ولایتی مطرح کرد؛

تالیف ۱۴ هزار کتاب پزشکی توسط پزشکان مسلمان

رئیس گروه حکمت طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: حدود ۱۴ هزار کتاب پزشکی توسط پزشکان مسلمان تألیف شده است.

تالیف ۱۴ هزار کتاب پزشکی توسط پزشکان مسلمانبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،علی اکبر ولایتی رئیس گروه حکمت طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی در نشست خبری دومین همایش بین‌المللی تاریخ پزشکی در ایران و اسلام که صبح امروز در فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: علم پزشکی بعد از اسلام شکوفا شد. حدود ۱۴ هزار کتاب متن پزشکی توسط پزشکان مسلمان که بسیاری از آنان ایرانی بودند در طول تاریخ درخشش علم پزشکی در دوران بعد از اسلام تألیف شده است.

رئیس گروه حکمت طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: ایران به طور خاص و جهان اسلام به طور عام، نقش اساسی در پیشرفت و تکامل علم پزشکی دارند. پیش از اسلام، سیستم پزشکی در ایران متمرکز و سامان یافته در جندی شاپور به عنوان یک مرکز علمی و درمانی بود.

او افزود: بزرگانی مانند طبری صاحب کتاب فردوس الحکمه، محمدبن زکریای رازی صاحب کتاب طب منصوری، علی‌بن عباس اهوازی صاحب کتاب طب الملکی و شیخ الرئیس صاحب کتاب قانون در دوره بعد از اسلام در زمینه پزشکی درخشیدند.

 ولایتی عنوان کرد: اگر قرار است درباره تاریخ پزشکی، همایشی برگزار شود قطعاً کشوری که این استعداد را داشته باشد جمهوری اسلامی ایران است.


بیشتر بخوانید:ثبت‌نام ۲۷ هزار و ۱۵۲ نفر در تکمیل ظرفیت کارشناسی ارشد


رئیس گروه حکمت طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی افزود: تاریخ گذشتگان آینه‌ای برای آیندگان است که از تجارب آنان استفاده کنند و بدون تردید پزشکان ایرانی در طول تاریخ تجارب بسیار طولانی و ارزشمندی داشته‌اند که جهانیان می‌توانند از آنان بهره ببرند.

او ادامه داد: پزشکی امروز نیازمند جهان بینی گذشتگان است چراکه در گذشته انسان‌ها بر اساس طبایع و مزاج‌هایشان در زمینه پزشکی تقسیم می‌شدند و برای هر مزاج بیماری و درمان آن متفاوت است.

ولایتی با اشاره به اینکه در فرهنگستان علوم پزشکی شاخه‌ای به نام گروه طب اسلامی و طب سنتی از سال ۱۳۶۹ تأسیس شده، گفت: در آن زمان اعضای فرهنگستان علوم پزشکی با کمک دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تأسیس دانشکده طب سنتی را تصویب کردند و با همکاری وزارت بهداشت تاکنون ۸ دانشکده طب سنتی و داروسازی سنتی در ایران تأسیس شده است.

دومین همایش بین‌المللی تاریخ پزشکی در ایران و اسلام به میزبانی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری و حمایت مراکز و مؤسسات داخلی و خارجی در تاریخ ۵ تا ۸ آذر ۱۳۹۸ در محل ساختمان هروی دانشکده طب ایرانی با حضور نزدیک به ۲۰۰ نفر از اساتید، پژوهشگران و دانشجویان عرصه تاریخ پزشکی از کشور‌های مختلف برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

پزشکی امروز نیازمند جهان بینی گذشتگان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار