چین عبور ناو هواپیمابر خود از تنگه تایوان را تایید کرد

چين تاييد کرد نخستين ناو هواپيمابر ساخت داخل این کشور از تنگه تايوان عبور کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین تایید کرد نخستین ناو هواپیمابر ساخت این کشور از تنگه تایوان عبور کرده است.

پس از آنکه تایپه پکن را به ایجاد ارعاب پیرامون انتخابات پیش رو متهم کرد، مقامات چین روز دوشنبه تایید کردند نخستین ناو هواپیمابر ساخت این کشور برای آزمایش‌ها و آموزش‌های معمول از تنگه تایوان عبور کرده است. این کشتی که هنوز نامگذاری نشده، دومین ناو هواپیمابر پکن است. 

چنگ دوئی، سخنگوی نیروی دریایی (چین)، در یک حساب کاربری رسمی در فضای مجازی اعلام کرد این ناو هواپیمابر، که در سال ۲۰۱۷ به آب انداخته شد، روز یکشنبه با عبور از آب‌های حساس، برای «آزمایش‌های تحقیقاتی علمی و آموزش‌های معمول» وارد دریای چین جنوبی شد.

به گفته چنگ، انجام آزمایش‌های فرا-منطقه‌ای برای ناو‌های هواپیمابری که در دست ساخت هستند، تمرینی عادی محسوب می‌شود.

چنگ بدون اشاره به جزئیات بیشتر افزود: در این اقدام هیچ هدف خاصی مد نظر نیست و ارتباطی با وضع کنونی ندارد.

دیروز وزیر امور خارجه تایوان بعد از اعزام روز یکشنبه یک فروند ناو هواپیمابر چین به تنگه تایوان، پکن را به اقدام برای «ارعاب» تایوان متهم کرد. او  اعزام ناو هواپیمابر چین را به تنگه تایوان که نخستین ناو هواپیمابر ساخت چین است، محکوم کرد.

وزارت دفاع تایوان هم اعلام کرد ناو‌ها و هواپیما‌هایی را برای نظارت از نزدیک بر تحرکات ناو هواپیمابر چین اعزام کرده است. این منبع افزود ناو‌های آمریکایی و ژاپنی نیز آن را در تنگه تایوان دنبال می‌کنند.

دولت چین بر اساس سیاست «چین واحد»، تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند و بارها به آمریکا درباره دخالت در امور این منطقه هشدار داده است.

مسئله تایوان یکی از موارد بسیار مهم در روابط آمریکا و چین از جمله در جنگ تجاری دو کشور، تحریم‌های آمریکا و افزایش حضور چین در دریای چین جنوبی است. آمریکا در این منطقه گشت‌زنی‌های دریایی آزادانه انجام می‌دهد. چین پیشتر ضمن متهم کردن آمریکا به تضعیف ثبات جهانی و محکوم کردن فروش تسلیحاتی به این جزیره خودمختار هشدار داده بود که اگر حرکتی در جهت استقلال تایوان صورت گیرد، این کشور برای جنگ آماده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار