طغیان آفت زنجره خرما به کشاورزان خسارت زده است/گرد و غبار زندگی مردم شرق کرمان را مختل کرده/اشتغال کارخانجات خودروسازی باید در اولویت باشد

امام‌ جمعه بم در جلسه شورای اداری شرق استان گفت : خرما تنها محصول درآمد زا کشاورزان این منطقه است و افت زنجره خرما طغیان کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،برگزاری شورای اداری چهار شهرستان بم ،ترماشیر، فهرج و ریگان با حضور  کلانتری معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ، امامان جمعه. فرمانداران چهار شهرستان شرقی ،نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی در تالار پرستو ارگ جدید بم در حال برگزاری است.

دانشی امام‌جمعه بم در جلسه شورای اداری شرق استان گفت : خرما تنها محصول درآمد زا کشاورزان این منطقه است و افت زنجره خرما طغیان کرده است.

او از معاون رییس جمهور درخواست کرد به صورت ویژه افت زنجره خرما را رسیدگی نمایند.

دانشی امام جمعه بم گفت : بعد از گذشت چندین سال از زلزله بم هنوز کوچه‌های بم خاکی است و خارج از توان شهرداری بم است دولت باید عنایت ویژه‌ای به عمران شهری بم داشته باشد.

حجت السلام ابراهیمی امام جمعه فهرج در جلسه شورای اداری شرق استان خطاب به رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: گرد و غبار در منطقه فهرج با بالای ۲۷ درجه استانداد رسیده ، این گرد و غبار مردم منطقه را به مخاطره انداخته و خواهشمندیم نسبت به گرد و غبار در متطقه فهرج چاره اندیشی کنید.

او افزود: ۷۰ درصد جاده‌ها و کوچه‌های شهرستان خاکی است و از گاز رسانی به منطقه فهرج قدر دانی کرد.

او گفت: بیمارستان فهرج چندین سال است که به بهره برداری نرسیده و خواستار تسریع در رسیدگی و افتتاح این بیمارستان هستیم.

امام جمعه فهرج بیان داشت: ۱۰ هزار خانوار از منطقه خوردروسازی امرار معاش می کردند و با توجه به شرایط موجود کارگران این کارخانه خواستار راه اندازی مجدد کارخانه خودروسازی هستند که درحال حاضر بیکار شده اند و باید دولت در این زمینه همت کند.

مشکی فرماندار نرماشیر در ادامه جلسه گفت: در شرق استان کرمان شهرستان‌های جدید تاسیس شده اند و ما مشکلات زیادی به خصوص در روستا‌های شهرستان نرماشیر داریم.

او افزود: اجرای قیر رایگان در این مناطق و رسیدگی به ۳۵ واحد آموزشی تخریب شده از خواسته‌های ما است.

مشکی با بیان اینکه وزارتخانه‌ها باید توجه بیشتری به شهرستانهای شرق استان داشته باشند، گفت: ما خواستار انتقال آب آشامیدنی سالم از سد نساء و ایجاد اداره محیط زیست در این شهرستان هستیم.

قره داش مدیر کارخانه کرمان موتور و نماینده کارخانجات خودروسازی ارگ جدید گفت: ۱۰ هزار نفر در کارخانجات خودروسازی در حال کار هستند.

او افزود: از سال کذشته تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و واردات قطعات خودرو بر اساس این ارز بود و ما بیش از ۱۰۰۰ میلارد تومان خسارت نقدینگی پیدا کردیم و اکنون خواستار پیش فروش خودرو هستیم تا بتوانیم مواد اولیه را تهیه کنیم.

قره داش در ادامه بیان داشت: قرار بود تسهیلات ۵۰۰ میلیادی به ابن مجموعه داده شود، ولی تاکنون تحقق پیدا نکرده است و اگر کمک شود باعث رونق دوباره و شکوفایی کارخانجات خودروسازی خواهیم بود.

بهزادپور نماینده کشاورزان شرق استان گفت: خواستار ایجاد کانال‌های آب برای کشاورزان، ایجاد مجتمع آبزی پروری از آب صد نساء، صنایع جنبی و بسته بندی برای بهترین خرمای جهان رطب مضافتی بم، بخشش وام‌های کشاورزان قبل از زلزله شد و توجه بیشتر به نخلستان‌های شرق و خرمای رطب مضافتی شرق استان کرمان هستیم.

در ادامه‌ی جلسه عباس زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی بم گفت:زلزله بم باعث شد دوبیمارستان و یک زایشگاه از دست برود و خواستار تامین اعتبار بیمارستان ۲۲۰ تختوابی شهرستان هستیم که تاکنون ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اشت.

او همچنین خواستار پیگیری اورژانس هوایی با  توجه به وسعت منطقه شد.

نماینده شرق استان در مجلس شورای اسلامی  هم گفت: کاستی‌ها و کمبود‌ها به قدری در شرق استان زیاد است که خدمات دولت معلوم نمی شود و دولت باید کار ویژه‌ای برای این منطقه انجام دهد تا عقب ماندگی‌های این متطقه در دوران‌های گذشته جبران شود.

او از رییس جمهور خواست اعتبار ویژه و اختصاصی برای شرق استان کرمان ببیند و هیچ استفاده‌ای از ظرفیت‌های گردشگری به ویژه ارگ قدیم بم نمی‌شود.

نیکزادی با بیان اینکه حقوق کارگران ارگ پرداخت نمی شود، افزود: سالانه ۸۰ ملیون متر مکعب آب سد نسا تبخیر می‌شود، ولی برای آب آشامیدنی استفاده نمی شود که باید حق آب سد نساء معلوم شود تا ما بتوانیم برای آن برنامه ریزی کنیم.

او بیان داشت: شن‌های روان زیر ساخت‌های ما را از بین برده است و منطقه را نابود کرده است خانه‌ها و درخت‌ها زیر شن‌های روان دفن شده اند باید فکر مردم این منطقه بود.

نیکزادی گفت: اشتغال کارخانجات خودروسازی باید در اولویت باشد و تعداد زیادی کارگران اخراج شده اند و این تعطیلی باعث نا امنی منطقه می‌شود.

نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ۸۰ هزار تن محصول خرما از ۲۰۰ هزار نخل از دست رفت و هنوز هیچ تسهیلات و کمکی به کشاورزان منطقه نشده است.

او با بیان اینکه بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی بم باید هر چه سریع‌تر ساخته شود، خواستار تشکیل کار گروه هیئت دولت در شرق استان کرمان هستیم تا مشکلات منطقه حل شود.

نیکزادی گفت: انتقال آب سد نساء به بم و بروات ۷ سال طول کشیده است و هنوز از سد نساء به بم و بروات نرسیده است فقط ۵۰ درصد پیشرفت داشته است و از دولت خواستاریم هر چه سریعتر انتقال آب سد نساء را به شهر بم و بروات انجام دهند.

او بیان داشت: آوار‌های بیش از ۳۰ درصد شهر بم بعد از گذشت ۱۶ سال در زلزله هنوز باقی مانده است و باید دولت به شهر بم کمک کند.

انتهای پیام/ی

جلسه شورای اداری منطقه شرق کرمان

برچسب ها: هیئت دولت ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار