معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز خبر داد؛

فوت ۳۴۸ نفر با بی‌توجهی در استفاده از گاز/ ۸۰ درصد از حوادث به نصب دودکش مربوط می‌شود

بهمن نیا گفت: ۲۰۶۱ حادثه از جنس مشکلات گازی در سال گذشته ۳۴۸ فوتی به همراه داشت.

فوت ۳۴۸ نفر با بی‌توجهی در استفاده از گاز/ ۸۰ درصد از حوادث به نصب دودکش مربوط می‌شودبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بهمن نیا مدیر HSE شرکت ملی گاز در نشستی که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: شرکت ملی گاز یک شرکت حافظ و دوست دار محیط زیست است و در تمام اقدامات تولید، توزیع و صادرات رویکرد محیط زیستی دارد؛ بنا داریم تا به صورت پایدار و بی وقفه این سوخت پاک را به مصرف کنندگان تحویل دهد

او ادامه داد: تولید و توزیع این محصول به عنوان یک ماموریت کلیدی در این شرکت تعریف شده و بناست تا به دست مصرف کنندگان خانگی، صنعتی و تجاری برسد تا جایگزینی برای سوخت مایع باشد؛ سوخت مایع آلایندگی و مشکلات بسیاری را به همراه دارد پس جایگزین شدن گاز می‌تواند گام بزرگی از نظر محیطی زیستی و اقتصادی باشد.

بهمن نیا شرکت ملی گاز را جزو شرکت‌های پیشرو در توسعه پایدار دانست و گفت: توسعه گازرسانی، توسعه زیر ساخت‌ها، توسعه صادرات و موارد از این قبیل با شتاب مناسبی در حال گسترش است که در توسعه پایدار نگرش‌های اجتماعی و محیط زیستی چاشنی آن می‌شود.

مدیر hse شرکت ملی گاز درباره تامین بی‌وقفه و مستمر گاز گفت: در پس تامین پایدار و بی‌وقفه موارد بسیاری نهفته است و به مجموعه‌ای تاب‌آور احتیاج دارد این به معنا ان است که در این شرکت آمادگی لازم برای خودنمایی در شرایط خاص و بازیابی سریع را دارد.

او با اشاره به سیل امسال کشور تصریح کرد: در سیل امسال شاهد عملکرد مناسب و بازیابی سریع این شرکت بودید؛ در شرایط خاص جغرافیایی و سیاسی که در کشور وجود دارد این شرکت امادگی لازم را حفظ کرده و به طور مداوم خود را ارتقا می‌دهد.


بیشتر بخوانید: مصرف گاز در بخش خانگی رکورد زد/ نزدیک شدن مصرف گاز به مرز ۴۹۰ میلیون مترمکعب


بهمن نیا تشریح کرد: شرکت ملی گاز امروز دغدغه‌هایی از جنس مسئولیت اجتماعی و در بخش مصرف دارد؛ هر سال شاهد حوادث بسیاری از جنس انفجار و گاز گرفتگی در کشور هستیم و در این راستا فرهنگ‌سازی‌هایی انجام داده است؛ در سال گذشته شاهد ۲۰۶۱ حادثه از جنس مشکلات گازی بودیم که ۳۴۸ فوتی به همراه داشت و این نشان از بی‌توجهی به نکات ایمنی دارد.

مدیر hse شرکت ملی گاز بیان کرد: فعالیت‌های بسیاری برای گسترش فرهنگ صحیح استفاده از این نوع انرژی صورت گرفته است اما هر سال شاهد افزایش ۳ تا ۴ درصدی امار حوادث و فوتی‌ها هستیم. بیش از ۸۰ درصد این حوادثه به بی‌توجی به دودکش‌ها و نشت گاز مربوط می‌شود که از ماه آبان و در روز‌های اوج سرما اتفاق می‌افتد.

او گفت: نصب غیر اصولی یا فقدان دودکش و در نهایت تهویه نامناسب باعث شده است تا هر ساله تعداد زیادی از هموطنانمان را از دست بدهیم و این برای شرکتی که به اهداف بزرگ فکر می‌کنند نامناسب است؛ کصور ما هنوز در مسیر توسعه گازرسانی قرار دارد و اگر در کنترل حوادث موفق نباشیم عملکرد کاملی انجام نشده است.

بهمن نیا افزود: مابقی حوادث به آتش‌سوزی و انفجار مربوط می‌‌شود؛ نشت از شلنگ‌ها به دلیل اتصال نا مناسب به وسیله گاز سوز حدود ۲۵.۶ درصد از حوادث را به خود اختصاص داده است؛ ۲۱.۸ درصد به پارگی و آسیب در شلنگ مربوط می‌شد؛ وسایل نا استاندارد، نشت از لوله کشی و اقدامات از این قبیل دلیل مابقی حوادث بود. عوامل پیش پا افتاده ای مثل لانه‌سازی پرندگان می‌تواند منجر به فوت تعداد زیادی از هموطنانمان شود.

مدیر hse شرکت ملی گاز تشریح کرد : ۳۴۸ فوتی داشتیم که از این مجموعه ۱۳۵ نفر بر اثر آتش سوزی و ۲۱۳ نفر جان خود را بر اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست دادند. تعداد ۲۰۶۱ حادثه در سال گذشته ثبت شد که ۴.۶۷ درصد افزایش پیدا کرده است؛  ۱۸۱۴ مورد از این بین به آتش سوزی  و ۲۴۷ حادثه مابقی به گازگرفتگی مربوط می‌شود؛  اما بیشترین فوتی‌ها به گازگرفتگی مربوط است.

او با اشاره اینکه تنها ۲۴ درصد حوادث در روستا‌ها به وقوع پیوسته است گفت: بر خلاف انتظار در روستا‌ها میزان مرگ و میر ناشی از مشکلات گازی در مناطق شهری کشته‌های بیشتری به همراه داشت.


بهمن نیا پیشگیری از این حوادث را نیازمند یک بسیج عمومی دانست و بیان کرد: فرهنگسازی باید از بدنه جامعه، آموزش و پرورش، رسانه و غیره آغاز شود و ادامه پیدا کند؛ اطلاع رسانی و اگاهی سازی به موقع می‌تواند؛ آمار‌ها در این حوزه به شدت حوادث جاده‌ای نیست اما همین تعداد حادثه بسیار زیاد است و باید کنترل شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۴ ۲۸ آبان ۱۳۹۸
بايد نصب آژير كمبود اكسيژن تو همه خونه هاي گاز سوز اجباري بشه تا همسايه ها بفهمن و زنگ بزنن ١١٥
آخرین اخبار