آمریکا در توافقنامه هسته‌ای بود و ترامپ را تشویق کرد تا از این توافقنامه خارج شود. زیرا خواستار وقوع برخورد بین ایران و آمریکا بود. اما ترامپ یک بازرگان و به دنبال سود است. ترامپ درک کرد که آمریکا و متحدانش بازنده اصلی هر نوع درگیری با ایران خواهند بود. اسرائیل می‌گوید ایران به تولید سلاح هسته‌ای نزدیک می‌شود.

عطوان در پایان اعلام کرد: ایران توانست با بازو‌های قوی نظامی در منطقه متحد شود. موشک‌ها و پهپاد‌های انصارالله به ابقیق و ریاض رسید و فناوری آمریکایی در رهگیری آن‌ها شکست خورد. اگر من یک اسرائیلی بودم، در این شرایط از وحشت می‌مردم. اسرائیل درک کرده است که با وجود توطئه‌هایش، موفق نخواهد شد و ایران قوی‌تر خواهد شد. مشارکت یمنی‌ها در هر نبردی با اسرائیلی‌ها، آن‌ها را به وحشت می‌اندازد. یمنی‌ها می‌توانند جبهه‌ای را در دریای سرخ علیه کشتی‌های اسرائیلی باز کنند و بندر ایلات را هدف قرار دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار