دانستنی فضا؛

از کهکشان های نامرئی تا علت درخشش ماه

درک نحوه زندگی در فضا برای بسیاری افراد جالب است؛ در این بسته خبری قصد داریم جذابترین اتفاقات فضایی را ارائه دهیم.

از کهکشان های نامرئی تا علت درخشش ماهبه گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه زمانی اعماق پهناور جهان برای ما نامرئی بود، اما اکنون ستاره شناسان موفق شدند تا با استفاده از رصدخانه‌های زمینی و فضایی، ۳۹ کهکشان عظیم را کشف کنند، به گفته دانشمندان این دستاورد نخستین کشف در نوع خودش است.

این نخستین بار است که تعداد زیادی از کهکشان‌های عظیم که در ۲ میلیارد سال نخست از زندگی ۱۳.۷ میلیارد سالی جهان به وجود آمده اند، تایید شده است. باید بدانید که تاکنون این کهکشان‌ها برای ما قابل مشاهده نبودند.

طبق گفته محققان، این مدل کهکشان‌ها که با سیاهچاله‌ها و ماده تاریک مرتبط هستند، با مدل‌های کنونی که ما از جهان می‌شناسیم تناقض دارد.

گفتنی است؛ از آنجایی که این کهکشان‌ها نوری ضعیف داشتند از نگاه ما پنهان بودند.

علت درخشش ماه چیست؟

خورشید درخشان‌ترین جسم آسمان است، اما تصاویر تهیه شده توسط تلسکوپ فضایی گاما، ماه را درخشان‌تر از خورشید نشان می‌دهد.

تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی یک تلسکوپ فضایی رصدگر پرتوی گاما است که در مدار نزدیک زمین به رصد آسمان می‌پردازد.

این دقیقاً نوری است که تلسکوپ فضایی اشعه گاما فرمی ناسا برای دیدن آن طراحی شده است؛ این تلسکوپ در سال ۲۰۰۸ برای کمک به اخترفیزیکدانان در درک پدیده‌هایی مانند سیاهچاله‌ها و اشعه‌های کیهانی راه‌اندازی شد.

به نظر می‌رسد، پرتو‌های کیهانی عامل درخشش ماه هستند. این نور کم حتی از نگاه تلسکوپ فضایی هابل نیز مخفی مانده بودند.

علت درخشش ماه چیست؟