آغاز به کار نخستین همایش ملی دولت قرآن در شیراز

نخستین همایش ملی دولت قرآن با محوریت بازگشت به قرآن به میزبانی شیراز و با حضور حافظ پژوهان برجسته کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نخستین همایش ملی دولت قرآن شامگاه چهارشنبه ۲۳ آبان با محوریت بازگشت به قرآن، با همکاری نهاد نمایندگی ولی‌فقیه، اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی، اداره کل میراث فرهنگی، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، اداره کل آموزش و پرورش، مرکز اسناد و کتابخانه ملی و صدا و سیمای مرکز فارس و دانشگاه شیراز و شهرداری شیراز و انجمن عرفان اسلامی ایران، در شیراز آغاز به کار کرد.

دبیر نخستین همایش ملی دولت قرآن در آیین افتتاحیه این همایش گفت: از آنجا که فعالیت‌های قرآنی از ویژگی‌های مهم سومین حرم اهل‌بیت(ع) در ایران اسلامی، محوریت قرآن در همه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی است، این مهم موجب شد تا اجرای همایشی تحت عنوان دولت قرآن از یک سال و نیم گذشته در دستور کار قرار بگیرد.

منصور طبیعی با بیان اینکه اجرای همایش دولت قرآن در شورای فرهنگ عمومی استان فارس مطرح و تصویب شده است، عنوان کرد: قرار است در راستای این همایش عمده فعالیت‌ها و فضای فیزیکی شهر را با نمادها و المان‌های قرآنی همگام کنیم.

او همچنین با بیان اینکه نخستین شخصیتی که در برگزاری این همایش مورد توجه قرار گرفت شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی بود، افزود: حافظ تنها شاعری است که هر آنچه در این زمینه انجام داده در سایه قرآن بوده و مانایی اثر او گواه براینست که میزان مانایی و فراگیری آثار هنری به میزان بهره گیری آن اثر از قرآن دارد.

رئیس بنیاد فارس شناسی بیان کرد: اعضای هیئت علمی این همایش معتقد هستند که حافظ بارها به تاثیر قرآن در اشعار خود اقرار و اشاره داشته و این همه نشان می‌دهد حافظ یک قرآن پژوه بوده که قرآن در ذهن و زبانش انس گرفته و طبیعتا شعر او هم قرآنی شده است.

طبیعی، خوانش قرآنی حافظ و روایت قرآنی او را هدف دیگر برگزاری این همایش عنوان و اضافه کرد: تلاش خواهیم کرد که این همایش نقطه آغاز یک جریان فرهنگی و نوعی بازگشت به مطالعات قرآنی به ویژه در حوزه ادبیات باشد.

رئیس بنیاد فارس شناسی ادامه داد: این همایش پس از اعلام فراخوان، مورد استقبال علاقمندان قرار گرفت و پس از دریافت مقالات، مقرر شد که ٢٢ و ٢٣ آبان به شکل ملی و در آستانه ولادت پیامبر برگزار شود.

طبیعی اضافه کرد: نشست علمی اول این همایش صبح روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه در تالار مرکز اسناد و کتابخانه‌های ملی استان فارس با سخنرانی آقایان دکتر غلامرضا اعوانی با موضوع "رمز و رموز قرآن در تمثیل"، محمدیوسف نیری با موضوع "حافظ در حجاب تجلی قرآن" و حجت‌الاسلام قاسم کاکایی با موضوع "رویکرد حافظ به قرآن" آغاز می‌شود.

او گفت: محمود شالویی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گسترش زبان و ادبیات فارسی با موضوع "حافظی که اروپای شرقی می‌شناخت"، حجت‌الاسلام ناصر نقویان با موضوع "حافظ و قرآن" و دکتر محمدرضا خالصی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با موضوع "تاثیر قرآن مجید بر رو ساخت‌های شعر حافظ" سخنرانان نشست دوم این همایش خواهند بود.

رئیس بنیاد فارس شناسی خاطرنشان کرد: بعدازظهر پنج‌شنبه ٢٣ آبان نشست علمی نخستین همایش ملی دولت قرآن با سخنرانی آقایان حجت‌الاسلام قادر فاضلی با موضوع "دولت بیدار، دولت قرآن"، دکتر محمدهادی همایون با موضوع "عاشورا در شعر حافظ" و محمدکاظم کاوه پیشقدم با موضوع تاثیر قرآن بر سبک غزل‌های حافظ" ادامه پیدا خواهد کرد.

طبیعی، از آقایان دکتر خالصی و دکتر کاکایی به عنوان اعضای هیئت علمی این همایش یاد و خاطرنشان کرد: مشوق اصلی ما در برگزاری این همایش، نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز بود که در چندین جلسه پیگیری کننده کار بودند.

دبیر نخستین همایش ملی دولت قرآن همچنین با بیان اینکه در حرکت جدید تمدن اسلامی قرآن محوری به وضوح دیده می‌شود، ابراز امیدواری کرد که این همایش طلایه دار حرکت فرهنگی و پژوهشی در رابطه با قرآن باشد.
انتهای پیام/م

برگزاری نخستین همایش ملی دولت قرآن در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار