چه اعمالی در سالروز ولادت «پیامبر اکرم(ص)» نیکوست؟

رئیس سازمان بسیج اساتید طلاب و روحانیون کشور در خصوص اعمال روز هفدهم ماه ربیع الاول توضیحاتی ارائه داد.

در سالروز ولادت «پیامبر اکرم(ص)» چه اعمالی بجا بیاوریم؟ / «خاتم النبیین (ص)» خوش خلق‌ترین انبیاء معرفی شده‌اندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  «خاتم النبیین (ص)» خوش خلق‌ترین انبیاء معرفی شده‌اندحسن شفیع‌زاده رئیس سازمان بسیج اساتید طلاب و روحانیون کشور  پیرامون معجزات در هنگام ولادت «پیامبر اکرم (ص)» گفت: زمانی که «نبی اکرم (ص)» به دنیا آمدند چندین معجزه رخ داد که از جمله آن‌ها می‌توان از فرو ریختن طاق کسرا، خشک شدن دریاچه ساوه و شکسته شدن بت‌های کعبه نام برد، پیش از این نیز پیامبرانی که از سوی خدواند برای راهنمایی بشر از آدم تا خاتم مبعوث شده بودند همگی نوید حضور پیامبر خاتم را داده بودند.

وی به روایت تاریخی بحیرا و انتظارش در مورد «خاتم النبیین (ص)» اشاره و ابراز کرد: بحیرا یکی از روحانیون مسیحی بود که در یکی از کلیسا‌های سرزمین حجاز ساکن و مدت‌ها منتظر «پیامبر خاتم (ص)» بود، در یکی از سفر‌های تجاری «حضرت ابوطالب» برادرزاده‌اش «محمد امین (ص)» را با خود برده بود و بحیرا به صورت تصادفی ایشان را دید و در مورد این نوجوان و آینده‌اش به «حضرت ابواطالب» تاکید کرد.

***ویژگی های شخصیتی «پیامبر اکرم (ص)» 

شفیع‌زاده به خصوصیات اخلاقی و شاخصه‌های ویژه هر پیامبری اشاره و اظهار کرد: همانگونه که در قرآن کریم بیان شده است هر یک از پیامبران با شاخصه رفتاری ویژه‌ای به «رسالت» مبعوث شدند در این بین «خاتم النبیین (ص)» با توجه به اشارات قرآن کریم به عنوان خوش خلق ترین انبیاء نام برده شده است.

این کارشناس علوم قرآنی اخلاق خوب «پیامبر اکرم (ص)» را مهمترین عامل برای جلب مردم به دین اسلام دانست و بیان کرد: اخلاق نیکوی «پیامبر اکرم (ص)» سبب شد تا دل‌های سنگ مردم جاهل سرزمین حجاز نرم شود و به دین اسلام ایمان بیاورند. تعداد کسانی که به دلیل خوش اخلاقی به «پیامبر اکرم (ص)» روی آوردند بیشتر از کسانی بود که با جنگ‌های صدر اسلام به دین گرویدند.

***صفات بارز «خاتم النبیین (ص)»

شفیع‌زاده پیرامون صفات بارز «پیامبر اکرم (ص)» ابراز کرد: «خاتم النبیین (ص)» پس از جنگ‌های صدر اسلام اعلام عفو عمومی دادند در این بین فردی به نام «وحشی» که از عزیزترین فرد زندگی «پیامبراکرم (ص)» یعنی عموی ایشان «حضرت حمزه(ع)» را به شهادت رسانده بود به نزد «خاتم النبیین (ص)» آمد و درخواست عفو و بخشش کرد، «پیامبر اکرم (ص)» وی را بخشیدند ولی از او درخواست کردند تا هیچگاه در جلوی چشمشان ظاهر نشود.

وی آشنایی با سیره رفتاری «پیامبر اکرم (ص)» را یکی از منابع مهم معرفت اسلام و قرآن کریم دانست و اظهار کرد: توجه به سیره اخلاقی «پیامبر اکرم (ص)» امری مهم است، زیرا ایشان از ترجمان قولی و عملی قرآن بشمار می‌روند و آشنایی با سیره رفتاری «خاتم النبیین(ص)» یکی از منابع مهم و بزرگ معرفتی محسوب می‌شود همچنین سبک رفتار و محتوای گفتار، سکوت در برابر اعمال دیگران و امضای سنت‌های اجتماعی و مردود دانستن آن‌ها برای همه مسلمانان درس دینی می‌باشد که باید آن‌ها را عملیاتی کرد.

***الگوبرداری از رفتار و عمل «پیامبر اکرم (ص)»

این کارشناس علوم قرآنی الگوبرداری از رفتار و عمل «پیامبر اکرم (ص)» را یکی از وظایف مسلمانان دانست و تاکید کرد: الگوبرداری از «پیامبر اکرم (ص)» و «ائمه معصومین (ع)» سرمشق عملی ما و به مثابه تشریح و بیان عملی دین است؛ بنابراین لازم است تا از آن بزرگواران الگو برداری کنیم و بر طبق رفتار آنان سلوک نماییم، چرا که آن‌ها با تمام امتیازاتی که دارند، از جنس بشرند و مانند دیگران زندگی می‌کنند.

شفیع‌زاده پیرامون زندگی زاهدانه و متواضعانه «پیامبر اکرم (ص)» ابراز کرد: «پیامبر اکرم (ص)» همواره و در تمام ابعاد زندگیشان الگوی مناسبی برای جامعه امروز هستند. «خاتم‌ النبیین(ص)» روی زمین غذا می‌خوردند و مانند دیگر بندگان می‌نشستند. هر کس دعوتشان می‌کرد می‌پذیرفتند، چه عبد و فقیر بود و چه ثروت‌مند و غنی، همواره دسته جمعی غذا میل می‌کردند و در هیچ کجا دیده نشد که «پیامبر اکرم (ص)» اجازه بدهند نیم خورده ایشان را برای شفا بردارند، در حالت تکیه غذا نمی‌خوردند، سیر نشده از سر سفره بر می‌خواستند و پس از اتمام غذا خدا را حمد و سپاس می‌گفتند.
 
وی در مورد مشورت «پیامبر اکرم (ص)» با یارانشان بیان کرد: «پیامبر اکرم (ص)» در امور مهم نظامی با اصحابشان مشورت و نظرخواهی می‌کردند و در جنگ «بدر» و «احد» شورای نظامی تشکیل دادند و از فکر و نظر یاران خود استفاده نمودند، این در حالی بود که آن‌ها عاشق فرمان بری از «پیامبر اکرم (ص)» بودند.

***در سالروز ولادت «پیامبر اکرم (ص)» چه اعمالی بجا بیاوریم؟

شفیع‌زاده به اعمال روز هفدهم ماه ربیع الاول اشاره اظهار کرد: غسل کردن و همچنین روزه گرفتن از اعمالی هستند که در روز ولادت «پیامبراکرم (ص)» فضیلت بسیاری با خود به همراه دارند. در این روز مورد تاکید بوده و روایت شده که هر کس در این روز روزه بگیرد، خدا برای او ثواب یک سال روزه می‌نویسد.

وی در همین راستا خاطرنشان داد: قرائت زیارت «حضرت رسول اکرم (ص)» از راه دور ارزشمند است، همچنین خواندن «زیارت امیرالمؤمنین(ع)» در سالروز ولادت «پیامبراکرم (ص)» ثواب فراوانی دارد همچنین به خواندن دو رکعت نماز مستحب سفارش شده است که برای بجا آوردن این نماز باید در هر رکعت بعد از سوره حمد ده مرتبه «اِنّا اَنْزَلْناهُ» و ده مرتبه سوره «توحید» قرائت شود و بعد از سلام باید در جای خود بنشینم و این دعا را بخوانیم: «اللّهُمَّ أَنْتَ حَيٌّ لا تَمُوتُ، وَ خالِقٌ لا تُغْلَبُ»، که دعاى ارزشمندی است.

منبع: میزان
 انتهای پیام/
برچسب ها: احادیث ، ائمه اطهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
اللهم صل علی محمد و آل محمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۳ آبان ۱۳۹۸
یا رسول الله
آخرین اخبار