سیستان و بلوچستان در سوگ نبی مکرم اسلام سیاه پوش شد

آیین‌های ویژه عزاداری سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) که از شب گذشته از سوی مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان آغاز شده امروز و امشب نیز ادامه دارد.

سیستان و بلوچستان در سوگ نبی مکرم اسلام سیاه پوش شدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  دیار وحدت شیعه و سنی در روز بیست و هشتم صفر در غم جانسوز رحلت نبی‌مکرم اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) دوباره سیاه‌پوش شد و بیرق‌های سیاه در هر کوی و برزن بر سر در مساجد، تکایا، منازل و ادارات برافراشته شده است.

دوستداران و محبان خاندان نبوت و امامت در این آیین‌های سوگواری که از شب گذشته (شنبه) آغاز شده و امروز نیز ادامه دارد با قرائت زیارت‌های وارده و خطابه‌هایی پیرامون آموزه‌ها، سیره و شخصیت والای پیامبر اعظم (ص) و فضایل اخلاقی ایشان مداحی و مرثیه‌سرایی می‌کنند.

شهر‌ها و روستا‌های سیستان و بلوچستان از دیروز حال و هوای خاصی به خود گرفته است، همه جا سیاه پوش شده و مردم نیز جامه سیاه بر تن کرده‌اند.

در این آیین‌های عزاداری که دیشب و امروز با حضور عاشقان اهل بیت (ع) در حال برگزاری است وعاظ و علما، فضایل و مناقب حضرت محمد مصطفی (ص) و امام دوم شیعیان را تبیین کردند.

پخت و توزیع غذا، حلیم و شله زرد نذری، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، پذیرایی از عزاداران با چای، شیر و برپایی محافل قرآنی و روضه خوانی گوشه‌ای از عشق و ارادت مردم سیستان و بلوچستان به رسول مکرم اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) است.

حضرت محمد (ص) در سال عام الفیل (۵۷۰ میلادی) در ماه ربیع الاول در خانه عبدالله ابن عبدالمطلب پسر عبدالمطلب و بانو آمنه بنت وهب دیده به جهان گشود و به خاطر ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری به نام‌های رسول اللّه، نبی اللّه، مصطفی، محمود، امین، امّی، خاتم، مزّمل، مدّثر، نذیر، بشیر، مبین، کریم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشّر، منذر، مذکّر، یس، طه‏ لقب یافت.

پیامبر مهربانی‌ها در سن ۲۵ سالگی با این بانوی بزرگوار خدیجه بنت خویلد ازدواج کرد و یگانه دخترش فاطمه الزهرا (س) متولد شد و با تعلیم و تربیت در مکتب وحی پیامبر به پیشوای اول شیعیان امام علی (ع) ازدواج کرد و سلسله امامت و ولایت از نسل ایشان ادامه یافت.

پیامبر اسلام در سن چهل سالگی به رسالت مبعوث شده بود و به مدت ۲۳ سال عهده‏ دار امر رسالت و نبوت بود. حضرت محمد (ص) علاوه بر رسالت، به مدت ده سال امر زعامت و زمامداری مسلمانان را پس از مهاجرت به مدینه طیبه بر عهده داشت ایشان کتاب آسمانی قرآن را به عنوان قانون جامع زندگی بشریت از سوی خداوند ارائه کرد.

پیامبر اکرم درسال ۱۱ بعثت، آخرین حج خود را با عنوان حجة الوداع انجام داد و دربازگشت در منطقه‌ای به نام غدیرخم از همین سفر پیامبر به امر خداوند امام علی (ع) را به عنوان امام و، ولی مردم بعد از خود منصوب کرد و سرانجام در بیست و هشتم ماه صفر سال یازدهم هجری از دنیا رفت.

امام حسن مجتبی (ع) نیز از سلسله امامت و ولایت اولین فرزند علی (ع) و فاطمه (س) به دنیا آمد، آن حضرت ازنـظـراخـلاق و روش و سـیـادت، شـبـیـه تـریـن مـردم بـه رسـول خـدا (ص) بود و لقب‌های او سبط، سید، زکی، مجتبی است که از همه معروفتر (مجتبی) می‌باشد.

امام حسن (ع) پس از شهادت پدر بزرگوار خود به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت، به امامت رسید ونزدیک به شش ماه به اداره امور مسلمین پرداخت.

آن حضرت از عابدترین و بخشنده‌ترین افراد زمانش بود، ایشان بیست و پنج بار حج کرد، سه نوبت دارائیش را با خدا تقسیم کرد و دو نوبت از تمام مال خود برای خدا گذشت، ایشان دارای خصوصیات اخلاقی، فردی و اجتماعی بسیاری بود بارزترین خصیصه ایشان کرامت و بخشندگی است از لحاظ بذل و بخشش و دستگیری از بیچارگان و درماندگان نیز در عصر خود زبانزد خاص و عام بود.

امـام حـسـن (ع) در روز ۲۸ صـفـر سـال پـنـجـاه هـجـری در حـالی کـه ۴۸ سـال از عـمـر مبارکش می‌گذشتبه تحریک معاویه بدست همسر خود (جعده) مسموم و شهید و در بقیع مدفون شد.

سیستان و بلوچستان مراسم عزاداری برای نبی مکرم اسلام (ص) و امام حسن مجتبی (ع) در شهرستان‌های مختلف استان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ع

رحلت نبی‌مکرم اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار