رونمایی کتاب زن‌ها عاقل به صحنه بر می‌گردند در چابهار

کتاب زن‌ها عاقل به صحنه بر می‌گردند به نویسندگی اکبر رئیسی از فعالان فرهنگی و ادبی سیستان و بلوچستان با حضور جمعی از نویسندگان و دوستداران کتاب در چابهار رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، محمد اصغری معاون مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان  در مراسم رونمایی از این کتاب اظهار داشت: اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی برای برگزاری مراسم رو نمایی و نقد کتاب در وهله اول نگاه تخصصی به محتوای کتاب و ارتباط نویسنده کتاب با مخاطبان، بهره مندی نویسندگان از نظرات منتقدان و همچنین تقویت تفکر انتقادی است.

محمد اصغری افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی سیستان و بلوچستان برای ترویج کتابخوانی در جامعه برنامه‌های گوناگونی را اجرا کرده است که از جمله آن‌ها برگزاری مراسم رونمایی و نقد کتاب، نشست کتابخوان، برگزاری کلاس‌های قصه گویی و مسابقات کتابخوانی (جشنواره رضوی) و امیدوار هستیم سایر نهاد‌های فرهنگی برای ترویج کتاب و کتابخوانی با تشویق مردم به این امر مهم جامه عمل بپوشانند.

نویسنده کتاب "زن‌ها عاقل به صحنه بر می‌گردند" نیز اظهار داشت: از سال ۱۳۸۸ نخستین رمانم به نام "نیلگ"، که در آن شخصیت اول دادشاه و سرگذشت وی روایت شده انتشار یافته است.

اکبر رئیسی افزود: تحقیقات گسترده‌ای برای نوشتن رمان نیلگ انجام دادم که سه سال به طول انجامید، با رمان نیلگ در جشنواره‌ای که هدف آن حمایت از افراد تازه وارد به عرصه نویسندگی بود شرکت کرده و رتبه نخست جشنواره را کسب کردم.

اوگفت: زن‌ها عاقل به صحنه برمی گردند باز نویسی داستانی معروف و فولکوریک بلوچ به نام شاری، شهداد و مهناز است که بر اساس سیر تفکر کسی که شناختی نسبت به تاریخ و جغرافیای قوم بلوچ ندارد روایت می‌شود.

او ادامه داد: در این کتاب سرگذشت یک راوی بیان می‌شود که دو زن در جریان زندگی اش قرار دارند، همسرش و یک سلبریتی که میخواهد آرزو‌های او را را برآورده کند.

او تشریح کرد: تناسب این رمان به داستان تاریخی بلوچی شاری، شهداد و مهناز در این است که در داستان شاری، شهداد و مهناز هر دو زن قربانی می‌شوند، اما در این کتاب همسر راوی موفق میشود از فرصت‌هایی که شوهرش نتوانسته است استفاده کند، بهره ببرد و همه را غافلگیر می‌کند.

کریم باشنده، منتقد کتاب زن‌ها عاقل به صحنه باز می‌گردند نیز اظهار داشت: رمان یک پدیده‌ای مدرن است، در رمان روایت داستانی بلندی را مخاطب دنبال می‌کند، رمان تنها ژانر ادبی است که در آن گفتگو اتفاق می‌افتد، رمان پدیده جهان مدرن است، زیرا پیچیدگی‌های جهان را در یکجا منعکس می‌کند، در صورتی که چنین ظرفیتی در هیچ کدام از ژانر‌های ادبی دیگر وجود ندارد.

وی افزود: موقعیت زمانی کتاب زن‌ها عاقل به صحنه بر می‌گردند مشخص نیست قصه داستان از ترمینال جنوب تهران آغاز می‌شود، و همچنین شخصیت‌های اول داستان گذر تاریخی در روایت داستان را دارند.

زلیخا رخشانی یکی دیگر از منتقدان کتاب زن‌ها عاقل به صحنه باز می‌گردند، گفت: در نوشته‌های نویسنده، زن همیشه قربانی است، در این کتاب نیز هر دو شخصیت زن شاری و مهناز نیز قربانی شده اند، مهناز با عشق خود نسبت به شهداد قربانی می‌شود، چون وابستگی‌ای از طرف شهداد شکل نمی‌گیرد و شاری نیز به نوعی دیگر قربانی می‌شود.

او بیان کرد: رسم سانگ بست در فرهنگ عامیانه بلوچ وجود دارد که در مراسم صلح و سازش دختری به طرف مقابل به عنوان عروس داده می‌شود که در این رسم زن قربانی می‌شود در کتاب نیز به این واقعه اشاره می‌شود.

انتهای پیام/گ

رونمایی کتاب در چابهار

برچسب ها: اخبار فرهنگی ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار