معاون آموزشی وزارت بهداشت مطرح کرد؛

توسعه آموزش علوم پزشکی با توجه به شرایط کشور ضرروی است

لاریجانی گفت: رسالت این است که توسعه‌های آموزش علوم پزشکی را با نگاهی کلی در کشور پیاده کنیم.

تربیت ۷۰ درصد نیروی انسانی علوم پزشکی به صورت بومی و منطقه ایبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت  صبح امروز در نشست روسا و دبیران کلان مناطق آمایشی کشور در دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اهمیت تشکیل مناطق آمایشی اظهار کرد: مناطق آمایشی ظرفیت مشورتی بالایی برای برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های حوزه آموزش دارد.

او افزود: مسئولان حوزه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور افراد برجسته‌ای هستند که تجارب خوبی در این زمینه دارند.: هدف ما در وزارت بهداشت این است که مسیر ارتقای حوزه آموزش در دانشگاه‌ها را تسهیل کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: آموزش رسالت مهمی است که مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی مشغول آن هستند. هرچند چالش‌هایی هم ممکن است داشته باشید، اما افراد مهمی مخاطب شما در این حوزه هستند.

او با بیان اینکه در دهه‌های بعد از انقلاب کار‌های زیادی برای توسعه آموزش علوم پزشکی صورت گرفته است، بیان کرد: اگر کار‌های این چنینی انجام نمی‌شد بستر‌های توسعه این حوزه فراهم نبود. اما لازم است نگاهی کلی به حوزه آموزش علوم پزشکی داشته باشیم.
پاسخ به سوالات دانشجویی را اینجا بخوانید
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: برنامه ریزی برای توسعه آموزش علوم پزشکی باید در سه سطح خرد مثل دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی، سطح میانه مثل دانشگاه‌ها و مناطق آمایشی و سطح کلان، یعنی سطح ملی صورت گیرد. ما در هریک از این سطوح باید بدانیم در کجا قرار داریم و چه مسیری در پیش داریم.

او  با تاکید بر لزوم توسعه آموزش علوم پزشکی با توجه به شرایط کشور، گفت: رسالت و هنر ما این است که توسعه‌های این حوزه را با نگاهی کلی در کشور پیاده کنیم.

لاریجانی  تصریح کرد: اعتباربخشی به عنوان برنامه‌ای برای ارتقای کیفیت در آموزش علوم پزشکی باتوجه به شرایط کشور است. در این برنامه رقابت مدنظر نیست بلکه هدف این است که استاندارد‌های آموزش در دانشگاه‌ها ارتقا یابد.
 
به گفته او دیدگاه غالب در تدوین برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، توسعه این حوزه براساس نیاز‌ها و شرایط کشور است.
 
لاریجانی ادامه داد: در تدوین این برنامه نقاط تمرکز حوزه آموزش طی جلسات متعدد احصا و این برنامه در واقع یک راهنمای کلی برای توسعه آموزش است و ضروری است دانشگاه‌ها باتوجه به شرایط بومی خود ترجمان این برنامه را تدوین کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تحول، تغییر نگرش کلی یک مسئول دانشگاه به حوزه آموزش است برای مثال در مرجعیت علمی می‌خواهیم ببینیم نقش دانشگاه در فضای علمی کشور چیست و به کجا می‌خواهند بروند.

نقاط سرآمدی دانشگاه ، لزوم دستیابی به مرجعیت

او تعریف نقاط سرآمدی دانشگاه را از الزامات دستیابی به مرجعیت ذکر کرد و گفت: این دیدگاه باید در تمام سطوح دانشگاه‌ها نهادینه شود.

لاریجانی رویکرد حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم را گفتمانی مهم در دانشگاه‌های علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: هدف این است که دانشگاه‌ها در کنار کار‌های آکادمیک مباحث مرتبط با توسعه محصولات دانش بنیان را نیز پیش ببرند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی بر لزوم توسعه هدفمند آموزش علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: سند برآورد نیروی انسانی مورد نیاز سلامت بر این مبنا تدوین شده و ثمره این کار توزیع متناسب نیروی انسانی در مناطق مختلف کشور خواهد بود.

او با بیان اهمیت مناطق آمایشی گفت: تعامل دانشگاه‌های منطقه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و لازم است از تمام زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت‌های مجازی برای این تعامل بهره برداری شود و از این ظرفیت برای توسعه تمام دانشگاه‌ها و دانشکده‌های منطقه استفاده کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.