وجود بیش از ۴ هزار چاه غیر مجاز در استان همدان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت:۴ هزار و ۳۵۵ چاه غیر مجاز در این استان وجود دارد.

وجود بیش از ۴ هزار چاه غیر مجاز در استان همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، منصور ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه براساس آخرین آمار ۱۰ هزار چاه غیرمجاز در استان شناسایی شد، گفت: از سال ۹۳ طرح انسداد این چاه‌ها در استان آغاز شد که خوشبختانه ورود خوبی از سوی دستگاه قضایی استان صورت گرفت و در نهایت توانستیم ۴۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کنیم.

او با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۸۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان باقیمانده است، ادامه داد: براساس قانون ۲۴۴۵ حلقه چاه که به عنوان غیرمجاز شناسایی شده اند، غیرمجاز نبوده بلکه فاقد پروانه هستند و قرار است به این چاه‌ها پروانه بهره برداری داده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان افزود: نکته مهم و قابل توجه در بحث چاه‌های غیرمجاز این است که ۵۰ درصد از چاه‌های موجود دارای عمق کم و آبدهی بسیار پایینی هستند به طوریکه ۳۷۲۰ حلقه چاه غیرمجاز استان دارای عمق صفر تا ۲۰ متر بوده که این چاه‌ها بیشتر در باغات و اطراف شهر‌ها بوده و در آبخوان تأثیرگذاری ندارند.

ستوده تعداد چاه‌های غیرمجاز دارای عمق بالاتر از ۵۰ متر را ۲۰۰۰ حلقه دانست و ادامه داد: ۵۱۰۰ حلقه از چاه‌های غیرمجاز از نظر آبدهی بین صفر تا پنج لیتر قرار دارند یعنی آبدهی ناچیزی دارند بنابراین هم به لحاظ عمق و هم آبدهی بیش از ۷۰ درصد چاه‌های غیرمجاز استان همدان دارای عمق و آبدهی بسیار پائینی هستند.

او با تأکید بر اینکه تلاش ما بیشتر بر روی انسداد چاه‌های عمیق است، بیان کرد: از سال ۹۳ تا کنون ۳۸۲۴ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده که منجر به صرفه جویی ۲۶۸ میلیون مترمکعب آب در منابع آب‌های زیرزمینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: با اشاره به اینکه در سالجاری ۵۹ میلی‌متر بارندگی در استان به ثبت رسیده است، ادامه داد: میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته که ۶۲/۵ میلی‌متر بوده، ۵.۵ درصد کاهش دارد.

انتهای پیام/ب


۳۰ درصد چاه‌های استان پروانه بهره برداری ندارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.