۱۷ هزار تن خرما از استان بوشهر صادر شد

۱۷ هزار تن خرما از ابتدای سال تا کنون از استان بوشهر صادر شده است که نسبت به مدت زمان مشابه پارسال، ۳۴ درصد افزایش دارد.

۱۷ هزار تن خرما از استان بوشهر صادر شدبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، استان بوشهر با داشتن ۳۵ هزار هکتار نخلستان و تولید حدود ۱۷۰ هزار تن خرما، رتبه سوم تولید این محصول را در کشور دارد.

بیشترین ارقام خرما در این استان، کبکاب، زاهدی، شکر و خاصویی است و بیشترین محصول در شهرستان‌های دشتستان، تنگستان، دشتی و جم به دست می‌آید.

زمان برداشت خرما در این استان از اوایل شهریور تا اواخر مهر است.

نخل داران استان بوشهر علاوه بر عرضه محصولاتشان در بازار‌های داخلی بخشی از آن را به خارج از کشور صادر می‌کنند.

در همین زمینه معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۱۷ هزار تن خرما صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال، ۳۴ درصد افزایش یافته است.

ابوالقاسم محمدزاده افزود: ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن از این میزان خرما از اول شهریور تا کنون صادر شده یعنی خرمای تولیدی امسال بوده است.

او ادامه داد: میزان صادرات خرما در این بازه زمانی نیز نسبت به زمان مشابه پارسال، ۲۷ درصد بیشتر شده است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر، روسیه، هند، امارات متحده عربی، ترکیه، اوکراین، قزاقستان و شمال عراق را بازار خرمای صادراتی این استان عنوان کرد.

محمدزاده با اشاره به اینکه برخی ارقام خرما مانند پیارُم، مَجول و زاهدی بازار صادرات بهتری دارند، گفت: رقم زاهدی در استان وجود دارد، اما رقم‌های پیارم و مجول در استان بوشهر تولید نمی‌شوند که به منظور توسعه صادرات، این دو رقم به صورت نمونه در استان کاشته شد که رقم مجول در مناطقی مانند شهرستان جم، شهرستان دشتی و بخش بوشکان دشتستان جواب داد و اکنون ۵۰ تن خرمای مجول در استان تولید می‌شود که ۳۰ تن مربوط به شهرستان جم است.

او بیان کرد: برای توسعه این رقم باید پاجوش آن با قیمت مناسب در اختیار نخل داران قرار گیرد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر همچنین به برگزاری جشنواره، نمایشگاه ومیز ملی خرما از ۲۱ تا ۲۴ آبان در بوشهر اشاره کرد و افزود: دومین جشنواره و نمایشگاه تخصصی خرما و صنایع وابسته بعدازظهر فردا (سه‌شنبه ۲۱ آبان) در نمایشگاه بین المللی بوشهر آغاز به کار می‌کند که نقش موثری در بهبود تولید و عرضه خرمای بوشهر خواهد داشت.

همچنین بنا به اعلام مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، محور‌های جشنواره تخصصی خرما و صنایع وابسته، شامل برگزاری نمایشگاه، برگزاری میز خرما، همایش تخصصی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و برگزاری نشست تخصصی خرما خواهد بود.

حسن شجاعی افزود: در نمایشگاه تخصصی خرما و صنایع وابسته ۷۰ غرفه برپا می‌شود، که ۵۴ درصد از شرکت کنندگان آن بومی و ۴۶ درصد از استان‌های آذربایجان شرقی، هرمزگان، خوزستان، کرمان، مرکزی، یزد، اصفهان، تهران و فارس هستند.

او ادامه داد: محصولات ارائه شده در نمایشگاه، شامل خرما، انواع بسته بندی خرما، فرآورده‌های خرما، ماشین آلات و صنایع دستی مرتبط با خرماست.

انتهای پیام/ک

جشنواره و نمایشگاه تخصصی خرما و صنایع وابسته در بوشهر برگزار می‌شود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.